Jag mår så bra att jag glömmer att blogga!

Jag märker att jag själv inte har lika många uppslag för blogginlägg och jag kan gissa att det är för att jag mår så bra nu. Mitt sökande efter oskaen till mitt mående har planat ut och jag förstår att jag gör så mycket för att ha min hälsa redan. Jag har slutat djupdyka på alla områden och är glad över allt jag lärt mig och kost och hälsa samt om vår viktiga sköldkörtel. Vad mer kan jag göra??

Jo jag kan skriva en bok!

I våras pratade jag med Mats Holmström återigen inför en artikel som skulle släppas på hans företag

Hälsorapporten och när han säger att det finns så mycket material nu från alla mina intervjuer att man kan skriva en bok. Då slog det mig att efter så många sagt att jag borde skriva en bok, så är det nu tillfället kommer! Det kanske var dags att ta tag i detta spännande projekt, och jag bad om Mats hjälp som även är spökskrivare. Vi tog ett möte och bokprojektet drog igång på allvar i maj.

Boken fick ett namn "Sköldkörtelsjuk & Frisk - Ett Inre Kaos" och du kan tjuvläsa lite här

Vi hoppas nu i vår mest intesiva period att boken kommer i tryck i början av 2018, och det ska verkligen bli spännande att ha den i handen.

Igår när Mats och jag åter hade ett av våra möten så fick jag uppdraget att leta i min blogg för att se om vi ska lägga in nåt i boken. Det var spännande att leta i bloggen och det slog mig att jag skrivit en del kloka men även roliga saker. En grej jag tyckte va suverän var min årsdagbok 2015 och inser att jag missat skriva den för 2016.

Läs inlägget från 2015 HÄR

Så kanske skulle jag även sammanfatta 2016.... men hur jäklar ska jag komma ihåg...

Men jag gör ett försök i alla fall!

Januari 2016

Jag inleder året med min första influensa någonsin, men är samtidigt så glad att jag fick en sjukdom som jag vet min kropp kan bekämpa alldeles själv! Jag fick träna mitt immunförsvar och har en konstig glädjekänsla i kroppen trots värk och mående som en råtta under årets första vecka. Jag och maken som oxå är sjuk passar på att kolla serier i sträck, men försöker oss på en tur in till staden för en fika. Jag inser när min alvedon sakta försvinner ur kroppen att jag fortfarande var riktigt sjuk och fick lydigt ta mig hem till fotöljen framför teven och min sköna säng.

Februari 2016

Jag slutar med alla tillskott för att sedan ta blodprover som skickas utomlands för att se hur min näringsnivå ser ut. Det visar sig att mina mineraler var i obalans och att mina B vitaminer med B12 blir fortsatt tvunget att ta. Men i det stora hela så såg det väl okej ut förutom att jag även kissade ut stora mängder arsenik! Huuu, var hade jag fått allt detta arsenik ifrån??? Efterforskningar började och jag ringde även Haninge vatten för att få veta hur vårt vatten var, eftersom det kan vara en vanlig källa till arsenik. Men vatnnet var inte mitt problem och jag har senare lärt mig att bland annat så har våra rotfrukter en del arsenik, och jag äter ju en del sådan.... Undrar just om sötpotatis har arsenik.... för jag älskar sötpotatis!

Mars 2016

Jag gör slut med alla sjukgymnaster i världen denna månad. Jag reser mig helt sonika upp ur min behandling hos min femtetolfte sjukgymnast som inte kan hjälpa mig. Hon blev nog lite paff, men med detta eviga duttande så förstod jag att dom är inte kapabla att hjälpa mig med min nacke som jag kämpat med i snart 20 år. När förslaget kom om att kanske en psykolog kom så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta..... Tänk att allt ska kyllas på huvudet!! I skrivande stund har jag en del nya teorier som jag fått bekräftat av Dr. Google, så jag ska våga mig till v¨ården och be lite snällt om en MR. Vi får väl se hur väl det tas emot av vår vård. Håller tummarna att jag får komma till en lyhörd läkare.

April 2016

Här var jag visst lite slutkörd, och jag blir inte förvånad över att det blir så ibland. Jag håller ett tempo som många inte förstår hur jag orkar. Men lusten och viljan vinner ofta och jag brakar ihop lite då och då. Jag hämtar nya krafter i intesiv vila och värdelösa tveprogram samt tid med familjen. Denna månad tar jag även en fika med bästa Cecilia Nisbet Nilsson som driver Swedish Paleo

. Tänk vad mycket människor jag fått äran att träffa under mina år som ordförande och en drivande individ i Sköldkörtelföreningen. Coolt!

Maj 2016

Jag tror mig hittat källan till min ersenik, som är ett körsbärsträd på tomten som ligger intill liggande gamla telefonstolpar. Kan arseniken från dessa giftiga stolpar gå över i frukten tro?

