Men hur ska man äta vid Hashimoto??

Ja, det florerar många kostråd skulle jag våga säga och jag förstår att man blir alldeles förvirrad. Jag ska försöka sammanfatta hur jag försöker tänka....

Min kunskap basar sig från näringslära som är ren fakta, sen vet jag att denna fakta kan tolkas olika.

Sen skulle jag även våga säga att vi alla är enskilda individer med olika förutsättningar och mål, men fakta är ändå fakta.

Som det här med kål, som de med sköldkörtelsjukdom ofta avråds från att äta. Kål är otroligt näringsrik mat, med fytokemikalier som gör en massa nytta i kroppen. Vitkål är tex rik på C vitamin som fungerar som en antioxidant och hjälper oss att ta upp järn, men C vitamin är även med i ofantligt många processer i kroppen. Vi behöver få i oss c vitamin från kosten, eftersom vi inte kan bilda den själva.

Men varför ska man då inte äta den nyttiga kålen som sköldkörtelsjuk?

Jo kål är sk strumogena (goitrogen). Det finns ämnen i kål som hämmar upptaget av jod, men detta ämne minskar vid tillagning så jag skulle säga att man inte helt bör unvika kål, men kanske inte ösa i sig rå kål varje dag!

Det finns mer strumogen kost som du kan läsa om

HÄR

Dessa bör man ha lite respekt för, framförallt soya som förstör jordarna de växter på.

Jag äter kål och sötpotatis som är strumogena, men alltid tillagade. jag äter opastöriserad surkål varje vecka just för att den är så fantastisk rik på pre och probiotika, som är så viktig för god tarmflora.

Ibland måste man ju välja mellan pest och kolera....

Men jag fungerar bra att äta detta, och har en god balans i min medicinering. Kanske behöver just du vara ännu mer noggrann. Vi är ju alla olika!

Gluten skapar tyvärr irritation och inflammation i tarmen, så där är jag mycket mer strikt, även om det händer att det slinker ned bröd vid nåt tillfälle. Men då ska det smaka riktigt gott, och jag vet idag att jag inte har inflammationer efter att jag gjort avföringsprover. Därför kan jag slarva nångång då och då, men det ska alltid vara värt det och smaka riktigt gott!

Men ska man då äta LCHF, Paleo, AIP, Vegetariskt eller veganskt eller kanske Raw food?

Jag tycker man bör lyssna på sin egen kropp om vad som fungerar eller inte fungerar. Reagerar man på något tydligt, skulle jag inte tveka att ta bort det, samt att försöka laga från grunden med så naturliga alternativt som möjligt.

LCHF

= låg mängd kolhydrater och mer fett. Ofta mer naturlig kost, som är glutenfri. Sedan kan en del äta extremt lite kolhydrater, vilket kanske inte är så vettigt vid sjukdom.

Paleo

= Stenålderskost som påminner om den kosten stenåldersmänniskan åt. Vi ser likadana ut än idag, och för mig låter det vettigt. Tänk efter, hur kunde en stenåldersmänniska äta? En hel del av det man hittar i naturen. Tex bär, frukt, rötter, grönsaker och animalier man fick tag på. Säkert var mycket råkost!

Vegetariskt

= Allt utom kött, fisk, fågel, ägg. Tyvärr kan det säkert bli en hel del färdigproducerat här, och man behöver tillskott av B12 eftersom animalier endast kan tillhandahålla den essentiella vitaminen B12. B12 brist är inte allt för ovanlig vid hypotyreos.

Vegan

= Man utesluter allt från djurriket. Jag undrar just om man får i sig allt från de livsviktiga byggstenarna från proteiner, eftersom det saknas tillräckligt i växtriket. Och vid autoimmun sköldkörtelsjukdom har man ofta inflammation, där omega 6 kan vara ett problem. Omega 6 finner vi tyvärr i tex nötter och växtoljor.

AIP

= Autoimmun paleokost, där man utesluter flertalet proteinkällor och sk "nightshades" som tex potatis, paprika, tomat mm. Läs mer om vilka det är

HÄR

Detta gör man för att få ner inflammtion och autoimmunitet.

