Lymfsystemet är vår sopstation

Det är oerhört viktigt att vårt lymfsystem fungerar, eftersom det är en viktig del i att bli av med skräp och gifter från vår kropp. Därtill kräver det även att vår lever och våra njurar fungerar, och med en obalanserad medicinering för sköldkörtelsjukdom kan det bli stora oblanaser i kroppen.
 
Vi lyckas inte avgifta kroppen som den behöver, vi svullnar då lymfsystemet inte kan arbeta korrekt. Så om du är sköldkörtelsjuk är det oerhört viktigt med rätt medicinering.
När jag startade med Levaxin 2010 uppmärksammade läkaren att mina levervärden ökade.... Och när jag nu läser om en studie där det visat sig att denna typ av medicinering faktiskt kan sabba för leverns arbete!
 
Trots att det finns få rapporter om levotyroxininducerad leverdysfunktion behandlade vi en primär hypotyroidpatient med högt serumaminotransferas efter administrering av levotyroxin. Leverdysfunktion förbättrades efter avslutad läkemedelsadministration. 
Se mer här
 
Kanske reagerade min lever negativt på läkemedlet som aldrig ville fungera i min kropp.... Idag på NDT mår jag som om jag vore frisk, men jag har även åtgärdat många näringsbrister, sett över stressnivå, träning, återhämtning och kosthållning.
 
Jag har förstått att många har egentligen en del med lever och njurar även om det inte syns tydligt i blodprov, varför det är viktigt att ge dessa organ mer fokus, så vi inte belastar oss och blir ännu sjukare.
 
Inflammation försvårar det mesta i kroppen. Stress med för lite återhämtning, oro, hård träning är några saker som faktiskt ganska snabbt skapar inflammation, men även sänker vårt immunförsvar.
Så tips 1, se över detta.
 
En kost som missgynnar inflammation är ju även av vikt, så kika på kost som är rik på omega 3, tex fet fisk och minska omega 6, tex spannmål, bacon, nötter.
Massor med grönsaker, frukt och en liten mängd gräsbetes-kött, ägg.
Fett är även viktigt, där smör och olivolja är bra. (olivolja har dock en del omega 6)
 
Men vad behövs för att stötta leverns avgiftning då? Tipsar om Anna Halléns sida där du hittar mycket bra info
SE HÄR
 
Men något du redan kan testa för att ge din sopstation vila och återhämtning, är att börja dagen med en frukost med frukt och bär. En härlig tallrik med sommarens frukter passar så bra just nu.
Då avlastar man systemet från fett och proteiner, som man först tar till lunch.
Kroppen avgiftar sig på natten, och fram till lunch och pektin som finns i frukt är oerhört viktigt för våra celler. Men allra mest för vår tarm och leverns rening av gifter och mögel.
Sen kan det vara vettigt att plocka bort kolsyrade drycker, alkohol och kolhydratrik kost.
 
Starta dagen även med en rask promenad för att få igång kroppen, och kom ihåg att andas genom nästan. Långa djupa andetag!
 
Underbara Anna Hallén har igång sitt projekt att få igång sitt lymfsystem, och jag blev nyfiken på hur hennes sköldkörtel mådde.... KIKA HÄR
 
Det går att må bättre med att göra små livsstilsförändringar. Börja med frukt-frukosten ;-)
 
Kram Nadja