Alla dessa kostråd som får det att låta så enkelt!

Jag har läst så många olika inlägg om kostomläggningar och kosttillskott när man har hypotyreos, och det börjar irritera mig. Det låter så enkelt!

Typ, ta bort gluten och mejeri samt ta tillskott så kommer sköldkörteln dra igång.

Jag har gjort allt det där, och inte funkar min sköldkörtel.

Jag har gjort ännu mer, och min sköldkörtel vill ändå inte dra igång. Jag har inte ens antikroppar mot sköldkörteln längre.

Är det så enkelt som så många vill få det att låta?

Nej, är min bestämda åsikt.

Det här är en komplex sjukdom där det är immunförsvaret som bråkar med oss. I alla fall i majoriteten av de som har hypotyreos. Endast en liten klick av dem med hypotyreos har inte autoimmunitet, och där tror jag kosten samt näringstillägg kan vara avgörande, och faktiskt få igång en väl fungerande sköldkörtelfunktion.

Bild målad av Sofia Edholm

Men om man haft sin orsak av Hashimotos (typ 95%) så behöver man ofta leta efter orsak till varför den drog igång.

Den ärftliga faktorn måste man räkna med som en svaghet i systemet, så har nån av dina föräldrar eller syskon detta är det ca 50% risk att även du utvecklar Hashimotos som förstör sköldkörtelns vävnad så att den hamnar i underfunktion och ger hypotyreos.

För att undvika att denna gen släpps lös, skulle jag defenitivt tänka på stressnivån i livet och vara extra generös med återhämtning. För just vid stress går vårt immunförsvar ner och vi drabbas lättare av infektioner, bakterier och virus vilket kan vara tillräckligt för att dra igång autoimmunitet, just om stressen är långvarig.

Återhämtning är sååå viktigt, för stress i sig är inte farligt.

Fluor, klor och bromid är även ämnen som konkurrerar med jod som är sköldkörtelhormonens viktigaste byggsten. Att undvika dessa ämnen kan oxå vara vettigt.

Gluten är omdiskuterat, men jag undviker det eftersom det egentligen inte tillför nån vettig näring och kan skapa irritation i tarmen som gör att man kan få näringsbrister. Onödigt!

Även mejeriprodukter håller jag nere, även om jag äter det ibland, tex smör och grädde. Vid hudproblem, och ökad slembildning är det toppen att plocka bort mejeri eftersom det faktiskt kan hjälpa.

Men blir man frisk och medicinfri bara genom kostomläggning och kosttillskott. Ja, det vore ju trevligt. Det finns studier som beskriver att antikropparna går ner med lågkolhydratkost, men hur många blir egentligen helt medicinfria där sköldkörteln fungerar igen?

Jag vet inte, och har inte heller sett några siffror på det.

Minskning av sin medicinering verkar vara vanligare än att man blir helt medicinfri.

Andra livsstilsförändringar är bra, och då just se till att man känner glädje och trygghet i livet. Jag har jobbat hårt på det och sprungit många gånger hos samtalsterapeut. Det anser jag är av stor vikt om man upplever obalans, och mindre harmoni i sitt liv. Det är ju också en slags stress.

Vi kan vända och vrida på allt.

Jag har gjort avföringstest och sett en fin bakterieflora men lite parasiter och jäst som jag fått bort. Och nu senast inväntar jag svar från ett tungmetalltest.

Det är dyrt som fasiken att leta upp vad som är den felande länken, och man har kämpat med olika livsstilsförändringar.

Men inte vill min sköldkörtel dra igång. Nä, det är inte enkelt. Det är skitjobbigt!!

Jag har bestämt mig för att det är okej att medicinera, eftersom jag idag har en medicinering som fungerar perfekt! Jag mår bra!

Dock äter jag så naturligt som möjligt, tänker på mental hälsa och återhämtning. Det gör jag för att hålla mig frisk, inte längre för att slippa medicinering!

Alla ni som kämpar med livsstilsförändringar vill jag skicka kraft till, jag vet hur jävligt och orättvist det kan kännas. Jag har gråtit floder. Men medicinen var avgörande för att återfå bättre mående, och vi alla är olika i vad vi behöver göra för att må bra, precis som vilken dos eller typ av medicin vi behöver.

Jag träffar människor dagligen, och pratar med många. Jag vet att det finns massor med människor som äter tex levaxin och inte gjort en enda medveten livsstilsförändring och mår utmärkt. Jag vet dem som gjort allt i deras mening men mår ändå skit. Det är så individuellt.

Men jag tror att medicinering som är individanpassad, där många behöver tillägg av T3 är A och O för att orka göra de livsstilsförändringar som krävs.

Kosten är viktig, men om det vore så enkelt skulle vi se siffror på hur många som slipper medicinera. Har du sett några siffror? Jag känner till 2 personer som inte medicinerar och blivit friska med hjälp av livsstilsförändringar. Känner du någon?

Det skulle verkligen vara av intresse!

Men att göra livsstilsförändringar tror jag ändå är viktigt, för fortsatt god hälsa och att undvika andra sjukdomar så jag är absolut för det. Men att inte ta hjälp av god medicinering kanske är dumt.

Får du inte rätt hjälp av din läkare, finns det bra näringsterapeuter. Det kostar tyvärr en slant, men kan vara värt det.

Holistic har tagit fram ett tillskott som heter Thyro, som jag vet har hjälpt otroligt många upp på fötter igen. Hör med Holistic.se om det finns en terapeut i din närhet!

Eller hör med mig!

Stor kram Nadja

#1 - - Seedsoftoday:

Jag förstår vad du menar,men med en autoimmun sjukdom tror jag att det är viktigt för att hålla nere antikropparna som bidrar till den jobbiga berg och dalbana som många av oss går igenom. Sen tror jag det är svårt att återfå kapaciteten i sköldkörteln när mycket av den redan är förstörd. Men jag jobbar med kosten få att få en stabilitet du kan läsa mer om min problematik på www.seedsoftoday.se jag blir hoppfull när du säger att du inte har några antikroppar längre.

Svar: Precis. Med ett överaktivt immunförsvar får man jobbiga symtom och det kan leda till fler autoimmuna sjukdomar. Dock är kosten inte alltid avgörande för alla. Men kost gör fortsatt god hälsa är viktigt
Nadja Öström