För mig funkar inte syntetiskt T4, jag fattar det nu!

När jag började med levaxin i slutet på 2010 fungerade levaxinet bra. Med de 25 mcg jag startade med fick jag äntligen hungern tillbaka som just då var mitt störtsa olycka. Då visste jag ju inte heller att handeledsvärken, nackvärken och viktuppgången tillhörde sjukdomen. Inte heller de oregelbudna hjärtslagen jag tidigare haft, eller den B12 brist jag även fick.
 
Problemen startade ca 1,5 år efter att jag startad med denna låga dos som sakta ökade till 50 mcg, men min nackvärk och muskelvärk samt ledvärk ökade. Det tillkom obehaglig karusellyrsel och min kondition blev allt sämre trots att jag löptränade 2 ggr/veckan och styrketränade.
Läkaren kallade det stress även om mitt TSH gått från 0,9 med 50 mcg levaxin till över 3.
Idag vet jag att det har med sjukdomen att göra och absolut inte med stress. Men den vården jag fick möta gav mig så mycket stress istället, som säkert förvärrade allt.
 
När min dos skulle öka till 75 mcg levaxin sa min kropp stopp, och signalerna sa att jag var både övermedicinerad och undermedicinerad. Mitt TSH ville inte sjunka mer än till runt 2 och min läkare envisades med antidepressiv medicin och stresshantering, som jag lika envist nobbade.
 
Detta var starten till mitt eget sökande för kunskap kring detta, och sakta förändrades kosten och inom några månader hittade jag en läkare som var villig att hjälpa mig med liothyronin som innehåller aktivt T3 hormon. Min första läkare kallade det alternativmedicin och hävdade bestämt utmattningssyndrom.... Hur många med hypotyreos och medicinering med levaxin har egentligen inte den diagnosen??? Vore i9ntressant att veta.
Jag tror nämligen att vi inte klarar denna medicinering med syntetiskt T4 hormon.
 
Kroppen måste ju ha förmågan att omvandla detta till det aktiva T3 på cellnivå, som inte kan mätas tyvärr och läkaren envisas med att endast se på TSH och ibland fritt T4, men menar på att man inte mäter fritt T3 för det inte har någon betydelse. Det skrämmer mig!
 
Har man hypotyreos, och framförallt sin grundorsak i autoimmunitet som Graves eller Hashimotos så finns orsaker till att omvandligen till det aktiva T3 kan vara stört pga av tarmens hälsa och inflammationer, men även den pågående stressen som faktiskt kroppen upplever när immunförsvaret är förvirrat.
Det är ju egentligen inte sköldkörteln som är grundorsaken till sjukdomen, utan det är immunförsvaret det är fel på som i sin tur för oss drabbar sköldkörteln så att den inte längre kan producera hormonerna.
Kanske är det inte endokrinologer som ska våra sk experter.... Vi kanske skulle hänvisas till immunologer...
 
Kan det vara så att tarmen inte tar upp medicinen ordentligt.
Tyroxin = T4 hormon, och är en stor molekyl som i bästa fall kan tas upp till 80%. Men om vår tarm inte är i perfekt skick pga av tex allergier, läckande tarm eller stress som försämrar upptaget så undrar jag just hur stor mängd som tas upp.
Sen har vi ju dejodinaserna på cellnivå som har i uppgift att omvandla T4 till det aktiva T3 som ska in i cellen för att skapa energi. Dessa dejodinaser är beroende av selen, och med ett sämre näringsupptag har vi lätt näringsbrister av lite allt möjligt. Troligen även selen, eftersom våra jordar är selenfattiga idag.
 
Sen har vi även dejodinas 3 som ansvarar för att skydda kroppen om vi har för mycket sköldkörtelhormoner i kroppen, och omvandlar T4 till reverserad T3 vilket orsakar att det aktiva hormonet inte får tillträde till cellen. Detta är inte ovandligt vid näringsbrister, stress och inflammationer. Detta mäter man inte längre i Sverige eftersom man verkar anse att detta kan inte ske....
Alla har lite RT3, men har man för mycket så återfår man symptom på hypotyreos. RT3 kan dessutom endast omvandlas från T4, så en medicinering med endast T4 kan vara ett problem om man är drabbad av för mycket RT3.
 
Jag har funderat länge på om min kropp inte kan hantera det syntetiska T4, och allt tydde på att mina celler inte fick tillgång till aktiva hormoner. Bara efter 3 dagar med tillägg av T3, så vaknade min hjärna som drabbats av svåra minnesluckor.
 
