Tillskott vid Hashimoto

Oj oj oj. Så mycket tillskott som jag testat!

Men jag kan ärligt erkänna att jag sällan känner nån jätteskillnad av något. Troligen har jag inga stora brister, utan jag fyller på låga nivåer.

Om man har en stor brist på något näringsämne och man fyller på med tillskott så är jag övertygad att man känner skillnaden ganska omgående.
Men jag har upptäckt låga nivåer i tid och sluppit tråkiga symptom pga av brist.

Tex B12. Jag låg lågt, men inom referens. Läkaren förklarade att jag hade något som heter macrocytos men kunde inte förklara orsaken. Hon trodde att det var syrebrist från min rökning.... helt felaktigt.

Vid macrocytos från man större röda blodkroppar och man ser det på ökade värden av MCV. Läkaren tyckte att jag kunde googla 😲
Och det gjorde jag.... macrocytos är vanligt som alkoholist, så hon ville väl på ett snyggt sätt säga åt mig att upptäcka mitt alkoholproblem.. .. som jag inte hade eller har.

Stora röda blodkroppar är INTE syrebrist pga av rökning, men kan absolut ha med alkohol att göra. Men, en B12 brist orsakar även detta, vilket jag senare läste mig till och andra kunniga även konstaterat.

När jag sedan tagit extra B12 samt B vitaminkomplex så rätar min röda blodkroppar till sig och mitt MCV värde sjunker igen!
Dock känner jag ingen stor skillnad. Men, om det gått längre kan man få anemi och många symptom som tex minnesproblem och värk i kroppen.

Jag har även låga nivåer av mineraler i kroppen, så det fyller jag på. Stress och avgiftning behöver mineraler. 

Vid Hashimoto och hypotyreos är vissa näringsämnen viktiga. 
Tex;
• Jod- en byggsten till hormonerna och viktig vid avgiftning. Om du tar extra Jod, som är en vanlig brist eftersom vi äter en kost som inte har så mycket jod, så är selen ett måste att få i sig. Annars kan man må sämre!
• Selen- en av de viktigaste antioxidanterna som även behövs på cellnivå för omvandling av T4 till T3.
• B vitaminer- Dessa är avgörande för god matsmältning. B1 är en bristvara hos vissa med utmattning. Upp mot 600 mg av B1 kan då intas under en period gör att fylla på. B vitaminer samarbetar, därför är en komplex med alla b vitaminer vettigt att ta. B12, folsyra och B6 är viktiga för blodet och så mycket mer. Vid stress går det åt extra mycket b vitamin. Biotin är viktig för håret!
• C vitamin- är en antioxidant som finns med i kroppens alla processer!
• Magnesium- är en vanlig brist. Hjälper musklerna att slappna av och är med i kroppens nästan alla processer.
• Zink- är även en vanlig brist och är viktig för tarmhälsa och funktionen av sköldkörtelhormoner 
• Koppar- kan vara en brist och ibland i för höga värden. Viktigt att ta reda på innan ett högt intag av tex zink, eftersom zink är kopparens motpol och minskar då. Hos mig var både koppar och zink lågt så jag fyller på med båda!
• Kalcium- tas med magnesium eftersom dessa är samarbetspartners. Kalcium kollas lätt i blodprov. Ibland kan man ha problem med bisköldkörtlarna och man får ett för högt kalciumvärde. Vitamin k2 kan va vettigt att ta tillsammans med kalcium och D vitamin för starkt skelett.
• D vitamin- oerhört viktigt för immunförsvaret. Vid Hashimoto och inflammationer går det åt extra d vitamin, så se till att du är i solen och även kollar om du behöver extra under den mörka perioder. Vissa kan behöva extra tillskott även  på somnaren.
• Omega 3- antiinflammatorisk. Lugnande, ökar upptag av signalsubstanser. Gör blodet mindre trögflytande, vidgar kärl och luftrör. Balanserar omega 6 som är inflammatorisk.
• Tyrosin- är en byggsten till sköldkörtelhormoner. Äter du animaliskt bör man inte ha brist.
• Järn- är en vanlig brist vid Hashimoto/hypo. Järnbrist kan bero på kopparbrist. Men vid inflammationer kan man samla järn istället och få höga ferritinvärden. För mycket järn är inte bra och kan ge tex värk och stelhet. Så ta inte extra järn utan att kolla dina värden!
• A vitamin- kan vara en brist vid hyper eller kraftig hypo. Detta bör kollas, eftersom det är skadligt att överdosera fettlösliga vitaminer! (Vitamin A D K E)

Jag brukar säga att en bra bas är en multikapsel av en kvalitetsprodukt är en vettig grund om man inte har koll på sina brister. Sedan kan man i lugn och ro lägga till b vitaminer, selen, magnesium och omega 3 (äter du blodförtunnande måste du kolla med din läkare innan du lägger till Omega-3)

Men, vår mat är den absolut bästa källan för god näring!!


Ha en fin dag 
Kram Nadja 😎

#1 - - Toni Sandberg:

Nån gång framöver vill jagg komma till dig och kolla upp min hashi. Hör av mig senare.

Svar: Du är varmt välkommen! Www.nadja.nu
Nadja Öström