Läkemedel indraget. Varför fick patienterna inget veta?

I början av december 2016 fann jag av en slump ett dokument där tillverkaren av liothyronin, som nästan 7000 personer medicinerar med för sin hyportyreos, där man meddelar apoteken att vissa batcher ska dras tillbaka eftersom frisläppningen blir långsammare under tillåten nivå under lagringstiden. Detta kunde orsaka felbehandling eller sjukdom och klassades som allvarlighetsgrad 2 av 3, där 3 är fara för livet.
Allmänheten lämnades ovetande....
 
Jag reagerade och fick sedan höra av flera att de misstänkte att deras försämrade hälsa var pga av detta.
Allmänläkare Helena Rooth Svensson, som även föreläser för Sköldkörtelföreningen samt skrivit boken Sköldkörteln och Mitokondrierna kontaktade mig nyligen då hon förstått sambandet mellan hennes mycket försämrade hälsa sedan i våras och att hennes liothyroninburkar tillhör dessa batcher.
 
Helena hade bland annat drabbats av kapraltunnelsyndrom i foten, och just detta är pga av inre svullnad som ger smärta tex i handleder eller andra leder. Jag själv trodde att mitt yrke som frisör hade orsakat smärtan i mina handleder innan jag fick min diagnos. Handledsmärtan försvann efter medicin sattes in!
På Vårguiden kan man läsa: 

Vanligt med besvär på natten

Det vanligaste symtomet vid karpaltunnelsyndrom är att man känner domningar och stickningar i händerna och fingrarna, framför allt på nätterna. Det är inte ovanligt att man vaknar på grund av besvären och måste skaka liv i handen, som känns helt avsomnad.

När jag pratade med Helena idag, så förklarar hon just vid Hypotyreos varför det känns mest på natten. Det är för att vi har absolut minst sköldkörtelhormoner på natten som då i sin tur inte kan häva inflammationen och svullnaden!

Jag kontaktade Expressen och det ledde till en helsida.
Läs artikeln här

Vi vet inte hur många som drabbats, men vi vet att över 6500 personer äter liothyronin.
Har du uppmärksammat försämrat hälsa i kombination av en burk liothyronin från dessa batcher?

Att Takeda och Läkemedelsverket gjorde valet att inte informera patienterna funderar man ju lite på. Förstår de inte hur en minskad effekt kan påverka, och hur många har sökt läkare för symtom som egentligen berott på en sämre verkan av medicinen?
Vi vet ju inte, men åter igen upplever jag att denna patientgrupp nedprioriteras och negligeras.

Mer kunskap behövs, och större respekt för denna sjukdom som många gånger är mer komplex än man vården uttrycker!

När ska de förstå hur vi kan må!???

Tack för ordet :-)