Hashimotos drabbar oftare kvinnor! Hur trygg och säker känner du dig?

Jag följer Izabella Wentz från USA som skrivit boken The Root Cause, som handlar just om hur man kan hitta sin orsak till varför man kan ha drabbats av den autoimmuna reaktionen Hashimotos, som då kan orsaka att man insjuknar i Hypotyreos vilket ger en underfunktion i sköldkörteln eftersom vävnaden sakta förstör och kroppen kan ej längre tillverka de livsnödvändiga sköldkörtelhormonerna.
 
Jag har även läst hennes bok, och jag kan lova att det här med sköldkörteln inte är så himla enkelt men det finns många sätt att testa sig fram för bättre hälsa. Min resa fortsätter även om min medicinering med NDT och jag har testat det mesta gällande kosten, och har gått igenom tarmens hälsa.
Nu söker jag vidare med hur min kropp kan vara belastad av ev tunmetaller, menatl stress och kanske Herpesvirus. 
Det kostar pengar att testa, och jag utbildar mig hela tiden för att kunna förstå på ett djupare plan, och kanske även hjälpa dig på din resa!
 
Följ gärna även Izabella som själv gjort en lång resa med sin egna hälsa och Hashimotos! HÄR
 
I hennes senaste inlägg  (5 jan 2017) tar hon upp detta med att just Hashimotos drabbar mest kvinnor, där 5-8 kvinnor drabbas per varje man.
 
Det har visat sig i studier att kvinnor har större risk att drabbas av autoimmunitet jämfört med män, som tex SLE, Sjögrens syndrom, RA, MS och Hashimotos tex. Drt finns även de som menar att 1 av var femte kvinna kommer att påverkas av just hashimotos eller andra sköldkörtelrelaterade problem, där många hamnar i hypotyreos.
 
Miljön vi befinner oss i är en del i vad som kan trigga igång Hashimotos, men både män och kvinnor är ju i samma miljö så varför drabbas kvinnor mest?
De kvinnliga hormonerna spelar nog in en hel del och vi går igenom flera omvälvande stadier genom livet som kvinna. Puberteten, graviditeten, menopaus, klimakteriet är stadier då sköldkörteln utsätts för utmaningar.
Östrogenet och prolaktinet framförallt har viktiga roller i immunsystemet och kanske har en roll i hur vi utvecklar autoimmunitet. prolaktin utsöndras av amning så att vi kan ge näringsrik och immunstärkande bröstmjölk till våra nyfödda. Hos dem med Hashimotos kan prolaktinet öka även om man inte har nyfödd.
Detta hände mig, och mina bröst läkte mjölk under några år och jag förstod inte varför då min son var 3-4 år. Jag förstod det långt senare att det var min Hashimoto som ställt till med denna obalans!
 
Högt prolektin är kopplat till öakde antikroppar mot sköldkörteln och infertilitet.
Progesteronet har även en roll i hur vi klarar ökad stess och med obalanser i östrogen och progestern kan det även här knasa till sig för sköldkörtelhormonernas verkan i kroppen.
 
Och när det kommer till näringsupptaget men en välmående tarm, utan inflammationer och balanserad tarmflora så har man förstått att ett dåligt näringsupptag försämrar balansen mellan östrogen och sköldkörtelhormonerna.
 
Efter en graviditet har vi kvinnor en större risk att utveckla Hashimotos och Graves under åren som kommer.
En teori är att fosterceller som kan finnas kvar i moderna sköldkörtel kan orsaka att immunsystet reagerar. I en studie med kvinnor som hade Hashimotos avslöjade att 50% av dem hade fosterceller i deras sköldkörtel.
Lyckligstvis fann man i en studie att det var mer vanligt hos friska kvinnor att ha fosterceller i sköldkörteln än att vara utan, och man finner att dessa har mer en skyddande funktion från att utveckla Hashimotos och Graves!
Tänk vad skyddade vi blir av våra små bebisar!

Givetvis är våra hygenartiklar hela svaret heller, men kanske en bit i det stora pusslet mot välmående och en kropp som orkar läka!

