Min resa tar mig på så mycket roligt!

Att få diagosen hypotyreos/Hashimoto har faktiskt med lite facit i hand inte varit till ondo. Nånstans har väl ödet med det hela att göra.
Sjukdomen har gjort att jag tagit nya vägar mot hälsa som jag aldrig kunnat gissa mig till. Förutom all kunskap om kosten jobbar jag ju vidare med kroppslig terapi och psykologbesök för att på djupet skapa hållbar hälsa och livsglädje. Det är så fantastikst spännnade att jag nästan har svårt att hejda mig. Jag är så ivrig att få veta och kunna mer, jag är så ivrig att få möta mitt riktiga jag som funnits där under ytan men som inte släppts fram pga livets törnar och uppgifter.
 
Alla har vi våra små fighter i livet där vissa är svårare än andra. Att välja att jobba med dom är att ge sig själv en ärlig chans. För någon vecka sedan var jag hos min massör som jag haft sedan 15 år och hon gav mig verkligen en kroppslig terapimassage.
Vi gick på djupet med både ilska och sorg och upptäckte att min starkaste känsla varför jag blir så arg, ledsen och besviken är för att jag känt mig/känner mig övergiven.
Det är en stor rädsla jag har, och känslan är starkast när jag upplever mig sviken på olika sätt. Det kan va allt från att nån lovat något med inte gjort det till att jag måste lösa saker och ting själv. Som tex det är med alla mina läkarbesökdär ingen kunde hjälpa mig.
 
Att ha identifierat denna känsla utlösta djup sorg och jag grät och snorade på min massörs brits. Tur att det är ett hål för huvet i alla fall ;-)
Det är befriande att förstå saker om sig själv, så att man kan börja bearbeta, vilket jag även gör hos psykologen. Jag får användbara tips, som jag nu ska se till att göra. En gång i månaden blir det fika med syrra eller vän och bara disskutera var man är i livet. Om något är tungt, förmycket eller om man kör på för hårt.
Min käre psykdoktor har ju så klart genomskådat mig och fattar att nån strategisk plan på nåt papper med planering kommer aldrig genomföras av mig.... Vi garvade båda åt detta.
Men att faktiskt ta en dag i månaden med en nära vän och prata livet och var man är just nu blottar faktiskt många saker som man gör både rätt och fel. Och rätt å fel är så olika för alla.
Min svaghet och styrka är att jag har en mycket stark drivkraft av vilja, lust och impuls.....
 
Därför har jag nu börjat sortera riktigt ordentligt av vad min vilja och lust innebär. Impulsen begravs lite under sortering... jobbigt, men jag måste.
Jag skjuter upp projekt som kan påbörjas senare, jag gör några förändringar och lyfter fram det som ger mig mest lust.
Det som sänker min lust kommer alltså prioriteras ner.
 
I skrivande stund är ett så lustfyllt och spännande projekt påbörjat och jag håller tummarna för att det kommer att kunna genomföras. Både för egen del men även för en större sak.
Vill du veta när detta projekt släpps?
Vill du oxå hänga med?
Anmäl dig till nyhetsbrevet jag har på mitt företag Matcoachen så blir du en av de första som får tillgång till detta.
 
Efter den tunga massagen så började återigen mina ögonlock krångla... Bara några timmar efter behandlingen började det sticka i ögonlocken och sakta blev de röda fläcklvis, som nässelutslag. Svullnaden ökade sakta under eftermiddagen och klådan va hur jobbig som helst. En allergitablett hjälpte mot klådan och önskan att lösa problemet med kortisontablett hade jag inte utan lät det bara vara.
Eftersom det är svårt att hitta hjälp för detta har jag börjat söka vidare, och nu fattar jag att massagen drar igång ett rejält flöde i kroppen. Enligt ansiktsdiagnostik så står ögonlocken för mjältens status.
Mjälten ska rena blodet bland annat, och jag har ju även det senaste året rensat kroppen på en del gifter, så det är väl klart den jobbar hårt! Med för stor mängd hormoner i blodet blir det väl oxå tryck på stackars mjälten.
 
