Galne ko-sjukan av gris??

Ni kanske känner till att många läkare hävdar en fara med att ta medicin som är gjort från djur, och då tex NDT som är sköldkörtelhormoner från grisen.


Och det finns en viss sanning i det även om det inte finns ett enda rapporterat fall där man skulle ha drabbats av ett livsfarligt virus pga av medicinering med NDT.

Grisen har nämligen virus som inte gör dem sjuka, men om vi skulle få kroppsdelar från grisen skulle vi kunna utveckla sjukdom just pga deras virus. Grisen är ju som man vet lik på många sätt människan och forskare undersöker om människan eventuellt skulle kunna få transplanterade organ från dem. Men problemet är ju dessa virus....

Det häftiga är nu att forskare hittat en metod för att oskadliggöra dessa virus, och möjligheten att transplantera organ från grisen ser en ljusning. Coolt va! 


Men hur är det nu för oss som mår så bra på hormonerna från grisen och knaprar NDT....

Självklart känner man en viss oro, även om ingen blivit drabbad.
Det som ändå lugnade mig var att få veta att just sköldkörteln är ett av de organ som i princip inte drabbas av virus, eller är väldigt ovanligt!

Däremot är binjure-extrakt mer i farozonen eftersom binjurar har större risk för att ha virus. Jag själv har tagit dessa extrakt men har fått mig en liten tankenöt.... 

Binjureextrakt kan vara mycket bra för dem som behöver, men kanske är livsstil och örter samt stötta med näring den säkrare vägen.

Protein är viktigt för binjurarnas funktion och det erhåller man bäst från kött, fisk, fågel, ägg eller skaldjur. Binjurarna behöver även salt för att fungera normalt och total saltrestriktion är inte bra. Har man flera symptom på både binjure- och sköldkörtelproblem måste man bearbeta dem samtidigt. 

Extra c vitamin, b vitaminer och magnesium kan vara vettigt att lägga till. Örter som stärker och stöttar är bland annat lakritsrot och ashwaganda.

Återhämtning och stresshantering är viktigt samt tillräckligt med sömn. En träning som är anpassad efter din nivå just nu.
Detta hjälper dina binjurar!


Inte nog att vi inte får rätt hjälp i vården, så ska vi utsättas för risker. Hmmm. Man kan ju bli lite smått irriterad! 


Men jag väljer att fortsätta med NDT och jobba vidare med vikten av återhämtning på alla plan. Att hålla en jämn blodsockernivå är även viktigt. Visste du att stress och oro i sig kan skapa högt blodsocker.... 

Ha en underbar dag ❤☉

En vanlig dag på semestern

Hur ser mitt liv ut nu.... jo det puttrar på rätt normalt och jag kan faktiskt glömma bort att jag har en sjukdom.

Hashimoto verkar tagit kål på min sköldkörtel under alla åren då jag sprang hos läkare som inte kunde hitta något fel utan erbjöd endast symptomlindring med mediciner jag vägrade.

När jag fick levaxin producerade min sköldkörtel ändå hormoner, men eftersom man inte tänker orsak inom vården fortsatte angreppet mot min sköldkörtel, så nu ungefär 17 år sedan allt började så tror jag min lilla skörtel gett upp kampen, även om jag inte längre har antikroppar!

Efter flera års kämpande med oro och sorg fick jag äntligen rätt medicinering och här nu i 3 år medicinerat med Nature Throid. Och det fungerar så bra att jag glömmer min sjukdom, vilket är precis som det ska vara.
Sen jobbar jag ändock vidare för att ha optimal hälsa, och söker vidare för att även kunna hjälpa andra som inte mår bra.

Jag lever i ett högt tempo när jag inte har semester. Jag har bra med energi och hjärnans verksamhet är på topp. Däremot blir ju jag precis som alla andra, äldre och det innebär att man inte pallar samma tempo som när man va 20. Men det glömmer jag bort och kör på, vilket resulterar i trötthet. Mycket dumt, och när jag kommer på det skärper jag till mig. Men oj vad svårt det är att förstå sina begränsningar! 😄

Jag somnar ovaggad ofta alldeles för sent. Målet är att komma i säng vid 22. Jag har märkt att jag behöver 8-9 timmars sömn för att må som bäst.
Nu på semestern får jag verkligen all sömn och återhämtning jag behöver, så när flugorna envist höll mig vaken kl 05:00 i morse gav jag upp.

