Med tårar rinnande på kinden förbannade jag alla mina ätna smörgåsar....

.....och jag insåg att alla mackor jag ätit varit en av de bidragande orsaker till min autoimmuna sjukdom Hashimoto.
 
Idag har jag spenderat 6 timmar i föreläsning av glutenexperten Tom O´Bryan. Hjärnan är lätt övertänd, och en lätt spänningshuvudvärk håller nu i sig. Att anstränga sig att lyssna på medicinsk engelska är nog så svårt och samtigt låta det sjunka in att jag på riktigt har en genomsläpplig tarm.
Det räcker inte bara att utesluta gluten, utan tarmen måste läka samt att tillföra alla näringsbrister som uppkommit.
Och det gör jag ju, men har slarvat en del i höstas.... Nu blir det allvar igen med superstrikt glutenfri diet. Alla ingridienser ska granskas med lupp!
Sockret är ju uteslutet, och det är bara att inse att mitt intag av socker måste hållas nere, då inflammation orsakar mer skada på tarmen.
 
Jobbigast av allt är att även mejeri är inflammationsökande.... Så även fast jag dragit ner, så måste jag nu dra åt den remmen lite till!
 
Tom O´Bryan va otroligt kompetent, och berättade att det gjorts över 20,000 forskningar på celiaki och gluten relaterade symtom, och mer än 20 miljoner människor har problem med detta. Tom har intervjuat de högsta forskarna på området och sedan flera år tillbaka har man vetat farorna med gluten och vetelektiner.
Man vet oxå att dagens tester för detta är inte kompletta, och att biopsi inte alls påvisar att du är känslig eller har celiaki. Man missar otroligt många.
 
Idag kan man ta det kompletta gluten känslighetsproven i USA, Englad och Irland. I Sverige får vi nog vänta några år till tyvärr. Men efter denna dag tvekar jag inte på att gluten bara gör mig skada och har troligen varit en del av min släkts utvecklanade av Parkinson, Anemi och Hashimoto...
Visste du att glutenkänslighet även kan orsaka högt blodsocker som i sin tur kan orsaka diabetes. Högt blodtryck kan även orsakas av gluten.
 
Celiaki och gluten känslighet är USA och Europas mest vanliga sjukdom/funktionsnedsättning, och folk dör till följd av detta..... Med rätta mätinstrument kan man faktiskt upptäcka Hashimoto redan 7 år innan den blossar upp!
Att få diagnos Celiaki som vuxen ökar risken att dö 2:1, och får man diagnos som barn är ökningen 3:1.
 
Har du mycket huvudvärk, hjärndimma och mer glömsk kan en glutenfri diet rekommenderas eftersom glutenproteinet påverkar hjärnan. I 50% av fallen av celiaki/känslighet så är hjärnan påverkad. Tom berättade om en patient som på 2 månader hamnade i rullstoll pga av den autoimmuna sjukdomen ALS. På skallrötgen kunde man se påverkan från ALS. Mannen sattes på glutenfri diet och 9 månader senare kunde mannen gå igen, samt att hjärnrötgen visade minskad påverkan på hjärnan.
Och detta är ingen ny forskning, bara det att den inte nått alla våra läkare. Tyvärr tar det ca 17 år från forskning som acceptertas till att läkare använder det som evidensbaserat!!
 
Många tror att man ska ha problem med magen vid Celiaki eller känslighet, men det är bara 1 av 8 som uppvisar symtom från magen. Eller det är många som jag som inte upplever inga symtom alls..... Utan plötsligt är man autoimmun, och då kommer symtomen som ett brev på posten och man fattar ingenting.
 
Det finns faktiskt ingen människa som kan smälta glutenproteiner och dela dessa proteiner till aminosyror så att de kan släppas igenom som näring till blodet genom tarmen. Alla saknar enzymer för detta, och dessa proteinkedjor delas bara till mindre proteinkedjor-peptider. När tarmen utsätts för slitage från gluten, stress så nedregleras "ryamattan" som ligger tätt inlindat i tarmen för att ta upp näring genom sina spröt. Ryamattan blir mer som en heltäckningsmatta utan spröt att fånga upp näringen.
 
Tarmen är genomsläppbar för små aminosyror, men när vi äter veteprodukter slits det upp hål i vår absortionsrika "ryamatta" i tarmen. Men tarmen läker igen. 
Det är när vår tarm inte längre orkar att läka sig från alla upprivna hål pga av stress, för mycket vete eller annan anledning som större proteiner läcker ut i blodet.
Kroppens immunförsvar reagerar på dessa stora molekyler och attackerar direkt. Får detta pågå har vi alldeles för många inkräktande proteiner som kroppen uppfattar som fiende när de befinner sig felaktigt i blodet, och vi har utvecklat autoimmun sjukdom.
Sen är det dina generers svagheter och din omgivande miljö och leverne som påverkar när detta händer, och vad som drabbas.
I mitt fall har jag dålig absobtion av näring och har lite brister. Tidigare hade jag lågt järn och lågt B12 samt magnesium, och just nu lågt zink och D vitamin.
Detta till följd av trasig tarm. Och min trasiga tarm har ju då även sett till att min kropp attackerar proteiner som liknar sköldkörtelceller och min autoimmuna sjukdom heter Hashimoto.
 
