WOW, Mina antikroppar har sjunkit rejält!

 
Min läkare ringde just, då hon fått provsvaren på min sköldkörtel!
Hon är fortfarande bekymrad över mitt låga tsh och T4, och vill nu att jag trappar ner min medicinering mycket fortare....
Gärna bort med allt på 1 vecka!
Hjälp, tänker jag! Vad händer då??
 
Vi va överrens om att jag halverar igen, så från 40 mcg lio ska det bli 20 mcg lio.
Hon vill även att jag återinför en pyttedos av levaxin, vilket jag är ytterst tveksam till.
Kanske kanske....
Jag har sneglat på levaxinburken som jag ställt undan i januari.
Kanske ska jag ta en fjärdedel av min 50 mcg levaxin....
 
Vad hon inte vet är att jag nu börjat peta i mig lite PORCINE, som är torkad grissköldkörtel. Den är inte lika effektiv som naturliga hormoner, men ger mig ändå ett litet stöd i urtrappningen av lio.
Jag tror jag ökar på lite med porcine och börjar idag med bara 20 mcg lio.
Läskigt värre.
 
Min ledvärk är helt lugn, och det kanske är mitt ökade intag av omega 3.
Mina ögonlock är bra mellan varven och svullna, röda och kliande ibland.... Just nu är dom lite bråkiga.
Helskumt faktiskt. Det liksom kommer och går!
Mitt hjärta slår mer stabilt efter insättandet av porcine.
Om det beror på det eller på att kroppen vant sig med mindre lio, det vet jag inte.
 
Att hålla på som jag gör, är rätt virrigt!
Nu är jag iaf på väg att sätta ut Lio helt på kort tid, vilket känns både spännande och läskigt.
 
Både jag och min doktor undrar om jag faktiskt någonsin behövt levaxin....
Kanke hade en kostomläggning med stresshantering funkat bättre...
Om jag bara vetat det då, eller om vården varit så kunnig....
 
Det häftiga är att min kostomläggning och stresshantering sedan ett år börjar visa resultat på ställen som läkare inte ens värdesätter.
På mina antikroppar!
 
När jag fick diagnos hade jag inte ens speciellt mycket antikroppar (TPO-ak: 85)
Jag hade ett TSH på 5,6, T4 på 15 och T3 på 5,2
Hade jag sett dessa värden idag, med den kunskap jag fått nu så hade jag ALDRIG medicinerat med levaxin.
 
Antikroppar tyder på att mitt kropps immunförsvar attackerar sköldkörteln, så att sköldkörteln producerar mindre och sämre med hormoner.
Detta beror oftast på att tarmen läckt ut främmande ämnen i blodet.
Tex osmälta proteiner, virus, bakterier. När man sedan lagar den porösa tarmväggen med hjälp av rätt kost och stresshantering kan sjukdomen dra sig tillbaka.
Och det har varit mitt mål.
Det är ganska precis 1 år sedan jag la om min kost.....
 
Till min stora lycka har jag ett TPO värde på 32.
I september va mitt TPO 65.
Så det är väl dags att våga att släppa min medicinering.
 
När man äter Lio får man konstiga värden på provsvaren,
och om du är intresserad så har jag på 40 mcg lio/dag där jag tog sista dosen på 10 mcg lio 12 timmar tidigare dessa provsvar:
TSH: 0,02 (ref 0,20-4,00)
T4: 5,10 (ref 9-22)
T3: 4,4 (ref 2,5-5,6)
 
Detta innebär att om man äter Lio, så pressar det TSH värdet eftersom kroppen uppfattar att man har tillräckligt av aktiva hormoner i blodbanan (T3=Lio).
Hypofysen som utsöndrar TSH behöver alltså inte piska på Sköldkörteln att producera T4, som är kroppens reservhormoner som ombildas till den mängd aktivt t3 som kroppen behöver.
Därför det låga värdet på T4.
 
Så tanken är nu att ta bort min medicinering på lio,T3 så vi kan se hur min hypofys och sköldkörtel samarbetar. Långt inom mig börjar ett hopp att gro.....Tänk om jag faktiskt lyckas bli fri från detta....
Då ska jag nog fira med en redig fylla ;-) Njae, kanske inte.
Men champagne lär det bli, och en inre lycka svår att beskriva, samt ett löfte att försöka hjälpa andra!
 
Har även ett spännande möte om ca nån vecka, då jag får reda på svaren på ytterligare ett kortisol och DHEA prov, samt signalsubstanser och könshormoner. Det har kostat mig massor med pengar, oro, tid och engagemang. Är utdelningen att jag blir frisk, så kan jag säga att det är värt vartenda sekund och sikin!
Kram alla fina
Nadja - hon som aldrig ger upp :-)