Hur gick det utan vitaminer?

Jo då.... Efter 2 veckor utan mina tillskott så såg det riktigt bra ut efter blodprover.
Zinket låg på 13 (12-18 mikromol/L) efter säkert 2 månaders intag av 25 mg per dag.
D-vitaminet var 81 (75-250 nmol/l) med sporadiskt intag under vintern
Ferritinet låg på 95 (10-150 mikrog/L) även här sporadiskt extra intag av tillskott av järn
Alla övriga blodvärden som triglycerider, kolesterol, lever, njurar, sköldkörtel samt HB var toppen.
Tom mitt MCV-värde (Macrocytos, stora röda blodkroppar) som tyder på B12 eller Folsyra brist var perfekt värde på.
 
Jag kände mig strålande och det bekräftar även hur jag mår!
 
Sen har jag även kollat mina könshormoner och kortisol via saliv eftersom jag stöttat binjurarna med Holistics binjure-extrakt Adrena Cortex samt intagit 10 mg DHEA under en period då jag ville få lite fart på mitt testoseron. Det kan dock även ombildas till östrogen, så jag ville ju se hur min kropp valt att använda DHEA.
När mailet kom från bästa Louise Edlund med svaren på mitt kortisol så höll jag på att ramla baklänges... Östrogenet va toppen, progesteronet hade ökat fint med hjälp av smörjning av Progesterall (progesteron behövs som cancerskydd, östrogendominans och som byggsten till kortisolet bland annat), men sen var det kortisolkurvan!!!!!
Louise hade aldrig sett detta, och inte jag heller!!
Den röda texten är från tidigare provtagning juni 2015, och den svarta är den aktuella mätningen....
Kl 12 är kortisolet omätbart HÖGT!!!!! Sen droppar det som det ska, men vad fasiken hände den dagen kl 12???? Jag tog ju inga tillskott den dagen.... Det enda jag minns var att jag slarvade med maten... Men inte ska väl det spela sååå stor roll.
 
Vi blev förbryllade både Louise och jag eftersom jag verkligen inte mår som provet visar, och labbet var så givmilda att jag får ta om provet. Är ytterst nyfiken på vad det salivtestet visar.
 
Gällande min önskan om ökat testosteron och vad det kan innebära, så hade försöket lyckats efter 2 månader med 10 mg DHEA/dag. Jag har slutat för jag kunde komma på mig själv att vara lite bitsk och irriterad, även om fördelar även finns med ökat testosteron.... ;-)
Jag känner mig mer "jävlar anamma", mer kel med maken utan att ha fått skäggstubb på hakan!! Det är en fin balans mellan för mycket och för lite hormoner. Det vet man framförallt med sköldkörtelhormoner hur små doser som kan förändra massor!
 
Nu när jag ändå var utan alla tillskott så passade jag även på att ta 24 timmars urinprov via Health diagnostic and research institute men även blodprov för helblod, serum och på cellnivå.
Till min förvåning visade det sig att mitt MCV efter 4 veckor utan mina B vitaminer hade stigit massor... Så jag dök genast ner i min vitaminburk för att förbättra läget för min stackars blodkroppar!
 
Ni som läst mina inlägg ett år tillbaka vet kanske att jag var hos Pia Bjärevall för ca 1 år sedan och gjorde en kroppscanning, som jag var skeptisk till i onödan. Även dessa tester visar att jag behöver B12 och Kalium.
Jag behöver magnesium eftersom man ser att jag gör av med mer, och det står en söt kommentar om patienten möjligen upplever stress.... Hmm Jag är ju fröken Duracell-kanin! Så idag blev det inhandlat magnesium i citratform från Holistic!
 
Med mitt intag av zink de senaste månaderna så verkar förrådet av koppar avtagit, även om jag även fyllt på via multitillskott. Så det blir till att fylla på även här. Koppar är viktigt för kortisolet bland annat, men även sköldkörteln. Både zink och koppar behövs på cellnivå för omvandlingen av thyroxin.
 
Enligt dessa tester ligger jag inom referens men lite lågt på selen och jod som jag nu även kommer lägga till.
Så min dagsranson kommer nu bli:
B-vitamin komplex
Multivitamin/mineral
200-400 mg magnesium
2-3 mg koppar
200 mcg selen
extra jod
Omega 3
Egen benbuljong med extra gelatin. (se en spännande FB grupp)
 
Det känns bra att man liksom har lite koll på exakt vad som behövs.
Du kan även läsa om hur näring påverkar sköldkörtelhormonerna när jag skriver för HÄLSORAPPORTEN
 
Okej, nu mättes inte bara näringsämnen i tex urinen, utan även tungmetaller och toxiner... Lite läskigt faktiskt. Det blev en lättnadens suck att jag inte hade kvicksilver eller brom som är mycket störande för sköldkörteln, men inte speciellt kul att bli av med. Jag har hört tråkiga historier av dem som har varit kvicksilverförgiftade. Usch!
Men tro nu inte att jag var giftfri.... Det verkar som jag knaprat alla varianter av ris... Jag hade förhöjda värden av arsenik. Känns ju så där, så nu ska jag dyka ner i vad det innebär ;-)
Jag blir inte speciellt skrämd av detta, utan fokuserar på mitt mående.
Jag har mitt liv här och nu och kör på så gott jag kan. Min tacksamhet över att jag har fått så många kunskaper på min resa som sköldkörtelsjuk och att jag har hittat min medicinering och kost. Jag har accepterat min sjukdom och uppskattar mitt liv mycket mer innan jag blev sjuk.
Då tog jag mig själv och min kropp för givet. Idag ser jag varje dag som en gåva, och de bra dagarna är en ren lycka. Man låter nästan religiös, men att bli sjuk har gjort mig friskare och lyckligare!
 
Trevlig helg! Jag återkommer med lite arsenik-snack sen...om jag vågar ;-)
Puss
 
PS du är väl medlem i Sköldkörtelföreningen, där jag och flera underbara kämpar arbetar för att vi alla ska få en bra och individanpassad vård! Ge oss ditt stöd genom medlemskap!