Inflammationer, avgiftning, probiotika, ADHD, autoimmunitet.....

 
Jag har varit på en så intressant kurs om tarmens hälsa. I tre hela dagar fördjupade vi oss i tarmen och vad som är viktigt för att hålla en god balans i tarmen, men även vad som händer i en dysbios - obalans!
 
Och ni ska veta att det är tungt med kunskap... Ibland vill man bara gråta när man förstår vad dagens kost och miljö orsakar oss. Vi har lärt oss att äta på ett visst sätt, som är så rotat i vårt medvetande att det är svårt att vilja ens förstå den nya kunskapen. Jag tar till mig allt detta, då jag anser att vi är "djur" och vår art bör äta på ett visst sätt, precis som andra djurarter.
Vi är inte kor med dess komplexa system att smälta kosten, vi är djuret människan helt enkelt.
 
Genom tiderna har vi anpassat oss, men jag skulle säga att vi bör backa lite och inse vad all färdigmat gör med oss. Vi måste förstå vilka typer av byggstenar vi behöver ge vår kropp för att kunna hålla oss friska och starka.
Det tar lång tid att bli sjuk, 30 år kanske. Vi har enormt smarta kroppar, men går vi sönder är resan tillbaka tuff.
 
Allt börjar med vår födsel, där vi från våra föräldrar ärver bakteriefloran när vi föds ut vaginan. Om föräldrarana ätit och levt på ett vettigt sätt, samt själva ärvt en god bakterieflora får vi bra förutsättningar att klara oss i livet.
Genom dessa bakterier och bröstmjölken så får vi vårt grundläggande immunförsvar.
Idag är autoimmunitet och inflammationer den absolut vanligaste orsaken till sjukdom, och det handlar då om ett trasigt immunförsvar.
 
Så om våra föräldrar inte kunnat ge oss bra grund, och kanske inte heller haft möjligheten att amma oss tillräckligt så kan vi få det tuffare, där vi utvecklar inflammationer och autoimmunitet. Vi kan ju påverka detta via kost, kosttillskott, återhämtning och mental hälsa.
Om detta vore lätt skulle fler vara med på att göra livsstilsförändringar. Jag tror dock att människan föddes lat.... Även jag, som gjort ofantligt många livsstilsförändringar och gör fortfarande.
 
Dagens kost, dålig start i bakterielivet, stress och prestation samt lite miljögifter kan vara det som gör att man faller över till sjukdom.
Låggradig inflammation orsakar besvär som värk och kanske IBS besvär. Ju längre man går desto värre mår man.
Sjukdomar som diabetes typ 2, Fibromyalgi, IBS, autoimmunitet utvecklas. Sömnsvårigheter, värk, rastlöshet, PMS, obalans i hormonerna mm
Visste ni att inflammationerna belastar våra binjurar, så det är väl inte så konstigt att alla de hormoner som tex kortisol, dopamin, progesteron mm inte fungerar så bra..... Och funkar inte detta, så funkar inte sköldkörteln så bra heller, och dopamin behövs för motivationen och progesteron för att balansera östrogenet tex.
 
Vet ni, jag är så övertygad om att det mesta sitter i tarmen, och man kan göra något åt det!
 
Vid dessa inflammationer så slutar vår avgiftning att fungera som den ska. Våra miljögifter och kanske tungmetaller ansamlas och detta gör livet tufft för en sköldkörtel bland annat.
Vi behöver få ner inflammationerna, så att kroppen kan avgifta sig.
Vi behöver stärka tamens hälsa med probiotika i kost och troligen även i tillskott. Själv äter jag surkål varje dag. Den ska vara opastöriserad och kall.
Jag har även nyligen dragit igång kefirflingor för en smarrig kefir.
Kan man inte bara göra en detox då?
En detox som görs lite hur som helst kan göra mycket stor skada, och ska ske med hjälp av någon med erfarenhet. Om man släpper ut alla gifter i kroppen utan att ge lever och njurar rätt stöd kan det gå mycket illa.
Det finns många tidningar som skriver om detox, men vet du att gifterna faktiskt kommer ut ur kroppen eller bara återupptas och gör mer skada??? Släpp inte lös gifterna själv!
 
