Inne på v 6 av tungmetall-avgiftning

Efter allt sökande till min grundorsak till Hashimoto har jag nu fokuserat på hur belastad min kropp kan vara av tungmetaller, då jag för ca 2 år sedan såg via urinprov gjorde mig av med höga nivåer av arsenik. Rätt skrämmande att upptäcka att man har en massa arsenik i kroppen. 

Nån större mängd ris äter jag inte, men arsenik finner man även i Rotgrönsaker och fisk/skaldjur.

Hur som helst så tog jag nu tag o detta för ca 2 månader sedan och gjorde ett sk "Full metal test" där man ser nivåer i blod av:
• Arsenik
• Kadmium
• Bly
• Stontium
• Silver 
• Kobolt
• Kvicksilver 

Man ser även hur nivåerna av mineralerna är, eftersom mineraler går åt i en himla fart när kroppen vill göra sig av med tungmetaller. 
I testet tar man blod, urin och hår.
Man ser hur mycket organiskt och organiskt kvicksilver som finns samt hur väl kroppen avgiftar sig via lever (hår) och njurar (urin)

Vid inflammationer avstannar avgiftningen och man samlar på sig allt större problem!
Kvicksilver är ju farligast som oorganisk tex från amalgam, men det hemska i historien är att organiskt kvicksilver (fisk) kan omvandlas i kroppen till det farliga oorganiska!!!

Belastning av tungmetaller kan vara en orsak till sjukdom. Och vissa hävdar att tex kvicksilver är ett problem vid adhd men även Hashimoto...

Och jag då som har båda diagnoserna, men lider inte av dem idag, var ju tvungen att kolla läget. Lite småläskigt så klart.

Och efter resultatet bestämde jag mig för att under 3 månader köra en säker avgiftning där tungmetallerna samlas upp och förs ut ur kroppen med hjälp av ökad glutation i kroppen.
Detta är hyfsat invecklad och jag gick nyligen en 2 dagars utbildning om toxisk belastning, där jag lärt mig hur otroligt viktigt det är med god hälsa för lever och njurar som renar oss. Glutation A och O för att detta ska fungera, samt att få bort inflammationer i kroppen.
Jag har inga inflammationer längre, så det skulle bli intressant att se mina provsvar!

Och så kom dagen med provsvaren....

Trots av intag med extra vitaminer och mineraler ligger jag lågt på de flesta förutom selen som jag tar extra av. Selen är otroligt viktig för sköldkörtelhälsa och antioxidant. 


Så och hade vi tungmetallerna....
Jo då, arseniken låg där som vinnare!
Kadmium har jag troligen fått från min rökning, men finns lite överallt. Tex mörk choklad....
Stontium finns även som organisk och stärker skelett. Dock vet man inte mängden av oorganiskt och organiskt. Så är det med arseniken oxå.
Bly finns i vår jord, men tatueringar kan ju även ligga bakom.

Men om man kikar ordentligt så ligger mina värden inte katastrofalt. Jag ligger under referens på alla! 

Hur var det med kvicksilver då, som ändå mäts som oorganiskt och organisk.... Jag äter ju fisk (men aldrig tonfisk som är en kvicksilver-mardröm) och mitt amalgam är borta från mina tänder sedan ca 25 år!!

Den blåa stapeln högst upp är organiskt kvicksilver och ligger under nivån hos "normala"

Den blå stapeln under är oorganiskt kvicksilver, och här är det lika!

Sedan är det summan av båda.

Jag känner mig ju hyfsat nöjd med resultatet ändå. Jag känner mig ju inte döende iaf 😄

Lite längre ner ser man resultaten av vad man gör sig av med via lever och njurar, vilket hos mig fungerar precis som det ska.

Superglädjande!

Men var kommer arseniken ifrån??? Försöker maken sakta ta kol på mig... eller kan det vara frukten på trädet intill liggande gamla telefonstolpar?? Det vet man, att gamla telefonstolpar avger massor med arsenik. Frågan är om frukten jag ätit orsakat mina höga nivåer?? Nu har jag hittat ett labb som ska analysera frukten för just arsenik.
Annars har jag avslöjat maken 🤣🤣

Men ingen kropp mår super med för höga nivåer av tungmetaller, så jag bestämde mig för en 3 månaders kur, där jag tar extra liposomal c vitamin och glutation som även innehåller ala (Alpha lipon syra) som är starkt antioxidativt och skyddar hjärnan.
Jag tar även njurstöd Och stöd för god avgiftning som innehåller örter och mycket selen.

Jag fyller på med extra mineraler.
IMD  pulver som även ingår i kuren binder metallerna som sitter i vävnader. Snart ska jag även lägga till EDTA för att få ut bly.

Jag äter som jag brukar göra, men satsar på frukt till frukost som hjälper till med avgiftningen. Frukter som är bra är tex Grape, citrusfrukter, kiwi, äpple, päron, melon.

Min resa fortsätter för att förstå hur jag kan må som allra bäst!

Min sköldkörtel kanske aldrig drar igång, men vad gör det när jag har bra medicinering och arbetar för att behålla en fortsatt god hälsa.
Ni vet väl att man riskerar att få fler autoimmuna sjukdomar om man drabbas av en...  

Kram. Va rädd om dig 😘

#1 - - Anonym:

Hej. Var kan man köpa dessa tester som du gjort? Varma hälsningar Maria

Svar: Via mitt eget företag www.matvoachen.se
Nadja Öström

#2 - - Em:

Hej,
Vart kan jag få tag i dessa prover och detoxpaket?
Går bra att maila mig om du inte vill skiva det här

Trevlig helg

Vänligen
Em

Svar: kontakta Helene Kjellin på www.helenekjellin.se ❤
Nadja Öström