Vill du veta mer om Paleo och AIP kan jag rekommedera denna sida:

www.swedishpaleo.se

Periodisk fasta som tex 5:2 kan främja hälsa om du inte redan har en kropp i stress, tex att din medicinering inte riktigt är väl fungerande. Då skulle jag undvika fasta för att inte stressa kroppen.

Jag ser inget hinder att man i perioder äter mer strikt av olika anledningar, men jag tror en kost med 80% vegitabilier och 20% animalier är en vettig kost, där man väljer att laga från grunden med bra råvaror. Tex bör köttet komma från gräsbeteskött, eko kycklingar och vildfångad fisk av mindre sort.

Gräsbeteskött har ätit arteget och har bättre förhålland av omega 6/omega 3, samt inte så stressade och sjuka.

Ju större fisk desto mer toxiner tyvärr, där tonfisk är en värsting. Toxiner kan belasta oss och vi behöver minska detta. Med frukt, bär och grönsaker i stora lass kan vi hålla igång vår avgiftning dessutom!

Proteiner och B12 från animalier är viktigt och essentiellt. Vilda djur är även ett vettigt val.

Vi behöver 9 av de 20 aminosyror från kosten eftersom vi inte själva kan tillverka dem. Från proteinet som bryts ner i vårt matsmältningssystem till aminosyror bygger sedan kroppen om dessa till nya proteiner som vår kropp behöver. Dessa 9 är livsnödvändiga, och animalier har dessa i tillräcklig mängd.

Hur är det då med komjölkprodukter.... Ja, jag försöker minimera intaget eftersom de innehåller toxiner och tex östrogen, vilket inte är bra i överdos. Kassein är ett protein i mjölkprodukter som kan skapa inflammationer dessutom, men även ställa till med annat eftersom detta omvandlas till ett morfinliknande ämne i kroppen.

Jag försöker välja ost från tex get, får och buffalo istället, samt använder mer kokosgrädde.

Just nu startar jag dagen med bär och frukt, melonkärnor, pumpakärnor och lite kokosgrädde för att ha igång avgiftningen. Jag äter så mycket grönt jag bara orkar och lägger till ca 20% kött, fågel, ägg. Fisk är jag mer försiktig med numer pga av tungmetalltoxiner....

Jag har testat de flesta varianter, och även AIP och för mig har kosten inte varit helt avgörande. jag upplever inga direkta fördelar eller förbättringar, utom att jag rasade i vikt med AIP. Jag ville så gärna få igång min sköldkörtel en gång i tiden, vilket säkert skapade en stress som kanske inte är superhäslosam. För lite mer en ett år sedan bestämde jag mig för att vara nöjd med att må så bra som jag gör med min medicinering och äta en kost som håller mig frisk (förhoppningsvis!) samt arbeta med stresshantering och återhämtning men även att lära mig att njuta av allt omkring mig. Att vara mer närvarande.

Jag dricker både kaffe och vin, samt syndar med smarrig cholkad ibland. Men jag är mer noga med att få i mig näringstät kost med bra grundråvaror. Mycket frukt och grönt, bra fett från smör, olivolja, nötter, avocado och fet fisk ibland. Jag väljer gräsbeteskött och ekokyckling/ägg. Om jag äter mejeri är det just smör och ibland grädde men försöker välja koksgrädde, och ostprodukter från get och får eller buffalo eftersom dessa liknar mer den mjölk vi kan tåla bättre....

De flesta grönskaker och frukt är eko. En lycka är att jag har en man som är urduktig att laga mat, så jag får njuta av så mycket gott han lagar.

Nä, det är inte superlätt att veta vad som är "rätt" kost, men ta gärna hjälp av någon med kunskap som kan ge dig ett individuellt val som passar just nu för dina mål.

Kram från Matcoachen Nadja Öström

TILL MATCOACHEN

#1 - - Mikaela:

Det finns så mycket olika kring allt med kost, jag tycker att det är en sån djungel!

Svar: Ja det är svårt om man inte har kunskap. Sen är det oerhört viktigt att tänka individuellt. Kram
Nadja Öström