I maj anordnas åter igen Sköldkörteldagen i en fullsatt sal på Östermalm. Så mycket fantastiska människor som finns där både som åhörare och medverkande. Bästa Anna Sundin som blivit en kär vän stökar i köket med sin karl för att få till en mycket trevlig lunch för 250 personer. Woaw vad dom jobbade. Vi filmade även denna dag för första gången med hjälp av Michaela och Rex som är proffs på detta. Så stolt att vi kan ordna detta för våra medlemmar!! Mycket jobb och slit, och efter den trevliga middagen med alla medverkande på kvällen somnar man ovaggad!

Men jag mår så bra och har en enorm energi! Jag knaprar ännu 4 grain Nature Throid och är lycklig över att hitta en medicinering som fungerar så fantastiskt bra för mig!

Juni 2016

Juni puttrar på och jag klipper på i min salong. Jag påbörjar min utredning för ADHD, och jag får sedan diagnosen den hösten. Midsommar firar vi på Öland med vänner under en enormt värmande sol!

Juli 2016

Jag drar till Rhodos med min bästa väninna <3. Vi har så galet roligt dessa 5 intesiva dagar på denna vackra Grekiska Ö. Vi skrattar, solar och dricker goda drinkar samt äter en massa gott. Tack för att du finns Anne! När jag kommer hem så var det bara att packa om för att sedan åka med familjen till Gotland. Efter en vecka drar familjen hem men jag blir kvar för att möta upp syrran. Vi ska nämligen på en stor hundutställning i Visby med våra hundar. Vi vinner båda dagarna och vi kunde stolt visa upp våra rosetter på facebook.

 

Augusti 2016.

Upptäcker att jag har parasiter i tarmen efter ett avföringstest och påbörjar en kur för att bli av med dessa och lyckas. Detta resulterar lite senare i att jag kunde sänka min medicindos lite! Fy så äckligt att veta att man har parasiter.... blä!

September 2016

Jösses vad ett år går fort. Nu när jag skriver är det september 2017! Mycket har hänt och jag slås över att jag glömt min kamp för hälsa. Idag glömmer jag tom att ta min medicin ibland, om jag inte har larm på mobilen. Jag känner mig inte sjuk! Jag försökte ändock att gå till vårdcentralen för att få dem att söka licens för den medicin jag mådde så bra på, men endast en remiss till endokrinolog kunde dom hjälpa mig med. Men vad tror ni det resultat gav. Jo, de nekade mig vård och jag hänvisas åter till min privata läkare. Hur kan dom neka??? Grrr.

 

Oktober 2016

En podcast med mig och Louise Edlund finns nu i cyberrymden, där vi pratar om hormoner och sköldkörteln.

Lyssna gärna här

Men jag känner mig lite öm och blåslagen och jag skriver detta: Genom livet får ju alla erfara saker och händelser som påverkar oss.Det känns som jag föddes som en öppen bok, som inte har förmågan att stänga sig för att få skydd. Det känns som jag föddes utan filter både från mig och världen utanför.Så kändes det idag när jag försökte förstå varför jag senaste året känt mig så otroligt själsligt trött och urvriden.

Läs gärna detta inlägg här

November 2016

Jag arbetar ideellt som ordförande i sköldkörtelförneningen och drivs av att jag vill förändra, men styrelsen har varit omtumlad sedan mars och det håller på att bli ohållbart. Stämningen är inte trevlig och jag försöker få rätsida på allt. Jag känner mig ledsen och sårad efter så mycket tjaffs som tyvärr har varit och nu när denna stämning även letat sig in i vår styrelse håller jag allvarligt på att gå in i väggen. Jag går hos en superhärlig samtalsterapeut som hjälper mig att ta beslutet att detta håller på att suga all min energi och jag måste kliva tillbaka. Dock sitter jag kvar om än inte lika engagerad efter ett nyval i styrelsen som iaf får det värsta att lugna sig. Det var ett klokt belsut för min egen hälsa, men jag kommer aldrig sluta brinna för den orättvisa vård vi har.

December 2016

Jag unnar mig en välbehövlig vila och sitter å bläddrar lite slött på facebook, när det helt plötsligt dyker upp ett dokument som visar att man drar in flera batcher av Liothyronin..... vilket jag genast delar och här startar en intesiv period för att ifrågasätta Takedas handlande när det senare visade sig att många blivit sjuka av denna medicin utan att få veta något. Och Takedas enda åtgärd var typ att säga förlåt. Lågt och beklagligt.

2017 har påbörjats och jag har ingen aning om att jag skulle få ett så otroligt spännande år! Ska bli kul att sammafatta det.

Jag ska försöka blogga lite mer, men du kommer få en sån härlig samanfattning i min kommande bok, och följ gärna facebooksidan som släpper lite smakprover då och då!

HÄR HITTAR DU DEN

 

Puss på dig och var rädd om dig.

/Nadja