 
 
Nu har jag ju sänkt min medicinering och ligger nu på 1 grain NT samt 1/4-1/2 grain. Ögonen mår bättre, förutom efter massagen. Dock las sig svullnaden under natten och på morgonen var jag lika läcker som vanligt.... hahahah.
Detta resulterade i att jag bestämde mig för att minska intag av massa vitaminer och mineraler som hjälper till vid avgiftning, så just nu äter jag.
 
COLOSTRUM 1 gång dag, vilket stärker immunförsvaret och lagar tarmslemhinnan.
Ultra Flora Plus 1 gång dag för god tarmflora
Glutaminpulver på morgonen för att läka tarm
Magnesium till kvällen 300 mg
Multivitamin 2 om dagen
Acetyl -L-Karnitin 2 om dagen för att hållet skäpt hjärna (läs mer här )
Tyrosin 2 om dagen
Extra D vitamin och omega 3, har hittat en superbra källa som heter Lipolar Balans, där den även innehåller Jättenattljusolja som förbättrar koncentration bland annat. Men även antioxidanten E vitamin. K2 ingår vilket gör att kalcium lagras i skelett och inte i vävnaden. En superbra produkt tycker jag!!
Jag tar lite extra c vitamin, b vitamin och selen ibland, men försöker hellere äta mer grönsaker, paranötter.
MSM tar jag även extra, vilket innebär att jag även tar en skätt extra av molybden som minskas om man tar MSM under längre perioder.
Molybden är även hjälpsam vid avgiftning av kroppen.
 
Ett spännande fakta om N-Acetyl karnitin (NAC) som jag tar i perioder är att det ökar glutationen i tarmen vilket är går åt när man dricker alkohol.
Vi kvinnor har redan från början redan mindre av detta vilket innebär att det inte har med kroppsstorlek hur väl vi klarar alkohol. Glutationen bryts ner och toxiditet uppstår av alkoholen som då ska avgiftas i levern. Med c vitamin hjälper man levern med detta, och fyller man på med b vitaminer som går åt blir bakfyllan som bortglömd.
Ha ha ha. Självklart var jag ju tvungen att prova att ta 200 mg NAC 30 minuter innan vinet en fredag, och ja... jag kände nästan inget av vinet. Men det är så sällan jag blir bakis nu för tiden, för det där festandet har liksom naturligt minskat i samma takt som åldern orsakar mindre intresse för ren fylla ;-)
 
Men glutation är viktigt för tarm.
Sen en kul reflektion är att glutamat som finns i hjärnan (signalsubsatns) är den substans som förstärker alla andra signalsubstanser som styr ångestskydd, motivation, lust osv.
När man dricker alkohol ökar glutamaten.... Hmmmm så det är väl klart att dagens känslostatus förstärks av alkoholen. Grejen är ju den bara att när man vaknar dagen efter å funderar på varför man kände sig så jävla snygg och klok igår när man mest känner sig pinsam när man vaknar....
Jo glutamaten sjunker så kraftigt och ångesten knackar och våra signalsubstaner hinner inte anpassa sig. Det förklara varför en återställare funkar för många....
 
Nä, nu är jag ute å flummar. Men jag tyckte det va lite intressant när jag läste om det.
Hur som helst så består mitt intag av tillskott av en minskad mängd, för att inte belsata kroppen för hårt. Jag vill ju ta näringen från maten helst. Men det kan ju inte ske förrän tarmslemhinnan är läkt och att jag har tillräckliga nivåer av D vitaminet som reglerar immunförvaret i tarmen bland annat.
Jag ska snart ta lite nya prover för att se hur min sköldkörtel mår, och hur mina antikroppar ser ut i antal.
 
Har du problem med sköldkörteln, och/eller stress eller andra metabola syndrom är det viktigt att ta reda på orsaken och handla därefter. Under tiden kan man stötta med vitaminer, mineraler och tillskott. Men självklart är det bäst att få ordning på kosten och den mentala biten. Att läka tarmen och minska inflammationer. Alla har vi lite olika vägar att nå hälsa, men vi har samma mål - LIVSENERGI.
 
Kom ihåg att anmäla dig till nyhetsbrevet HÄR