Min glädje är ju ändå stor att mina antikroppar sjunkit, och mitt arbete kommer nu koncentreras på att läka tarmen så att näring åter kan tillvaratas. Under tiden tillför jag extra tillskott.
D- vitaminet är oerhört viktigt i tarmens förmåga att reglera immunförsvaret, så se till att du har tillräckligt!
Jag äter nu 6000 enheter/dag.
För tarmen läkning är socker bortplockat, kosten är antiinflammatorisk och jag tar tillskott med gurkmeja för motverkande av inflammation.
Att ta glutaminpulver i vatten hjälper även i läkningen av tarmen, vilket jag nu blir mer noggrann med!
 
Benskörhet medicineras, och det är påvisat att mer ben bildas. Benskörhet beror ofta på celiaki.... Vilket ger dåligt näringsupptag.
Så när forkning visar att de med benskörhet fortfarande är överrepresenterade bland benbrott trots medicin så bör de kollas för celiaki. För med dåligt näringsupptag kan inte de viktiga K och D vitaminet inte tas upp, likaså med magnesium och kalcium. Och utan dessa viktiga näringsgrupper så kan inte benbyggande bli starkt, utan den nya benbildningen är skör som balsaträ.
Så är du benskör, kanske gluten bör tas bort och extra näring intas.
 
Och om man fortsätter att äta gluten när man har startat en inflammation och läckande tarm, så är det som att hälla bensin på eld. Har du en autoimmun sjukdom och forstätter med gluten och inflammationsökande kost så ökar du risken för fler autoimmuna sjukdomar. Vill du det?
 
Vid neurologiska sjukdomar finns det en studie som visade att 57% hade celiaki.... Åter igen den påverkar hjärna. Depression orsakas ofta av gluten och inflammation....
 
Det som jag tycker va lite skrämmande att höra var att barn födda 2005 och senare lever kortare än sina föräldrar. Det har aldrig hänt under revolutionen att vi inte längre blir äldre. Nåt är fel på systemet, och vi måste sluta att stoppa ner huvet i sanden!
 
Bredvid mig idag satt en läkare som arbetade med fibromyalgi, och jag kunde ju då inte låta bli att fråga vad hon tänkte om sambandet mellan sköldkörteln och fibro... Och jo då, visst hade hon koll på att fibro troligen är vävnadshypotyreos, men läkare får ju inte behandla sådant som inte är evidensbaserat... Suck.
Hon hade tom pratat med Dr Palmer som är chef inom endokrinologi på Karolinska, men hon nådde inte långt vilket vi är flera som förstått.
När jag berättade att jag va ordförande i Sköldkörtelföreningen sa hon lite beklagande att vi har ett gäng tröga gubbar med tunnelseende att kämpa emot för att få igenom nån ändring för bätre behandling av sköldkörtelsjuka.
Skit oxå, men som sagt dom är omöjliga att nå så vi får försöka en annan väg.
Genom medvetandegöra sköldkörtelsjukdom hos alla våra medlemmar och alla vi känner. Hjälp oss att sprida kunskap!
 
Tillbaka till gluten och genomsläppbar tarm. Vet du varför det är så viktigt att även vid glutenfri diet även ta bort snabba kolhydrater, margariner och annan kost som eldar på inflammation?
Och att vara strikt?
Att äta gluten en gång i månaden vid glutenkänslighet/celiaki gör att man ökar sin för tidiga död 6 ggr.
Och tar man inte bort inflammation i kroppen, har det visat sig trots 8-12 års strikt glutenfri diet att man fortfarande har allvarliga näringsbrister.
Utesluter man bara gluten blir 8% helt läkta i sin tarm, medans 65% forfarande har dåligt näringsupptag pga inflammation.
 
Vet ni vad som är nyttigast av en chokladkaka och en brödskiva???? Ja, chokladen är så mycket bättre på många plan.
 
I morgon ska jag åter igen upp med tuppen för att lyssna på Tom, då vi ska få veta massor om autoimmun sjukdom. Idag fick vi veta att det ända sättet att vända autoimmunitet är att läka tarmen... PUNKT
Och från idag är jag ännu mer övertygad och stramar upp min icke inflammationskost.
 
Vill du veta mer om Tom: theDr.com
 
Ha det bäst, och trevlig lördag! Kom ihåg att ta dina D vitaminer både för tarm, hormoner och immunförsvar!
Puss
 
#1 - - Tina:

Du är så duktig Nadja :)
Jag tycker det är mindre lätt att utesluta all gluten, bröd är ganska lätt att avstå... men allt annat. Kan för lite om det också, men min tarm är sedan 2 veckor helt ur balans. Så jag måste bli bättre...Tack för inspiration att sköta sig. Kram Tina

Svar: Tack Tina! Det är tyvärr ett måste att vara strikt med glutenfritt. Skär ner på mejeri och socker oxå! Kramar
Nadja

#2 - - Kristin:

Mycket trevligt skrivet . Ja, Tom har mycket tänkvärt att komma med. Jag var där på kvällsföreläsningen som var mycket intressant. Dessutom var det roligt att intresset var så stort. Hoppas han når många läkare.

Svar: På plats fanns många läkare och forskare. Även en reporter som intervjuade Tom O´Bryan. Så nu hoppas vi att detta sakta sprider sig!
Nadja

#3 - - Lotta Antonsson:

Tack för att du delar med dig av denna viktiga infon!

Svar: Varsågod! Min mission här i livet tror jag 😉
Nadja

#4 - - Robex Lundgren:

fin blogg

Svar: Tack ☺️
Nadja