Privata aktörer

Att kunna ta privata blodprover utan att en läkare behöver skriva remiss, var något jag förstå gången  fick erfara under tiden jag själv sökte svaren på varför jag blev sjuk och varför jag var en av dem som bara blev sjukare med levaxin.

Den första tjänsten hette Fit For Life, om jag minns rätt och Lovisa var unik som startade detta. Idag är hon min vän. Snart bytte hon namn, och jag skriver om hennes företag i ett annat inlägg.

Numera känner jag till 3 aktörer och Medisera som jag uppfattar är den senaste på marknaden lät mig testa deras tjänst, och jag upplever tjänsten smidig att använda och ett sms trillar in när blodproven är klara.

Om jag ska jämföra dessa aktörer, då jag faktiskt testat dem, så är det troligen några små prisskillnader, vad paketen innehåller och vilka labb som erbjuds. Jag som bor i Stockholm har det enkelt, då de flesta labb fungerar.
Jag tror skillnaden kan finnas ute i landet, vilket företag som erbjuder labb just i din närhet. Dock har jag inte jämfört och kontrollerat antal labb eller vilka de exakt finns hos.

Hur ser det ut på din ort? Använder du dessa tjänster, och finns ett labb i din närhet?
Det jag saknar hos både Werlabs och Medisera är att man kan lägga till enskilda tester,  då man ibland vill lägga till något enskilt.

Numer tar jag sällan blodprov då jag mår bra, men det var härligt att få checka av ändå och jag fick gröna "pluppar" vid alla provsvar utom TSH som sedan flera år ligger på 0.02, pga att jag medicinerar med NDT

Jag tar inget tillskott med järn, och mina värden är bra. D vitamin tar jag sporadiskt, och verkar funka utmärkt. B vitamin komplex tar jag i princip dagligen, och där ser det lika trevligt ut. Dock tog jag inga tillskott alls några dagar innan prolv.

För mig har denna tjänst underlättat många gånger, och jag tipsar alltid om detta, då det ger en valfrihet. Många gånger vill läkarna tyvärr inte kontrollera T3 eller tex Tpo-ak och då finns ändå detta alternativ.

Som rådgivare är det ju även perfekt att låta mina kunder använda detta, om det inte finns nya tester tagna i vården.

Om du tagit privata blodprov, kommentera gärna vad DU tycker är bra, finns det något mer att önska eller tyck bara till om det här med privat blodprovtagning.

För mig är det ett superbra verktyg, men om kassan är skral så blir det en tråkig klassfråga, och det är egentligen en skrämmande utveckling.

/Nadja 
#1 - - Anonym:

Det är så konstigt att olika länder använder olika värden. Jag bor i Nederländerna och intervallet för fri T3 är mellan 2,6 - 6 pmol/l. Roxana

Svar: Det kan vara olika referenser bara mellan labb i samma land till och med. Handlar ibland om mätmetod av labbet, men även att refrensen tas ut från 95% av befolkningen. /Nadja
Nadja Öström