Ser syntetiskt T4 ut exakt som det bioidentiska T4? Nej.
Här kan det säkert finnas ett problem varför vissa inte blir bra på levaxin.
Synthroid är syntetiskt och Thyroxine bioidentiskt. Visst är det skillnad på sammansättningen....
Vad man använder för att göra syntetiskt T4 vill man tydligen inte uppge..... Läs mer om var jag hämtat infon
 
Nedan kan ni se sammansättningen av T4, T3 och RT3, där skillnaderna är små, men kan göra stora skillnader i måendet!
Jag har sedan 2 år medicinerat med naturliga sköldkörtelhormoner från gris, Nature Throid som jag får via licens. Mitt mående är absolut bäst med denna medicinering. Dessa hormoner är bioidentiska, och innehåller både T4 och T3.
Enligt norska läkaren Lars Omdal så är det lite för mycket T3 i denna typ av medicinering för att efterlikna människans nivåer, och han behandlar med kombination av levaxin och naturliga sköldkörtelhormoner, vilket låter logiskt i mina öron.
Detta ville jag absolut testa och kontaktade min läkare för att prova hur detta påverkar mig. Jag bad om märket Euthyrox istället då jag inte reagerat bra på levaxin. Euthyrox är syntetiskt T4.
 
Så jag minskade min Nature Throid från 3,5 grain till 3 och lade till 25 mcg Euthyrox. Funkade utan förändring i ca 10 dagar då jag plötsligt vaknade upp med jordens nackvärk som jag inte förstod hade någon specifik orsak.
Tankarna for direkt till det syntetiska T4 jag åt.... Jag forstatte ytterligare en dag men nackvärken ville inte ge sig, varpå jag återgick till endast 3,5 grain NT. På bara några dagar var min nackvärk borta!
 
Nä häpp, detta funkar inte för mig och uppenbarligen behöver min kropp lite mer T3 för att må bra.
Jag vet att jag inte har inflammationer och stress inte heller. Näringsbrister av mildare sort möjligen, men något gör att min kropp vill inte ha syntetiska hormoner. Dom vill inte omvandlas korrekt.
Jag puttrar vidare med den medicinering jag har och mår mycket bra, och fortsätter mitt sökande för min orsak till sjukdom. Nyligen har jag testat mig för belasting av tungmetaller, där inget visade sig vara av förfärliga värden, men jag har valt att detoxa mig från de förhöjda nivåerna av arsenik, bly och kvicksilver. Alla värden var under "godkända" nivåer, men vem vill ha sånt skit i sig.
Det som var glädjande att veta är att min avgiftning fungerar bra.
 
Jag kommer vid senare tillfälle berätta om min avgiftning när jag kommit lite längre in i min 3 månaders period.
Förutom de preparat jag använder så fokuserar jag på att äta mycket bär, grönsaker och frukt som hjälper till med avgiftningen.
 
Kram på er kämpar!
Nadja
#1 - - Anna Schytzer:

Hej!
Tack för din så jättebra Blogginformation ,
som hjälper oss drabbade så mycket.
Kunde du sluta med dina 75 mikrogram Levaxin, på en gång.
Kan biverkningarna av Levaxin sitta i, länge efteråt ?
Mycket tacksam för svar


Svar: Jag åt 75 mcg endast varannan dag under 10 dagar. De övriga dagarna 50 mcg. Men hela min kropp skrek nej, så jag backade till 50 mcg direkt. Men något hade satts igång och jag mådde fortfarande dåligt. Under ca 6 månader tog jag allt mindre levaxin och mer lio för att till sist bara ta lio (ca 70 mcg/dag fördelat på 4 ggr) Jag klarade helt enkelt inte levaxinet. Efter ytterligare ca 6 mån fick jag licens på ndt som jag fasade in samtidigt som jag minskade lio. Idag tar jag endast ndt vilket funkar perfekt och kroppen är i ett helt annat lugn. Syntetisk medicin verkar inte fungera i min kropp, vilket jag tror kan va så för många. T4 i levaxin är inte bioidentisk som t4 i NDT.... kram
Nadja Öström

#2 - - Anna Schytzer:

Hej!
Varmt Tack för ditt svar.
Jag förstår nu att det gäller att ha mycket tålamod.
Stor Kram och Lycka till med allt !

Svar: Tack! Kram tillbax
Nadja Öström