 Det som jag ändå tycker är lite skrämmande är att jag som är uppväxt i Sverige och var barn när Chernobyl olyckan inträffade har ju självklart funderat lite om den påverkat mig.... I en studie fann man att 80% av de barn i exponerats när det hände, hade antikroppar mot sköldkörteln i jämförelse med genitiskt liknande barn från en stad längre bort (Ukraina). Antikropparna fanns både hos pojkar och flickor. Men det är ju klart, de barnen i Urkrania hade mindre antikroppar, så hur ligger Stockholm då till?

De många idag forstått är ändå att tarmens hälsa och bra näringsupptag samt matkänsligheter påverkar vid Hashimotos. Vår möjlighet att avgifta oss är försämrad och vi har svårt att hantera stress. Det är vanligt med läckande tarm och infeltioner som triggar igång Hashimotos.

Hur hänger det ihop?

Alla dessa faktorer spelar in och ger oss signaler att vår kropp är i fara. Världen vi befinner oss i är farlig och om vi levde för länge sedan skulle denna signal säga åt oss att krypa in i vår skyddande grotta och vi hamnar i energisparläge.

När kroppen uppfattar stress av olika faktorer, som tex oro, utsatthet, för lite återhämtning, belastade toxiner, sjukdom mm vill den spara sin energi och locka in oss för skydd.
Vid svält dras våra energinivåer ner, för att spara på våra reserver. Och det är ju sköldkörteln som styr vår ämnesomsättning!

Kroppen skulle ju faktiskt kunna skicka in inflammatoriska celler till sköldkörteln för att se till att den inte kan producera hormoner, så att vi tvingas att vila och spara på oss själva. Kroppen är så smart, men vi själva lyssnar inte alltid tyvärr.

Även om björnen inte har antikroppar mot sköldkörteln under sin tid i idet, så har man mätt att deras sköldkörtelaktivetet är lägre då just för att spara på energin!

VÅRT IMMUNFÖRSVAR

...spelar en viktig roll. När vi föds har vi ett medfött immunförsvar från våra föräldrar där tex bakteriefloran är avgörande. Vi kan faktiskt få en tuffare start i livet om våra föräldar inte själva hade balanserad flora, eller tex vid ett kejsarsnitt. Numer har man dock förstårr vikten av de slem som barnet föds igenom som ger starkare immunförsvar, så man tar vara även på det vid kejsarsnitt.

Immunförsvaret ska känna igen främmande och farliga ämnen och skydda oss.

Om sköldkörteln blir utsatt för något främmande (patogen) som tex herpervirus eller blir skadat av strålning eller annat giftigt så ska det medfödda immunförsvaret reagera, så att immunceller kan äta och döda patogenerna och börja återställa med friska sköldkörtelceller.

De molekyler som utsöndras när vävnaden i sköldkörteln bryts ner kan tyvärr även initiera och vidmakthålla ett inflammatoriskt svar i vävnaden, och kan då även skada sköldkörtelceller.
Tex flour och för mycket jodintag kan skada sköldkörteln, men kan då pga av denna molekyl vidmakthålla inflammation där immunförsvaret olyckligtvis även förstör sköldkörtelceller och bidra till en autoimmun reaktion.

Izabella Wentz har gjort många iaktagelser med många klienter och menar att immunförsvaret OCH sköldkörteln skickar ut signaler när kroppen inte upplever säkerhet, som då kan orsaka autoimmunitet.

Så vi behöver verkligen ge vår kropp trygghet på flera plan! Enkelt i dagens samhälle.... Njaee. Men jag jobbar på det!

Och om vi kvinnor inte känner oss trygga och säkra, så tänker kroppen inte heller låta oss bli gravida. Ni vet kanske att även här spelar sköldkörteln in! Men för lite sköldkörtelhormoner blir vi inte gravida, har svårt att behålla foster och med för lite T4 så riskerar våra foster att inte utvecklas ordentligt.
Kanske skyddar en autoiimun attack på sköldkörteln oss från att bli gravida???