Och det här ,med toxinerna/gifterna.
Det finns en bok om GAPS dieten där en barnläkare tagit fram detta för att läka barnens tarmar. Man menar att barn med diagnoser har just läckande tarmar, men även belastning av tungmetaller. Inflammationerna gör att kroppen inte själv klarar av avgiftningen.
Så hur är det min  ADHD.... Nu börjar det bli dags att kolla min tungmetallsbelastning, eftersom jag uppmätt noll inflammation och inte heller någon autoimmunitet i tarmen.
Tom min allergiläkare som jag hade för kontaktallergin, sa att jag var absolut inte en överkänslig människa då jag hade låga nivåer av antikroppar. Alltså ett lågt immunförsvar, som jag nu ska stärka med ännu mer grön föda, probiotika och återhämtning!
 
Det är en spännande resa, om än rätt tuff.
 
Med inflammationer i våra tarmar, och obalans i tarmfloran brukar candidasvampen och/eller parasiter ha ett fäste där. De ökar vårt sötsug och vinet smakar extra gott! Ibland kan man även behöva göra en candidakur på 6-7 månader för att komma i bättre balans. Har du et starkt sötsug? Kanske dags att kolla läget i tarmen, eller faktiskt rensa bort candidan.
 
Så här kan min kost se ut just nu;
Start på dagen: 2 grain Nature Throid och Ett glas citronvatten
Frukost: En grön smoothie med tex grönkål, bladspenat, citron, riven färsk gurkmeja, svartpeppar, äpple. Eller så tar jag min nygjorda kefir med lite banan i.
Lunch: matlåda från dagen innan. Nu har jag även slängt ut micron på jobbet och ersatt den med en liten ugn. Microvågor tar kål på typ all näring.
Middag: hemlagat från grunden. Surkålssallad med mycket gröns samt jordärtskocka som är bra mat för tarmbakterierna. Råa grönsaker före maten ger oss enzymer att smälta maten. Eko-kyckling eller gräsbeteskött, och ibland fisk. Den ska helst vara viltfångad. Varma grönsaker, som tex rotgrönsaker i ungen eller kokta kålgrönsaker.
 
Till kvällen kan jag ta lite nötter eller frukt, och innan jag lägger mig tar jag min sista grain Nature Throid.
Jag har minskat min dos från 4 till 3 grain efter den parasit-detox jag gjort.
 
Till middagen och ibland lunchen tar jag även Hcl, som är saltsyra. Det är en vanlig brist hos de flesta människor, och vid stress minskar den ännu mer! Hcl hjälper dig att smälta proteiner men även se till att främmande skräp inte kan överleva!
 
Att äta andra delar än muskler från djur är något vi människor inte längre gör. I organen/benen på djuren finns viktig näring, så både egengjord buljong och organ skulle vi behöva lägga till. Vi kokar buljong på kycklingen, men nu har jag även beställt njure, hjärta och tunga.... Huuuu. Låter lite läbbigt, men jag bara måste prova!
 
Jag dricker vatten, kaffe, te och vin och ännu kan choklad locka mig vilket jag skyller på en grinig bakterie i tarmen!
 
Så jag skulle kunna summera att tarmens välmående är a och o.
Minska inflammationer med kosten, stöd tarmfloran med pro och prebiotika.
Bli av med candida
Här kan du säkert göra stor skillnad för ditt mående!
Som Kost och näringscoach kan jag hjälpa dig på vägen!
 
En mycket viktig film att se om hur kosten kan vara avgörande för hälsa eller sjukdom!
Missa den inte! SE HÄR