Intervjuad av tidningen Dagens ETC

För att denna sjukdom som drabbat fler än de med åldersdiabetes så behöver vi media, och jag har nu som ordförande i Sköldkörtelföreningen blivit intervjuad, samt en av våra medlemmar. Ju fler reportage ju större medvetande. Och snart ska vi träffa Socialdepartementet för att upplysa dem om de stora okunskaper som tyvärr finns inom detta område. Faktiskt en katastrof som  mycket få känner till....
 

Tusentals kvinnor lider i det tysta

440 000 patienter, främst kvinnor, är drabbade av underproduktion av sköldkörtelhormon, vilket leder till trötthet, depression, led- och muskelvärk. Vetenskaplig forskning visar att många patienter inte hjälps fullt ut av standardläkemedlet Levaxin – ändå vägrar många läkare skriva ut tillläggshormoner. – Det är en kunskapsfråga, därför vill vi ha nationella riktlinjer, säger Nadja Öström, ordförande för Sköldkörtelföreningen.

Läs hela artikeln här

 

"Jag upplever att ingen lyssnar"

Jaana Dahl drabbas till följd av sin sköldkörtelsjukdom av extrem trötthet och orkar i perioder inte med något annat än att sköta sitt arbete, inte ens barnen. Men läkaren på vårdcentralen tar inte hennes symptom på allvar. – Vi upplevs som gnällkärringar som springer på vårdcentralen för ofta, säger hon.

Läs artikeln här

Bilder från ETC och relaterade till artiklarna.
#1 - - Anonym:

Hej!
Vad intressant att hitta denna blogg!
Har själv många symptom på hypotyreos. O en homeopat/zonterapeut såg detta för många år sedan men jag tänkte "kärringsjukdom"!
Vanliga läkare kör sina prov som är normala. Men jag VET att det är sköldkörteln det är problem med. Så finns trots det är dyrt endast chans att bli frisk hos homeopaten.
Men tänkte i år att jag skulle få hjälp i vanliga sjuksystemet. Men nä.
Blev sämre för var utan hormon ett par månader. Sjukvården menar jag ska ta blostrycksmedicin men blir då sämre. Puh
Blev lite rörigt för ser dåligt hela texten på mobil :-)
/Carita