Var kom all arsenik ifrån?

Jag avsöndrade höga halter av arsenik, när vi kollade mitt prov på 24 tim urin härom veckan. Klart grubblade jag lite och sökte information på nätet om varifrån man får i sig arseniken, eftersom jag i princip aldrig äter ris, och aldrig heller varit så sugen på ris heller.
 
Arsenik är ju en av tungmetallera och är cancerframkallande. Dock finns den i två olika former - Organisk och oorganisk där den senare är giftigare för oss. I ris hittar vi den oorganiska då den finns i vattnet som riset snabbt suger åt sig.
Man kan även få i sig arsenik vid brytning av malmer, vilket inte berör mig över huvud taget.
Oorganiska arsenikföreningar har använts i medel för tryckimpregnering av trä. Även bearbetning av tryckimpregnerat virke kan ge exponering för arsenik. Andra användningar har varit i legeringsmetaller och som glasråvara. Användningen i träskyddsmedel är sedan 2007 helt borta liksom för råvara till glas. Även vid förbränning av kol kan arsenik spridas.
 
Arsenik finns även i öl, bordsalt, tobaksrök, smog, färgkritor, färg, blekmedel, kosmetika, bekämpningsindustrier, lim med svampdödande medel, tillskott som innehåller alger, dolomit och benmjöl, vin och källvatten.
(källa: Näringsmedicinska uppslagsboken)
I mitt fall är det snarare att jag blivit utsatt för följande;
Färg och blekmedel dagligen i mitt yrke. Nu blir jag ännu tuffare med handskar i mitt Frisöryrke!!
Tror jag hoppar över kosttillskott med alger nu ;-)
Men sen var det det där med vinet.... Kanske den största boven är där ändå!!

Arsenik absorberas via mag-tarm kanalen, lungorna och huden. Ooorganiska och organiska arsenikföreningarna i födan lätt tas upp. Huvuddelen av den oorganiska arsenik som tas upp metyleras i kroppen. Metylerad arsenik utsöndras relativt snabbt med urinen. Drygt 50 % av den arsenik som tillförts med födan har utsöndrats efter en vecka. Fiskarsenik utsöndras ännu snabbare.

När jag läser om den oorgansika arseniken som är det farligare varianten så blir man lite skärrad ändå...
Rankas som 2:a bland tungmetallerna när det gäller dödlighet. Usch, fy!
Den oorganiska heter: arsenit, arsenat, arsenik trioxid. Men var fasiken finns dom då??
Är det dessa man utsatts för så är det 5-10 ggr giftigare än organsik arsenik, lämnar blodet snabbt för att lagras i organ och vävnader (hår, hud, naglar). Lagring i hårsäckar startar ca 15 min efter intag och stannar i flera år!!

Jag tror jag inte bryr mig om att grotta djupare och håller tummarna för att det mesta är organsikt samt att handskar och jod tar hand om problemet ;-)

LÄS OM METYLERING

Jag som har något som kallas för Makrocytos, när mina röda blodkroppar är förstorade betyder oftast att man har B12 och/eller Folsyrabrist. I blodet ser nivåerna bra ut, men har svårt att metyleras på cellnivå. Därför har jag varlt att äta just detta tillskott

METYL B-Komplex från Alpha Plus

 
Nu tar jag även 2 droppar jod varje dag för att hjälpa till med att göra sig av med arsenik. Nånstans tänker jag, tur att det bara var en tungmetall och inte massa sköldkörtelstörande kvicksilver och brom.... Det var ju liksom bara lite cancerframkallande arsenik. He he. Skämt åsido. Man kan ju göra något åt det, så det är ju positivt!
Jod, c vitamin, e vitamin, zink, selen, B12 och Folsyra behövs! Glutaminburken tar jag fram igen, eftersom detta även hjälper. Dags att sluta färga håret... Nä vad trist.
Eftersom både koppar och zink var lågt på cellnivå kommer jag ta extra av detta i ca 4-6 veckor, förutom multivitaminerna/mineraler.
Kalcium och magnesium var lågt, så även detta ökas under en period.
 
Det var skönt att skaffa sig koll, så man inte behöver gissa sig fram.
 
Kram kram