Funktionell medicin

Har just varit på föreläsning med amerikanen Chris Kesser som är funktionell medicinsk läkare.

Mycket intressant att lyssna på, och om de vanligaste orsakerna till död idag som bland annat är kardovaskulär sjukdom som man faktiskt kan förebygga.

Inom funktionell medicin som är på frammarsch ser man kroppen som en helhet och man startar alltid med att utgå från orsak till sjukdom eller funktionell störning. Man börjar med att analysera vad man utsatts för tillsammans med den ärftliga faktorn av gener och dess uttryck. Man letar orsak till varför systemet bråkat, som tex en obalans i tarmfloran vilket är mycket vanligt, för att rensa och återställa.

Du vet väl att tarmen har direktkontakt med hjärnan via vagusnerven och tarmproblem kan ge stora kognitiva problem.
Inflammationer är även en av de största orsakerna till funktionella störningar som skapar sjukdom.

Tungmetaller kan även skapa sjukdom och störningar i systemet  om man inte upptäcker detta och detoxar sig på rätt sätt.

Chris berättar att ca 25% av dem med Hashimoto uppvisar inte antikroppar i blodet utan detta kan man endast upptäcka med djupare undersökningar. Så när man tar fram referensvärdet för TSH så finns där människor med okänd Hashimoto och driver upp värdet. Om man istället tar fram referens utan även dessa med Hashimoto utan antikroppar så här det visat sig att friska individer har 0.5-2.2 i TSH värde, och inte 0.3-4.5 som är den referensram vården använder.

Om man mäter TSH med normalt t4 och lågt t3 handlar det om en funktionell störning om man är utan antikroppar. Du kan ha symtom på hypotyreos, men troligen handlar det om att systemet är trasigt och behöver hjälpas upp.
Där kan en kostomläggning göra underverk!

Men om man nu har ett lätt förhöjt TSH med normala mängder t4 och t3 samt antikroppar menar Chris att man inte bör tillsätta medicin direkt utan undersöka orsaken till varför immunförsvaret överreagerat och adressera detta.
Helt enligt mina tankar, och hade jag haft den kunskap jag har idag hade jag sprungit till någon funktionell läkare när jag fick min diagnos och inte börjat med levaxin....
Jag hade då ett tag på 5.2 men normala t4 och t3 med få symtom. Mina tpo-ak låg på 85.
Tänk om man letat orsak i immunsystemet istället som jag efterfrågade då... men nej nej. Man låter sköldkörteln dö för att medicinera livet ut.

En besvikelse för mig, men min resa mot hälsa har varit så lärorik och jag kanske kan "rädda" några sköldkörtelsjuka på vägen istället.

Traditionell vård är bra vid akuta sjukdomar, men kroniska sjukdomar bör få skötas mer med hjälp av funktionell medicin om vi ska hålla oss välmående och friska.

Min sköldkörtelvävnad är nog körd tyvärr, så jag är glad som har bra medicinering. Dock söker jag vidare om jag har belastningar och orsak till varför mitt immunförsvar gjorde slut med mig.
Jag förespråkar naturlig kost och försöker så gott det går leva ett liv som håller mig frisk. Vissa dagar är tuffare än andra och jag är långt ifrån perfekt.

Viktiga faktorer för god hälsa; 
♡ sömn 7-9 Tim minst
♡ 10000-20000 steg per dag/rörelse 
♡ leva efter naturens ljus och mörker samt undvika för mycket konstgjort ljus till kvällen
♡ naturlig Kost, gärna paleo
♡ återhämtning 
♡ jod och selen 
♡ havssalt och vatten 
♡ skratt, närhet och kärlek 

Här är det jag med Chris samt Anders Palm vår nya ordförande i Sköldkörtelförbundet som tog över efter mina 3 år nu i mars.