Hashimotobrevet

Hittade detta brev skrivet av en person med denna lömska sjukdom. Mycket träffande skrivet! Det stämmer faktiskt!!
Hej.
Mitt namn är Hashimotos.
Jag är en osynlig autoimmun sjukdom som angriper sköldkörteln och orsakar hypotyreos.
Jag är nu ämnad till dig för livet.
Jag är den främsta orsaken till det i USA och många andra platser runt om i världen.
Jag är så lömsk - Jag syns inte alltid i dina blodprover.
Andra runt omkring dig kan inte se mig eller höra mig, men din kropp känner mig.
Jag kan attackera dig var som helst och hur jag vill.
Jag kan orsaka svår smärta eller, om jag är på bra humör, kan jag ge dig molande värk överallt.
 
Kommer du ihåg när du och energi sprang omkring tillsammans och hade kul?
Jag tog energi från dig och gav dig utmattning. Försök att ha kul nu...
Jag kan ta god sömn från dig och i dess ställe, ge dig hjärndimma och brist på koncentration.
Jag kan få dig att vilja sova 24/7, och jag kan också orsaka sömnlöshet.
Jag kan få dig att darra inombords eller att du känner dig kall eller varm när alla andra känner sig normala.
 
Jag kan också ge dig svullna händer och fötter, svullet ansikte och ögonlock, svullen överallt.
Jag kan få dig att känna dig mycket orolig med panikattacker eller väldigt deprimerad.
 
Jag kan också orsaka andra psykiska problem. Du vet galna humörsvängningar? Det är jag.
Gråter utan anledning? Arg utan anledning? Det är nog också jag.
 
Jag kan göra så ditt hår faller av, blir torrt och sprött, orsaka akne, orsaka torr hud, bara himlen är min begränsning.
Jag kan få dig att gå upp i vikt och oavsett vad du äter eller hur mycket du tränar.
Jag kan också få dig att gå ner i vikt. Jag diskriminerar inte.
 
Några av mina andra autoimmuna sjukdomsvänner ansluter mig ofta, vilket ger dig ännu mer att ta itu med.
Om du har något planerat, eller ser fram emot en bra dag, kan jag ta det ifrån dig.
Du bad inte om mig. Jag valde dig av olika anledningar:
Det virus du hade som du aldrig riktigt återhämtat sig från, eller den bilolycka, eller kanske var det år av övergrepp och trauma (jag trivs med stress.)
Du kan ha en familjehistoria av mig. Oavsett orsaken, jag är här för att stanna.
 
Jag hör att du kommer att träffa en läkare för att försöka bli av med mig. Det får mig att skratta. Bara prova.
Du kommer att behöva gå till många, många läkare tills du hittar en som kan hjälpa dig på ett effektivt sätt.
Du kommer att sättas på fel mediciner, smärtstillande, sömntabletter, energipiller, de säger att du lider av ångest eller depression, ger dig ångestdämpande piller och antidepressiva.
Det finns så många andra sätt jag kan göra dig sjuk och eländig, listan är oändlig - ett högt kolesterol, gallblåse problem, blodtrycks problem, blodsocker problem, hjärtat bland annat... Det är nog jag.
 
Kan inte bli gravid, eller har haft ett missfall? Det är nog jag också. Andnöd eller "luft hunger?" Japp, förmodligen jag. Leverenzymer förhöjda? Japp, förmodligen jag. Tänder och munproblem? TMJ? Japp, förmodligen jag. Jag sa ju att listan var oändlig..........
Du kan få en TENS-apparat, bli masserad, tillsagd att om du bara sover och tränar ordentligt kommer jag att försvinna.
Du kommer att bli tillsagd att tänka positivt, kommer du att bli petad på, stucken, och mest av allt, inte tas på allvar när du försöker förklara för det oändliga antalet läkare som du har träffat, precis hur försvagande jag är och hur sjuk och utmattad du verkligen känner dig.
Med all sannolikhet kommer du att få en remiss från dessa "förstående" läkare, för att träffa en psykiater
.
Din familj kommer vänner och medarbetare lyssnar alla på dig tills de bara är trötta på att höra om hur jag gör hur du känner, och precis hur försvagande jag kan vara. Några av dem kommer att säga saker som "Åh, är du bara ha en dålig dag" eller "Nå, kom ihåg, du kan inte göra de saker du gjorde för 20 år sedan", inte höra att du sa 20 dagar sedan.
De kommer också att säga saker som, "om du bara gå upp och rör dig, kommer ut och göra saker, kommer du att må bättre.
" De kommer inte att förstå att jag tar bort den "gas" som din kropp och själ behöver så att du kan göra dessa saker.
Vissa kommer att börja prata bakom din rygg, de kommer inte att ringa dig, en hypokondriker, 'medan du sakta känner att du håller på att förlora din värdighet genom att försöka få dem att förstå, speciellt om du är mitt i ett samtal med en "normal" person, och kan inte komma ihåg vad du ska säga härnäst.
Du kommer att få höra saker som "Åh, hade min mormor med, och hon mår bra på sin medicin" när du desperat vill förklara att jag inte ställer mig på alla på exakt samma sätt, och bara för att mormor är bättre på medicinen hon tar, betyder inte att det kommer att fungera för dig.
 
