Selen- viktig vid Hashimotos


Selen är en mycket stark antioxidant och en mineral som i överdos är mycket toxisk.
Men som allt här i världen och framförallt o vår kropp så är det balans vi behöver.

För lite och för mycket är skadligt!

Så när kan vi behöva extra Selen?

Vid hypotyreos, Hashimotos, rökning, Stress, äldre människor, stort alkoholintag, celiaki, tungmetallsbelastning som arsenik, kadmium, kvicksilver tex 

Jag själv har ju varit rökare och har även uppmätt för höga nivåer av arsenik, har Hashimotos som min anledning till hypotyreos.

Troligen har jag haft selenbrist, då det är en vanlig brist pga av att våra jordar är allt mer selenfattiga. Lägg på rökning och arsenik....

Med för lite selen samt jod  i vårt salt som man tillsatte i tron att människor inte skulle utveckla hypotyreos så blev effekten tyvärr tvärt om. För mycket jod och för lite selen triggar Hashimotos nämligen.

Det bildas väteperoxid när jod ska bli sköldkörtelhormoner och selen motverkar den negativa effekten av H2O2.

Selen är även oerhört viktig för sköldkörtelhormonernernas omvandling från T4 till T3 som sker till stor del i levern där 50% av kroppens selen finns.
Organiskt selen tas lätt upp av kroppen, ca 90%

Selen är så viktig för oss alla då den bland annat är antiinflammatorisk, stärker vårt immunsystems verkan med 20-30%, balanserar jod och hjälper vår lever.
Vi med Hashimotos med tpo-antikroppar har hjälp av selen, då selen kan minska dessa ak.

Har du antikroppar mot sköldkörteln är det viktigt med selen där ett intag av 200-400 mcg under en period kan hjälpa dig att sänka ak. Kontrollera med blodprov. 

Vill du veta med om selen och dess viktiga roll vid hypotyreos kan du läsa mer här

På kurera.se kan du även göra en djupdykning om selen och hur viktig roll den här i vår kropp

/Nadja 
#1 - - npfmorsan:

Länge sedan jag läste här nu
Jag borde nog ta selen, är både stressad o har hypo o glutenkänslig...men all hälsokost kostar o man måste prioritera här i livet!!
Har tagit selen tidigare dessutom men utan att jag kände av nån effekt 😕

#2 - - Anonym:

Tack för all kunskap du förmedlar här och via andra kanaler ❤ jag tillhör en av alla dom som inte mår bra på Levaxin. Min kamp har börjat. Jag kan mycket men har också mycket kvar att lära. Ditt jobb är så viktigt för oss med denna sjukdom. Tack! ❤

Svar: varmt lycka till med din hälsa 💖 kram Nadja
Nadja Öström