Hyfsat fräsch vid 05:30 startade jag kaffebryggaren och hällde i mig mina pulver för min pågående avgiftning av tungmetaller. Sen skulle det gå minst 15 min till nästa dos, så jag bläddrade lite i mobilen.
Frukosten fick vänta till efter hundpromenaden med mina fina små älsklingar som förgyllt mitt liv enormt. ❤

Det är faktiskt tack vare, eller pga min sjukdom som dessa finingar tagit plats i mitt liv. 


Jag fortsätter att äta frukt till frukost som hjälper till med min avgiftning. Idag blev det melon och kiwi på tallriken. Huruvida man ska dricka kaffe eller inte vid hypo måste ju vara individuellt, och för mig går det utmärkt. Vissa kan ju få adrenalinpåslag av kaffe, och då skulle jag hellre säga att man dricker ört-te.

Det tråkiga med kaffet är att det är så jäkla besprutat så jag hoppas eko valet är bättre 😋

Jag med familjen befinner oss just nu på Gotland på semester och jag njuter av otroligt lata dagar. Vi har inga måsten eller speciellt schema, utan vi anpassar dagarna efter väder och humör.
För några år sedan skulle det stressa mig, men numer tar jag emot all återhämtning jag kan få.

2 ggr per dag tar jag min medicin efter att jag har larm på mobilen. Annars skulle jag glömma bort det. 2 x 65 mg på fm och 1.5 x 65 mg på em. Idag har jag inga symptom på hypotyreos kvar, och det är en underbar känsla. Men om jag ändrar för fort eller som tidigare försök att öka T4 med tillägg av syntetisk medicin protesterar kroppen genast. Då är det nacken som reagerar mest. Så det är nog med experimenterande med medicinen på ett tag om jag inte får tydliga tecken.

En gång i tiden medicinerade jag med 4x65 mg NT samt 20 mcg liothyronin, vilket var en hästdos 😲 
För 2 år sedan kunde jag sänka till endast 4x65 mg NT och efter bortrensning av parasiter kunnat sänka till 3.5x65 mg NT.
Kanske kan jag sänka mer efter tungmetallavgiftningen..... who knows!?

När vi så småningom fått i oss lunch idag kommer jag krypa ner i sängen å vila. Om man kliver upp med tuppen får jag minsann unna mig en powernap 🤘

Idag är vädret sisådär och våra funderingar är på att åka till simhallen med 30 gradigt vatten. Eller så blir det kortspel och kanske kolla nån film eller serie.
Jag har sällan koll på vad klockan är på semestern och ibland vet jag knappt vad det är för dag 😅 Men det är väl så det ska vara att ha semester. Hjärnan behöver vila när man annars kör på i världens tempo.

Jag är inte ett dugg produktiv på semestern och ibland är det lite skrämmande. Men skönt. 
Jag trycker på on knappen när semestern är slut istället.
Det som ändå varit extra positivt med semestern är att jag äntligen dragit på mig löpskorna och fått aktivera kroppen på ett skönt sätt.
Det var så länge sedan jag löptränade så jag trodde det skulle vara asjobbigt, men det visar sig att både kondition och ork inte försämrats något! Jag tror jag får tacka mina hundpromenader, bra kost och rätt medicin för behållen ork! 

Ha en underbar dag 🌞

Kram Nadja 

Tillskott vid Hashimoto

Oj oj oj. Så mycket tillskott som jag testat!

Men jag kan ärligt erkänna att jag sällan känner nån jätteskillnad av något. Troligen har jag inga stora brister, utan jag fyller på låga nivåer.

Om man har en stor brist på något näringsämne och man fyller på med tillskott så är jag övertygad att man känner skillnaden ganska omgående.
Men jag har upptäckt låga nivåer i tid och sluppit tråkiga symptom pga av brist.

Tex B12. Jag låg lågt, men inom referens. Läkaren förklarade att jag hade något som heter macrocytos men kunde inte förklara orsaken. Hon trodde att det var syrebrist från min rökning.... helt felaktigt.