De kommer inte att förstå, att den här sjukdomen påverkar kroppen från toppen av huvudet ända ner till tårna, och att varje cell och varje organ kräver rätt mängd och rätt typ av sköldkörtelhormon för dig.
Vad som fungerar för någon annan kanske inte fungerar för dig.
Den enda plats du kommer att få den typ av stöd och förståelse i hanteringen av mig, är med andra människor som har mig.
De är verkligen de enda som verkligen KAN förstå.
 
Jag är Hashimotos sjukdom.
 
 
#1 - - Anneli Wirdby:

Tack Nadja för detta inslag !!! Nu vet jag vad jag har ... Men jag behöver prat med min läkare om detta .... Jag gick in i väggen för ungefär för 4 och 1/2 år sedan. Du kanske kommer i håg att jag pratade med dig på din salong. När det var kom jag inte i håg. Jag var sjuk då av stress och depression som värk i kroppen, trött och åter trött, men kunde inte sova på nätterna pga mycket stark värk i kroppen. Alvedon och insomningstablett hjälpte inte. Mycket stor press på mig, så att min hjärna inte kan tänka klart. Och hur jag skall göra med olika situationer i livet. Ett exempel är när jag skall gå över ett övergångställe och när hjärnan inte fungerar, står eller går och bara tittar på trafikljuset. Hjärnan vet inte om jag skall stanna eller gå när det är rött eller grönt ljus. Har sagt till min psykolog och läkaren, om jag dör så är det så att jag har inte tagit livet av utan MIN hjärna fungerar inte som den ska. Jag har även tappat mitt hår (fläckvis håravfall) av denna stress jag har i min kära kropp.

Må så gott du kan och glöm inte att vi Är inte ensamna. Det finns många många fler än vi !!!

Kramar Anneli

Svar: Be om samtliga prover;TSH
FT4
FT3
TPO-ak
Tg-ak

Läkare kan nobba, men stå på dig för samtliga prover!
Tsh, ft4, ft3 visar sköldkörtelfuntion.
De andra påvisar antikroppar!

När du fått dessa prover, be om att få ut provsvaren på papper!
Berätta gärna om dina resultat!

Det är en mycket krånglig och invecklad sjukdom!
Du kan göra mycket med kosten!
Jag kanske kan hjälpa dig när jag är färdigutbildad
Kostrådgivare!
Stor kram, Annelie!
Jag kommer ihåg vårt samtal ❤️
Nadja

#2 - - Anneli Wirdby:

Tack Nadja !!! Ska till Vårdcentralen nu på Måndag och be om en tid till min läkare.
Trevlig helg på er alla !!!
Kramar från oss alla !!! <3

Svar: Bra där! Hoppas du får den hjälp du behöver!Kom ihåg att stå på dig för samtliga prov!
Dom kan va kinkiga!
Skriv även ner ALLA symtom du har. Det är jätteviktigt!
Kram Nadja 😀
Nadja

#3 - - marie:

hur har det gått annelli...

#4 - - Bengt Edlund:

Ja alla dessa symtom kan man få. Jag har haft den sedan 1 1/2 års ålder, idag nästan 70 år. Blir du diagnosterad som hypotyreos så kanske det inte räcker med enbart tablett Levaxin (t4)du kan också behöva Liotyroxin (t3). T4 kan ej passera över hjärnbarriären. Detta innebär att du ej upplever dig alertare trots adekvat Levaxindos.