En vanlig dag på semestern

Hur ser mitt liv ut nu.... jo det puttrar på rätt normalt och jag kan faktiskt glömma bort att jag har en sjukdom.

Hashimoto verkar tagit kål på min sköldkörtel under alla åren då jag sprang hos läkare som inte kunde hitta något fel utan erbjöd endast symptomlindring med mediciner jag vägrade.

När jag fick levaxin producerade min sköldkörtel ändå hormoner, men eftersom man inte tänker orsak inom vården fortsatte angreppet mot min sköldkörtel, så nu ungefär 17 år sedan allt började så tror jag min lilla skörtel gett upp kampen, även om jag inte längre har antikroppar!

Efter flera års kämpande med oro och sorg fick jag äntligen rätt medicinering och här nu i 3 år medicinerat med Nature Throid. Och det fungerar så bra att jag glömmer min sjukdom, vilket är precis som det ska vara.
Sen jobbar jag ändock vidare för att ha optimal hälsa, och söker vidare för att även kunna hjälpa andra som inte mår bra.

Jag lever i ett högt tempo när jag inte har semester. Jag har bra med energi och hjärnans verksamhet är på topp. Däremot blir ju jag precis som alla andra, äldre och det innebär att man inte pallar samma tempo som när man va 20. Men det glömmer jag bort och kör på, vilket resulterar i trötthet. Mycket dumt, och när jag kommer på det skärper jag till mig. Men oj vad svårt det är att förstå sina begränsningar! 😄

Jag somnar ovaggad ofta alldeles för sent. Målet är att komma i säng vid 22. Jag har märkt att jag behöver 8-9 timmars sömn för att må som bäst.
Nu på semestern får jag verkligen all sömn och återhämtning jag behöver, så när flugorna envist höll mig vaken kl 05:00 i morse gav jag upp.

Hyfsat fräsch vid 05:30 startade jag kaffebryggaren och hällde i mig mina pulver för min pågående avgiftning av tungmetaller. Sen skulle det gå minst 15 min till nästa dos, så jag bläddrade lite i mobilen.
Frukosten fick vänta till efter hundpromenaden med mina fina små älsklingar som förgyllt mitt liv enormt. ❤

Det är faktiskt tack vare, eller pga min sjukdom som dessa finingar tagit plats i mitt liv. 


Jag fortsätter att äta frukt till frukost som hjälper till med min avgiftning. Idag blev det melon och kiwi på tallriken. Huruvida man ska dricka kaffe eller inte vid hypo måste ju vara individuellt, och för mig går det utmärkt. Vissa kan ju få adrenalinpåslag av kaffe, och då skulle jag hellre säga att man dricker ört-te.

Det tråkiga med kaffet är att det är så jäkla besprutat så jag hoppas eko valet är bättre 😋

Jag med familjen befinner oss just nu på Gotland på semester och jag njuter av otroligt lata dagar. Vi har inga måsten eller speciellt schema, utan vi anpassar dagarna efter väder och humör.
För några år sedan skulle det stressa mig, men numer tar jag emot all återhämtning jag kan få.

2 ggr per dag tar jag min medicin efter att jag har larm på mobilen. Annars skulle jag glömma bort det. 2 x 65 mg på fm och 1.5 x 65 mg på em. Idag har jag inga symptom på hypotyreos kvar, och det är en underbar känsla. Men om jag ändrar för fort eller som tidigare försök att öka T4 med tillägg av syntetisk medicin protesterar kroppen genast. Då är det nacken som reagerar mest. Så det är nog med experimenterande med medicinen på ett tag om jag inte får tydliga tecken.

En gång i tiden medicinerade jag med 4x65 mg NT samt 20 mcg liothyronin, vilket var en hästdos 😲 
För 2 år sedan kunde jag sänka till endast 4x65 mg NT och efter bortrensning av parasiter kunnat sänka till 3.5x65 mg NT.
Kanske kan jag sänka mer efter tungmetallavgiftningen..... who knows!?

När vi så småningom fått i oss lunch idag kommer jag krypa ner i sängen å vila. Om man kliver upp med tuppen får jag minsann unna mig en powernap 🤘

Idag är vädret sisådär och våra funderingar är på att åka till simhallen med 30 gradigt vatten. Eller så blir det kortspel och kanske kolla nån film eller serie.
Jag har sällan koll på vad klockan är på semestern och ibland vet jag knappt vad det är för dag 😅 Men det är väl så det ska vara att ha semester. Hjärnan behöver vila när man annars kör på i världens tempo.

Jag är inte ett dugg produktiv på semestern och ibland är det lite skrämmande. Men skönt. 
Jag trycker på on knappen när semestern är slut istället.
Det som ändå varit extra positivt med semestern är att jag äntligen dragit på mig löpskorna och fått aktivera kroppen på ett skönt sätt.
Det var så länge sedan jag löptränade så jag trodde det skulle vara asjobbigt, men det visar sig att både kondition och ork inte försämrats något! Jag tror jag får tacka mina hundpromenader, bra kost och rätt medicin för behållen ork! 

Ha en underbar dag 🌞

Kram Nadja