Nope, inte perniös anemi!

Först och främst det största tack till Lovisa Ryding och Blodkollen för hjälpen med att testa om jag har antikroppar mot parietalceller i magsäcken, som orsakar perniös anemi.



Och glädjande nog har jag inte denna autoimmuna sjukdom. Eller så har även dessa antikroppar sjunkit i samma takt som mina tpo-ak.... Jag vet inte eftersom jag aldrig fått veta om det var perniös anemi som orsakade de större röda blodkropparna som visar sig som högre värde av MCV, och kallas makrocytos.

Jag kan ändock inte låta bli att fundera på det faktum att jag haft både lågt kalium ochlåga trombocyter vilket även är en följd av B12-brist och perniös anemi.
Låga nivåer av saltsyra är en följd av perniös anemi som även ger sämre näringsupptag, framförallt koppar/zink som varit låga hos mig.

Celiaki verkar inte vara ett problem hos mig, men gluten är inget jag normalt har i min kost. 😀

Kan mina livsstilsförändringar och tillskott rättar till mitt immunförsvar, rättat till mitt MCV, låga trombocyter & kalium? 
Verkar ju så, och det verkar som min kropp inte längre är autoimmun....
Dessutom är mitt ferritin stabilt helt utan tillskott av järn.
Tillskott med Hcl (saltsyra) och matsmältningsenzymer försöker jag ge fokus vid varje måltid.

Min sköldkörtelmedicin, B12, b vitaminer och multivitamin/mineral samt behåller livsstil blir kvar.
Skador är skydda, men så härligt att förstå dessa viktiga komponenter ❤

Hälsningar från mig som kämpar i värmen. Vilken sommar det blev!!!

Kom ihåg vatten, men framför allt extra salt.
Jag tar varje morgon lite havsalt/himalayasalt/örtsalt i handen och slickar i mig samt ett stort glas vatten. Utan salt får vi vätskebrist... visste du det?!



#1 - - Linda:

Varför just Himalayasalt? Och vart köper man det?

Svar: Havssalt innehåller många mineraler och spårämnen vi behöver inkl jod och selen.
Himalayasalt har mest natrium och sedan 2% andra spårämnen och örtsalt har tex kelp. Denna kombination av salter tillgodoser massor med viktiga ämnen för kroppens vätskebalans.

Vill man endast välja en av dessa rekommenderar jag celtic havssalt, då den smakar minst salt och är sprängfylld med mineraler vi behöver.

samtliga salter hittar du i matvarubutiker 😉
/Nadja
Nadja Öström