Går det att bli av med medicinen?

Det är ju något som varit mitt mål, att få min sköldkörtel att läka så att jag inte behöver ersätta hormonerna med medicin.

Hade jag haft min kunskap när jag fick min diagnos 2010 hade jag aldrig börjat med levaxin.....
Men om jag haft all kunskap då kanske jag heller inte blivit sjuk och fått påbörja den häftiga resa jag varit med om.

Tänk så mycket jag lärt mig och tänk så mycket positivt det tillfört i mitt liv!
Jag är nog mer välmående idag än innan jag blev sjuk, även om jag måste ersätta min hormoner, och jag är evigt tacksam för att grisar och kör kan hjälpa mig att få fortsätta leva ❤

Levaxinet som är syntetiskt vägrade fungera i min kropp, och även om liothyronin funkade mycket bättre så insåg jag vikten av att ha tillräckligt med lagringshormonet T4, som faktiskt har en del viktiga funktioner i kroppen, vilket kan läsas i mitt förra inlägg.

De senaste 7 åren har min erfarenhet och kunskapsbank fått min hjärna att lägga ihop ett mönster och när jag läser Pharmasist Izabella Wentz senaste inlägg så slår det mig att jag tänker jävligt rätt. Hon ger mig bekräftelse och svar på mina funderingar! 

Är det möjligt att sluta med Sköldkörtelmedicin  eller återfå sköldkörtelfunktion utan att ta mediciner när du har Hashimotos? Ja, det är något jag funderat på..... och ja det är möjligt eftersom bevisligen har detta hänt människor. Men jag söker ännu efter vad som får mig att läka. Eller kanske är min sköldkörtel inte alls sugen på att läka. Dock mår jag så bra med den medicinering jag har och är helt okej med att behöva ersätta de hormoner som min sköldkörtel har svårt att producera 😉 

De flesta läkare och endokrinologer kommer att säga att i Hashimotos är oåterkallelig och slutar med fullständiga cellskador i sköldkörteln, vilket leder till en livslång medicinering med sköldkörtelhormon.

Detta är dock inte alltid sant! En studie rapporterade att sköldkörtelfunktionen spontant kom tillbaka i 20% av patienterna med Hashimotos. Dessa personer kommer att återgå till normal sköldkörtelfunktion, även efter att ha tagit sköldkörtelhormon ersättning i många år och kan trappa ur sin medicinering. (Alltid i nära kontakt med läkare)

Studier visar att när den autoimmuna attacken upphör, har den skadade sköldkörtelns förmåga att återhämta sig. Ett ultraljud skulle kunna visa detta.

I vissa fall skulle man kunna uppleva att man får symtom på överproduktion av skk-hormon där man sakta får trappa ner medicinen. Jag har vid flera tillfällen upplevt detta och trappat ner, tyvärr har blodprov visat att jag ännu haft för lågt T3 och jag avbryter nedtrappningen.

Jag har då alltid kontrollerat med blodprov, puls och kroppstemperatur. Men det kan vara så att min kropp är så inställd på att få dessa hormonert tillförda och man kan bli fången av detta "beroende" vilket gör det svårare att klara sig utan medicinen.

I alla mina strävanden och livsstilsförändringar har mina tpo antikroppar sjunkit till 23 samt Tg-ak har försvunnit helt, och jag har inte längre ett angrepp på sköldkörteln. Vid diagnos hade jag normal funktion om ett tag på 5.2 men endast 85 i tpo-ak. Tänk om jag visste om allt jag kunde gjort redan då.... kanske hade jag inte blivit "beroende" av Sköldkörtelmedicin och sköldkörteln kunde fått läka!

Men jag tänker inte vara bitter, utan är enormt lycklig för all den kunskap jag fått på vägen. Kanske kan jag hjälpa någon annan?!

