Mat

Nu för tiden tycker jag det är rätt mysigt att spendera en del av söndagen i köket... Idag kör jag långkok på högrev från Gröna Gårdar, där djuren är gräsbetande och lever under naturliga förhållanden. Det gör köttet otroligt mört men även rätt balans av omega 6 som är inglammationsökande vilket inte är bra i för hög dos. Dagens kost innehåller ofta alldeles för mycket omega 6. Tex margarin, bacon, fel kost hos djuren, spannmål och oljor som framför allt solrosolja 😱 När djuren får äta sin art-egna kost som då tex gräs får dessa djur rätta nivåer av omega 3 som är inflammationshämmande, kärl vidgande, gör blodet mindre klibbigt och mer lättflytande bland annat! I grytan har jag lök och vitlök som är fullproppat med antioxidanter! Morötter med betakaroten samt sötpotatis som är proppfulla med nyttigheter!
 
Sen så fyller maken år och vi ska fira honom med tack middag!
Vi tillagar det mesta från grunden, och kryddblandningen gör jag själv, likaså gucamolen. Min fina dotter Rebecca är faktiskt en hejare på att göra avocadoröran, så det får bli hennes uppdrag!
 
Köttfärsen är även från Gröna gårdar! Receptet på taco-chipsen hittade jag på Under vårt tak.se
Dät hittar man många toppentips på bra paleomat!
 
 
 
Efter er middagen blir det mumsig pannkakstårta! Självklart är den glutenfri, men det blir riktig vispgrädde och härliga bär att fylla den med! 
 
Längtar redan till denna middag tillsammans med barn och barnbarn ❤️
Grattis älskade make som fyller 47.