Solskydd från naturen!

Just kommit hem efter en intensiv semester på ön Rhodos i den Grekiska ö-världen, och solen gassar från klarblå himmel. Vi kan till och med se över till den turkiska sidan. Det brukar oftast vara för disigt!
 
 
Under dessa 5 dagar på Rhodos under gassande sol har jag testat att ha solskydd från hallonfröolja. Spännande och läskigt! Man har svårt att tro på de naturliga alternativen som utlovar solskyddsfaktor på ca 40, men tänker att jag måste prova.
 
Jag har iofs smörjt mig hemma sedan en tid tillbaka och fått fin färg hemma i Sverige, men då har jag varit Max 2 timmar i Svensk sol. Nu skulle detta testas under Grekisk himmel mitt i sommaren....
 
Hur gick det då?!
 
jo, det gick okej faktiskt. Jag låg nog för många timmar i solen, men det var så skönt!
Jag lyckades bränna och flagna på bröstkorgen och pannan men i övrigt gick det galant!
 
Jag borde smörjt mig någon gång extra och minskat tiden i solen för perfekt resultat! Och då vågar jag absolut rekommendera naturlig hallonfröolja som solskydd! Ju mindre man varit i solen innan, desto kortare stund i ☀️
Dock gäller det nog även syntetiskt smörj ☺️😉
 
Det som dock stört mig lite är de vita prickarna på mina ben som sakta ökat de senaste åren. Nyligen har jag förstått att det kan vara jästsvamp.
 
Kollidialt silver och kokosfett är svampdödande, så detta ska jag återinföra att köra på huden. Hittade dock en bra intendivkur jag tänkte köra! Detta svar hittade jag på nätet idag;
 
"Så som Du beskriver det hela låter det mycket sannolikt att det är just Pityriasis versicolor.
Många gånger kan det bli lite kroniskt och gärna komma tillbaka även om man behandlat det hela.
 
Så länge det är ljusa fläckar under sommaren och solbrännan "inte tar" är svampinfektionen aktiv. Jästsvamparna producerar nämligen ett ämne som har en blekande effekt på huden.

Jag skulle behandla mig med mjällschampo modell Fungoral, Fundan, Ketoson dagligen i 5 dar, sen underhåll 1-2 gånger i månaden.
Huden blöts med vatten, ta koncentrerat schampo i handen och löddra in huden med detta, låt sitta på 5 minuter för att sen duscha bort.
Tvätta gärna håret samtidigt i alla fall 1-2 gånger i veckan, sen 1-2 gånger i månaden. När det är välbehandlat, kan åter huden bli solbrun.
 
Återkommer med resultatet 😀
 
Kram på er! Nadja 
 
 
 
 
#1 - - Inez:

Åh, så mysigt med Rhodos!! :D

Svar: Ja det var det verkligen! Det var nog min åttonde gång där 😉
Nadja

#2 - - Hej:

Hej jag undrar om fläckarna har försvunnit efter behandlingen? har påbörjat med fungoral precis. Mvh Eleonora

Svar: Jag slutade bry mig om dem, och än är jag inte solbränd så jag kan se dem....
Nadja Öström

#3 - - Anonym:

Har du fler av dessa prickar på kroppen? Själv harjag massor på ryggen, diagnos anetoderma. Har du fått dina kollade?
mvh

Svar: Har inte kollat mina små vita fläckar.
Nadja Öström