Varför?

.... Är en fråga jag ställer mig!
Hur kommer det sig att jag drabbades av sköldkörtelproblematik!? Hur kommer det sig att så många kvinnor drabbas, och så få män?
Är vi sköldkörtelstörda en bunt "Duktiga flickor" med en gen för att utveckla denna problematik?
 
Ju mer jag funderar desto mer lutar det åt att det faktiskt är så!
Sköldkörtelproblematiken ökar i samma takt som diabetes och andra störningar, tror jag. Allt fler drabbas tidigare i livet av demenssjukdomar och funktionella störningar som hypotyreos, Hashimoto, ms, hypertyreos, diabetes mm
 
Om jag får spåna fritt tror jag faktiskt att vi lever i ett tempo som vi helt enkelt inte klarar av. Kroppen känner av och reagerar med så mycket stress. Vi blir utbrända och helt utslagna. ADHD-barnen mår dåligt av skolans ramar, allt fler barn får diagnosen autism. Cancerdiagnoser ökar!
Va fan är det som händer??
 
Vi jublar dock när forskarna hittar botemedel, och hittar lösningar på alla sjukdomar som uppstår. Nu har ju forskarna hittat nya medel för att bekämpa cancer. Och det är verkligen fantastiskt.
Vi går till doktorn när vi får symtom som trötthet och värk i kroppen.
När blodsockret inte kan kontrolleras.
När vi är låga och deppiga.
När vi inte kan sova.
Vi vill ha mediciner som fixar alla våra bekymmer!
 
När ska vi börja se vårt eget ansvar! När ska vi ställa frågan; Vad kan orsaken vara till varför jag mår så här? Vad kan jag själv göra?
 
Det finns de, precis som jag, som inte blev hjälpt av medicin och blev tvungen att utforska möjligheterna till bättre hälsa än hos doktorn.
Doktorn ser inte till orsaken, doktorn botar symtomen. 
 
Jag är superglad att det finns så många före mig som skrivit böcker i ämnet Sköldkörteln, annars skulle mitt detektivarbete varit mycket tyngre. Det är nog så jobbigt att klura på VAD som behövs göras. Och vi är alla individer, så det är omöjligt att följa ett facit, utan man måste prova sig fram.
 
Vad jag däremot är helt övertygad om är att Gluten är en stor orsak till många problem och kan vara en av grunderna till varför tex Hashimoto får möjlighet att utvecklas i de kroppar där den genetiska svagheten finns.
Gluten gör tarmen mer porös och osmälta proteiner går igenom tarmvöggen till blodet. Vid ADHD, och autism kan glutenproteinerna bli till morfinliknande ämnen och docka in i hjärnans receptorer och göra så att man får svårare med bl.a. kontakten med personen.
Med Hashimoto har kroppen bildat antikroppar mot främmande proteiner i blodet som sedan liknar sköldkörtelvävnad, och kroppen fortsätter attackera sköldkörteln så att den förstörs,
Likaså med psoriasis, MS, demens osv
 
När vi äter gluten, ger vi kroppen möjlighet att läcka ut osmälta främmande ämnen i blodet, och kroppen kommer att attackera dessa. Detta känns inte alltid. Jag hade inga som helst problem med min mage!
 
När man sen slutar med gluten kan magen få möjlighet att läka, och sluta släppa ut främmande bakterier, virus, partiklar i blodet.
Fortsätter vi däremot ökar risken enormt för fler funktionella störningar. 
 
Många med en störning som tex sköldkörteln, har även diabetes, Sjögrens, problem med blodtryck, samt andra obalanser.
 
Det finns självklart dom som aldrig utvecklar dessa sjukdomar, trots ett stort intag av gluten. Men vi vet ju inte vilka gener vi får med oss, och var vi har våra svagheter!
Det tar många år att utveckla dessa sjukdomar/ funktionella störningar!
 
Jag har iaf valt att utesluta gluten för hela min familj.
 
Idag äter jag ju LCHF av många anledningar. Jag har även valt bort komjölksprosukter, eftersom jag vet att dessa oxå kan bråka med kroppen.
 
Men sen va det det här med duktiga flickan......
Hon som alltid ska räcka till, hinna med och göra det med bravur.
Gärna göra karriär och lyckas.
 
Hur många ensamstående mammor har vi inte som kämpar med jobb och barn med ofta litet stöd runt om dom!
 
Vi jobbar mycket, och ska hinna allt. Vi ska va vältränade och smala. Vi ska hinna mindfulness och yoga och gärna springa några lopp.
Vi ska dricka vin med väninnor och umgås. Vi ska se till att våra föräldrar få träffa oss, vi ska se till att barnen kommer på sina intressen och hobbys. Vi ska...... Ja vi ska så mycket hela tiden!
 
Jag har insett att jag måste arbeta mycket hårt för att bli mer ego! Jag måste hitta tillbax till mig själv och en inre harmoni. Jag är helt övertygad om att min sköldkörtel måste få vila om den ska återhämta sig. Om jag inte tar hand om detta, så kommer binjuren braka.
 
Så det är inte bara maten som är viktig, utan vi måste börja ta hand om oss. Vi måste ta ett eget ansvar över vår hälsa, för att bli friska och leva ett långt liv.
Jag är ledsen, men våra läkare kan inte hjälpa oss här.
Vi kaN behöva deras hjälp med mediciner medan vi själva tar vårt ansvar för att äta bättre, och ta hand om den mentala biten!
 
Nä, måste rusa......
puss 😍
 
 
#1 - - Petra:

Tack för din fina blogg! Jag känner igen så mkt. Har barn med adhd, lever glutenfritt, har fastställd hashimoto sen i våras och beundrar Anna Hallén.

Just det här inlägget kändes som just det jag behövde läsa idag. Alla borden som radar upp sig som en to do lista ur Veckorevyn. Vill inte ens vara en så högpresterande människa längre!

Ha en härlig dag!

Svar: Jag blir glad om mina rader kan hjälpa dig! Jag är själv urlesspå hur samhället ser ut, och nån måste dra i handbromsen!
Det är mitt liv, och jag vet inte hur många dagar man har kvar....
Så jag har helt enkelt bestämt mig! Nu är det jag som gäller, och jag värnar om mina närmsta!
Jag vill vara lycklig, så jag måste ta det ansvaret!
Önskar dig en egodag 😜
Stor kram
Nadja

#2 - - Petra:

Fniss! Jag som vandrar från siesta efter maten till hängmatta och fettkaffe håller med dej! Egodag idag passar bäst :-D
Rabblar affirmationer som allt är ok! Allt är lugnt! för att lugna min "bror duktig" som vill att jag är nyttig ;-)
Nehe du! Nu ska jag slappa lite till :-)
Kram