Vid macrocytos från man större röda blodkroppar och man ser det på ökade värden av MCV. Läkaren tyckte att jag kunde googla 😲
Och det gjorde jag.... macrocytos är vanligt som alkoholist, så hon ville väl på ett snyggt sätt säga åt mig att upptäcka mitt alkoholproblem.. .. som jag inte hade eller har.

Stora röda blodkroppar är INTE syrebrist pga av rökning, men kan absolut ha med alkohol att göra. Men, en B12 brist orsakar även detta, vilket jag senare läste mig till och andra kunniga även konstaterat.

När jag sedan tagit extra B12 samt B vitaminkomplex så rätar min röda blodkroppar till sig och mitt MCV värde sjunker igen!
Dock känner jag ingen stor skillnad. Men, om det gått längre kan man få anemi och många symptom som tex minnesproblem och värk i kroppen.

Jag har även låga nivåer av mineraler i kroppen, så det fyller jag på. Stress och avgiftning behöver mineraler. 

Vid Hashimoto och hypotyreos är vissa näringsämnen viktiga. 
Tex;
• Jod- en byggsten till hormonerna och viktig vid avgiftning. Om du tar extra Jod, som är en vanlig brist eftersom vi äter en kost som inte har så mycket jod, så är selen ett måste att få i sig. Annars kan man må sämre!
• Selen- en av de viktigaste antioxidanterna som även behövs på cellnivå för omvandling av T4 till T3.
• B vitaminer- Dessa är avgörande för god matsmältning. B1 är en bristvara hos vissa med utmattning. Upp mot 600 mg av B1 kan då intas under en period gör att fylla på. B vitaminer samarbetar, därför är en komplex med alla b vitaminer vettigt att ta. B12, folsyra och B6 är viktiga för blodet och så mycket mer. Vid stress går det åt extra mycket b vitamin. Biotin är viktig för håret!
• C vitamin- är en antioxidant som finns med i kroppens alla processer!
• Magnesium- är en vanlig brist. Hjälper musklerna att slappna av och är med i kroppens nästan alla processer.
• Zink- är även en vanlig brist och är viktig för tarmhälsa och funktionen av sköldkörtelhormoner 
• Koppar- kan vara en brist och ibland i för höga värden. Viktigt att ta reda på innan ett högt intag av tex zink, eftersom zink är kopparens motpol och minskar då. Hos mig var både koppar och zink lågt så jag fyller på med båda!
• Kalcium- tas med magnesium eftersom dessa är samarbetspartners. Kalcium kollas lätt i blodprov. Ibland kan man ha problem med bisköldkörtlarna och man får ett för högt kalciumvärde. Vitamin k2 kan va vettigt att ta tillsammans med kalcium och D vitamin för starkt skelett.
• D vitamin- oerhört viktigt för immunförsvaret. Vid Hashimoto och inflammationer går det åt extra d vitamin, så se till att du är i solen och även kollar om du behöver extra under den mörka perioder. Vissa kan behöva extra tillskott även  på somnaren.
• Omega 3- antiinflammatorisk. Lugnande, ökar upptag av signalsubstanser. Gör blodet mindre trögflytande, vidgar kärl och luftrör. Balanserar omega 6 som är inflammatorisk.
• Tyrosin- är en byggsten till sköldkörtelhormoner. Äter du animaliskt bör man inte ha brist.
• Järn- är en vanlig brist vid Hashimoto/hypo. Järnbrist kan bero på kopparbrist. Men vid inflammationer kan man samla järn istället och få höga ferritinvärden. För mycket järn är inte bra och kan ge tex värk och stelhet. Så ta inte extra järn utan att kolla dina värden!
• A vitamin- kan vara en brist vid hyper eller kraftig hypo. Detta bör kollas, eftersom det är skadligt att överdosera fettlösliga vitaminer! (Vitamin A D K E)

Jag brukar säga att en bra bas är en multikapsel av en kvalitetsprodukt är en vettig grund om man inte har koll på sina brister. Sedan kan man i lugn och ro lägga till b vitaminer, selen, magnesium och omega 3 (äter du blodförtunnande måste du kolla med din läkare innan du lägger till Omega-3)

Men, vår mat är den absolut bästa källan för god näring!!


Ha en fin dag 
Kram Nadja 😎

Visa fler inlägg