Varför blir det inga huvudrubriker om oss?

Ja, varför skriver media så lite om denna sjukdom? Visst har artiklarna sakta ökat, men några stora kioskvältare har vi inte sett ännu....
Varför?

1. Ingen "sexig" sjukdom, om nu någon sjukdom kan vara det. Men ju större risker i sjukdomen desto mer intressant. Vi dör utan medicin, men det går visst lite för långsamt för att vara av intresse. Vet majoriteten att det är en dödlig sjukdom?

2. Vi har inga dramatiska symptom som skapar rubriker, även om min start av sjukdomen var bland det läskigaste jag varit med om där jag var helt övertygad om att jag skulle dö körande i bilen. Men få läkare känner till hur det kan bli när sköldkörteln är attackerad av antikroppar där man helt plötsligt kan få en överdos av hormoner som skapar något de hellre kallar panikångestattack och helst ska medicineras med antidepp 🤔
Varken trötthet, hjärndimma eller viktuppgång uppfattas som dramatiskt även om man själv inte förstår vad som Händer! Jag blev livrädd för mina minnesluckor och trodde jag började bli dement... Men dramatiskt, nä ingen som förstår som inte upplevt det.😢

3. Det är en sk kvinnosjukdom.... say no more 😲

4. Det finns en stigma och ett olustigt sätt att se på sjukdomen. Att den nästan bara förknippas med övervikt och trötthet. Vi får höra "ät mindre, rör dig mer". Man anser i vården att sjukdomen är "lättbehandlad" 
Blodet är lättbehandlad, men är vi friska och välmående då??

5. Få kändisar berättar om att de har sjukdomen. Är det en "skämmig" sjukdom? Eller är uppfattningen att det inte är en "riktig" sjukdom?

Det är inte en sjukdom som bara äldre Har, det drabbar unga flickor som drabbas av barnlöshet. De drabbar tonåringar som plötsligt inte hänger med i skolan. Jag var runt 30 år när allt började.... mitt i småbarnsåren och när man förväntas ligga på topp i arbetslivet.

Och hur många talar om äktenskapskriser när sexlusten dalar som en blytyngd i vatten?

Denna sjukdom är så mycket mer komplex och intressant egentligen. Jag tycker nog att den är riktigt "sexig" och skulle kunna vara oerhört intressant att forska på. Tänk så många som skulle säga;- tack, nu får jag tillbaka mig själv.

Nadja