Rätt smart att skydda oss från en graviditet när miljön omkring oss uppfattas som osäker....

Du blir trött för att vila och hämta igen dig.
Din ämnesomsättning är nere för kroppen kanske upplever svält eller stress som gör att matsmältningskanalen blir mer avstängd. Och din frusenhet håller dig inne i grotten som håller dig säker.
Men hur funkar detta uråldriga skyddssytem i dagens samhälle? Kanske borde vi lyssna bättre, och på riktigt krypa ner i sängen och fokusera på mental hälsa och känslan av trygghet och säkerhet.

Vad gör dig trygg och säker?
Vad belastar dig?
Har du tuffa upplevelser som behöver bearbetas för att du ska bli trygg?

Jag har ställt mig frågan om min uppväxt även bidragit till min hashimoto? För idag vet jag att jag tidigt reagerade. Jag upplevde inte känslan av trygghet och säkerhet tror jag. Då visste jag inte att min anorexia var ett rop på hjälp, ett sätt att försöka kontrollera något när min värld kändes otrygg och osäker. 
Min kropp reagerade på uråldrigt vis, och jag anpassade det efter nutidens regler....
Inte vet jag, bara mina teorier.

Tänk egentligen hur kvinnor genom tiderna alltid varit mer utsatta för fysiskt, känslomässigt och sexuellt utnyttjande i jämförelse med män, och missbruk sänder en signal att våra kroppar inte är i säkerhet.
Studier har bekräftat att sköldkörtelhormonbrister förekommer hos personer som har utsatts för övergrepp. Man har sett att svår barndomstrauma-relaterad stress kan främja en varaktig förändring av sköldkörtelnivåer.

Jag har ingen trauma, men har en uppväxt som psykiskt varit knepig. Jag är övertygad att det påverkat mig. Jag har jobbat stenhårt och försökt reda ut massor. Efter häftiga diskussioner vaknade jag dagen efter och var togsvullen i ansiktet efter den känslomässiga reaktionen. Alltså jag blev inte slagen!!!

 
Jag vill inte påstå att mina föräldar på något sätt velat mig illa, men även dom har haft sina uppväxter som präglat dem. De har gjort sitt bästa och jag går inte djupare in på det. Jag har bearbetat och accepterat läget. Men denna stress har definitivt påverkat mig.
 
Mitt arbete är att se till att JAG är trygg och säker på alla plan. En resa i livet där flera faktorer är nödvändiga att gå igenom.
Kommer min sköldkörtel repa sig? I don´t know! Men jag jobbar på det.
 
Så det finns att göra om du har Hashimotos.
Se över och se om det finns fallgropar att sätta igen.
  • Din kost, allergener, Gluten, mjölk, näringsupptag
  • Hormoner
  • Mental hälsa
  • Hygienartiklar
Jag önskar dig all lycka och jag vet att resan kan ta lite tid. Men det är värt det!
Kram från en hypo-syster
#1 - - Bettan:

Du är bara bäst Nadja❤

Svar: Åh tack ❤
Nadja Öström

#2 - - Ottilia Söderström :

Hej! Så intressant att läsa andra bloggar om hashimotos!
Fortsätt med det du gör och uppmärksamma andra om denna sjukdom. Ta hand om dig <3

Svar: Japp, jag fortsätter! Tack för uppmuntran /Nadja
Nadja Öström

#3 - - Anonym:

Hej!jag heter Johanna Samuelsson och bor i Luleå. Har hft smma problem med ögonen sedan 2013 och har medicinerat med levaxin sedan 1999. För en månad sedan medicinerar jag med lio och levaxin. Vad gjorde du för att få bukt med dina ögon,? Tacksam för svar.
Hälsar Johanna

Svar: Hej Johanna. Jag minskade min medicinering under en period samt tog en tablett betapred (kortison) under ca 2 månader. Sedan ökade jag sakta medicineringen av NDT som innehåller T4 och T3.Jag tror det var stress och för hög dos T3 som orsakade detta. Nu har jag inte dessa problem, och tänker på sömn och stresshantering.
Nadja Öström