Blodsocker och Hashimotos

 Att uppleva lågt blodsocker (förkortar BS längre ner i text) gör att man känner sig kraftlös bland annat, vilket jag upplevt vid några tillfällen.
Nyligen kom jag på att jag kan ju mäta blodsockret när jag kände mig så där hopplöst kraftlös i hela kroppen, och det blev en aha-upplevelse när jag uppmätte 3,4 nmol/L i BS.
Det är inte alls bra med detta låga BS, då man bör ha ett jämnt BS över dagen, 4-6 nmol/L, för att ha energi och ork samt ett gott humör!
 
Vi med Hashimotos behöver vara extra noga med att äta små måltider ofta, framförallt om vi har trötta binjurar.
Här kan jag tyvärr vara lite slarvig, och glömmer bort att äta. Min hjärna kör på medan min kropp protesterar!
 
Även om jag ser till att äta massor med grönsaker, fullvärdiga proteiner och naturliga fetter, så kan det gå alldeles för länge mellan måltiderna. Det gick när jag var yngre, men oj oj vad varningslampan lyser nu och jag inser hur viktigt det är för min hälsa att prioritera mina måltider.
 
En frukost bör betå av fullvärdigt protein, tex ägg och sedan naturligt fett så att man får god hållbar mättnad. Tål man nötter kan man slänga in nån paranöt som är rik på selen, vilket hjälper till att sänka antikroppar bland annat.
Lunchen och middagen är i princip likandan men mycket mer av varierade görnsaker.
Små mellanmål är perfekt att slänga in imellan, tex en näve nötter. (om man nu tål det)
Med denna kost håller man sitt blodsocker jämnt och det avlastar trötta binjurar.
Varje gång vi hoppar över en måltid drar stress-systemet igång och våra binjurar får åter igen arbeta.
Vi behöver vårt kortisol till våra sköldkörtelhormoner, och det är av vikt att progesteronet inte går åt för att kroppen behöver använda allt kolestrerol för att skapa stressskyddet av kortisol.
 
Så för att vi ska kunna ge vår kropp en chans till läkning är det av vikt att vi håller vårt BS stabilt, och inte slarvar som fröken Nadja. Ja, jag ska skärpa mig och idag har jag varit mycket noggrann, vilket lönar sig ganska omgående!
 
 
Men om man nu ändå vill ha sötsaker så kan frukt vara ett bra alternativ eller söta med naturliga sötningsmedel. Tex dadlar eller honung. Honung är ju dessutom fyllt med god näring.
Men som vanligt så ska inte detta överdoseras eftersom kroppen uppfattar fortfarande detta som sött och det påverkar vårt insulin, och dess nivåer även om på ett något vänligare sätt!
 
STEVIA
sägs ju vara naturligt..... Ja visst är grundprodukten från naturen, men vill du läsa mer om detta skulle jag tipsa om Anna Halléns blogginlägg om detta HÄR
 
Men kan stevia påverka oss med sköldkörtelproblem? Kan det störa våra hormoner?
Tydligen finns inte många studier på detta, men man vet att stevia fungerar bra om man har diabetes.
I de 2 studier om stevia och sköldkörtelhormoner har man inte sett någon negativ eller postiv verkan på sköldkörtelhormoner. I alla fall inte på råtter och kycklingar.....
Däremot fick de problem med fertiliteten, och hur stevia skulle påverka oss människor kring detta vet man väl inte men gissar att det kräver en längre användning och stora doser. Så inget överdoserande här heller. Inget i livet är bra i överdos, jo kanske att skratta :-)
 

Om du har Hashimotos, så är det inte allt för ovaligt med en viss dysfunktion i binjurarna, och är viktigt att ta hänsyn till! Trötthet, viktproblem, irritation, humörsvängningar, sänkt immunförsvar och sömnproblem är tecken på binjuretrötthet, även starkt söt/saltsug och ljud/ljuskänslighet är kopplat till trötta binjurar, Det som kan förvärra redan slita binjurar är stress, för liten återhämtning, inflammation, sömnbrist och blodsockerobalanser, särskilt hypoglykemi
HYPOGLYKEMI ( läs mer om sköldkörtel/hypoglykemi i länken)

Stevia kan sänka blodsockret, och det kan ju leda till värre problem om du redan har svårt att balansera ditt blodsocker, som kanske varierar med höga värden och sedan sjunker lite väl lågt, precis som det gjort för mig. Jag lovar att man känner sig rätt utmattad!
Inga studier verkar vara gjorda på dem med hypoglykemi, lågt blodtryck eller Addison och stevia, men det finns rapporter (USA) där individer fått för lågt BS och försvagat binjurarna., i samband med ovan hälsotillstånd.

Så vid lågt blodtryck skulle jag även undvika stevia.

Men som med allt annat så är vi alla olika individer och reagerar olika, där stevia kan hjälpa någon till viktnedgång, förbättra diabetes, sänka BS, sänka högt blodtryck.
Stevia har tydligen även visat sig kunna vara antiinflammatoriskt samt stärka immunförsvaret. Borrelia verkar inte heller vara så förstjust i just stevia....
Stevia verkar definitivt vara ett bättre alternativ till socker!

Men om du är sliten och slutkörd med påverkade ojämna nivåer av vårt stresskydd kortisol skulle jag tänka till en gång till innan jag  väljer stevia som sötning.Detsamma om du lider av lågt BS eller lågt blodtryck, eller om du försöker bli gravid!

Va rädd om dig!

Nadja Öström