Vården skulle egentligen kunna erbjuda ultraljud för att se om sköldkörteln börjat läka eller om det finns frisk vävnad kvar. Tydligen kan man även provocera sköldkörteln med TRH (Tyreoidea frisläppande hormon) för att se om skk vill starta produktionen av T4 och T3. Så det finns sätt att kolla om livsstilsförändringar ger läkning, mer än bara ett blodprov för att se sänkta nivåer av det autoimmuna. Men tyvärr tror jag vårdens resurser inte tillåter detta. De anser ju att levaxin ska räcka.... 😠 

Man vet idag fler människor som återfått sköldkörtelfunktion och blivit medicinfria, så det är inte omöjligt! Men precis som Izabella Wentz anser jag att det är ytterst viktigt att få en väl fungerande medicinering för att orka göra livsstilsförändringar. Utan energin från dessa livsviktiga hormoner är det svårt att kunna ge fokus, för att sedan ha en handlingsplan att börja med förändringar. Det kan ta lång tid. Jag vet själv hur tufft det var med alla förändringar och jag har hopplöst gråtit vid många tillfällen. Särskilt då när jag insåg att jag behövde testa autoimmun kost.... som jag grät. Det kändes så hopplöst och orättvist.

Men jag gjorde det, i 3 veckor. Men för mig har kosten inte varit avgörande. Nästa steg efter allt annat jag gjort är att kontrollera tungmetallbelastning. Men jag drar mig för det för egentligen vill jag inte veta....😲

Med åtgärder som optimerad medicinering, kostomläggning, ta bort störande ämnen som fluor, parabener, ftalater odyl, ta hand om näringsbrister och ev toxiska belastningar, få ner inflammatoriska processer i kroppen samt jobba för återhämtning och känsla av trygghet så ger man kroppen möjlighet att läka och återfå energi och livsglädje.

Lätt? Kanske inte. Men det är värt det. Med dessa åtgärder kommer du att känna dig betydligt bättre, och i många fall, kanske du kan minska eller eliminera angrepp på sköldkörteln. Detta kan mätas objektivt av sköldkörtel- antikroppar. Du bör se dem att minska till under 100. Ju lägre desto bättre, men under 100 kU / L verkar vara ett bra antal där det finns mer läkning  än skada händer.

Om attacken inte är helt elimineras, kommer du också att behöva följa avancerade protokoll som rensning av infektioner, toxiner och traumatisk stress, tills den autoimmuna attacken är helt upp.

Först då, när man inte längre har sköldkörtel- antikroppar och kroppen läker snabbare än den förstör själv skulle jag börja fundera på att sänka medicinering, vilket jag själv sakta provar och alltid har koll på mina blodvärden. Viktigt är att ha läkare som övervakar.

Om man uppvisar pressat TSH och hår hjärtklappning kommer en läkare lättare vara villig att hjälpa dig trappa ner medicinen. Medicinen ska aldrig tas bort helt abrupt, utan succesivt trappas ner.

Förutsättningar som talar för en sänkning av mediciner efter orsaksåtgärder kan vara;

  • En yngre ålder (barn verkar regenerera tyreoideavävnad snabbare, liksom yngre personer)
  • Diagnos under subklinisk tillstånd, dvs börjar livsstilsförändringar förr än senare
  • En kort duration av sjukdomen / tagit sköldkörtelhormoner

Bra åtgärder kan vara att avstå gluten som orsakar inflammationer och irritarion i tarmen, mycket vila och återhämtning, se till att näringen är ootimal speciellt vitamin D och selen samt järnlager. Om det finns toxiska belastningar kan även det behöva ses över. Det kan nämligen ge mineralobalanser och inflammationer som gör det svårare att avgifta sig. Även infektioner blir man extra känslig för när kroppens immunförsvar går ner vid stress, toxisk belastning och inflammationer.

För att öka läkning av sköldkörtelvävnad har det visat sig att laser hjälper. Något jag själv även testat nyligen. Dock skulle jag behöva göra det mer ihållande. Jag blev nästan glad när jag fick skyhög puls efter 4 tillfällen med läser och fick minska hormonernas intag, men efter blodprov låg t4 på 14 och t3 på 2.3. 

Jag kommer fortsätta med laser så småningom och se vad som händer.. Det finns så mycket vi kan göra själva istället för förlita sig på endast Levaxin och TSH!!

Hoppas jag kan inspirera dig att påbörja din resa ❤ Izabella Wentz har gett mig hopp och tro på att det går, med eller utan Sköldkörtelmedicin. Man kan må suveränt! Jag mår så mycket bättre men söker vidare för min och din skull 🌞

Ha en underbar glutenfri och solig dag. Nadja 

Målning av S.Edlund Art