Dags att slopa TSH?

 
 
TSH är ett blodprovsvärde man tar när man ska kontrollera hur sköldkörteln presterar i kroppen, och är det absolut vanligaste testet läkare väljer att både ge diagnos efter, men även behandla patienten.
 
Vad är då TSH.... Jo det är ett hormon som Hypofysen skickar till Sköldkörteln för att antingen sätta igång mer produktion av hormoner eller bromsa in produktionen.
Hypofysen får signalerna från Hypotalamus, som känner av stämningen i kroppen. När Hypotalamus uppfattar mängden av sköldkörtelhormonerna, och hur kroppen mår så bestämmer den om det är dags för mer eller mindre hormoner som behövs ute i kroppen.
Jobbet skickas då via hypofysen, som sänder ut Tyreoideastimulerande hormoner till Sköldkörteln. Så ju högre TSH som kan mätas upp i kroppen, desto mer önskar hypofysen att sköldkörteln bör tillverka.
 
Hos friska individer ligger TSH mellan 0,3-1,2, även om vården anser att vi är friska med värden upp mot 10 i TSH. Referensvärdets tak på TSH  idag är runt 4,0, men de finns fortfarande riktlinjer som säger att det är ok att ha tsh upp mot 10. Helt galet anser jag, framför allt om patienter visar tydliga symtom, men vården hävdar envist att det inte är något fel på sköldkörteln....
Läkarkåren har tyvärr glömt bort den kliniska bilden, och att symtomen kan vara många redan vid ett TSH på 3,0.
 
Med ett lätt förhöjt TSH, och symtom anser iaf jag att man bör söka vidare. Varför kan man inte bara få testa om Levaxin skulle kunna göra skillnad? Eller tror dom på riktigt att folk önskar det som bantningsmedel..... Jag har hört det!
Jag gick upp ca 10 kg efter att jag fått Levaxin, så den tesen är inte riktigt sann. Man behöver rätt många hormoner i en sjuk kropp. Att lägga om kosten kan göra stor skillnad. Men saknar man hormonerna så får man långt mer allvarliga symtom än viktuppgång. Tex så är hjärtat mycket beroende av T3 hormonet!
 
Om man sen lyckas få diagnos, jag hade som tur var en läkare som ansåg 5,2 i Tsh som avvikande och tog prover på fritt T4 och fritt T3 samt antikroppar. Precis i sin ordning.
Men så ser det inte alltid ut. Jag hade symtom många år tidigare, och då med TSH på 2,9. Redan då borde man kollat antikroppar TPO-ak och Tg-ak. Då hade jag sluppit år av sjukskrivning och eländiga symtom som gjorde mig rädd.
Så mycket onödigt lidande :-(
 
Med de kunskaper jag har idag, hade jag med tsh på 2,9 och antikroppar genast lagt om kosten för att ge kroppen en chans att läka. Men så blev det inte. Det gick många år, och idag är jag beroende av min medicinering, men kan nu istället aktivt motverka fler autoimmuna sjukdomar med en bra kost och livsgynnande livsstil ;-)
 
Men detta TSH då. Varför behandlar läkare efter detta? Vid diagnos kan det funka bra. Men när man väl medicinerar, så är det ju ingen idé att hypofysen lägger sig i detta arbete.
Har antikropparna tagit kol på sköldkörteln, vad ska då hypofysen skicka sitt TSH. Till en död skörtel? Till vilken nytta????? Den kan ju ändå inte prestera ett skit...
 
När man utvecklat autoimmun sjukdom, har man ofta andra bekymmer eftersom det är immunförsvaret som satts i gungning och troligen har man fler oblanaser pga av kost, stress, toxiner osv. Kroppen fungerar inte optimalt helt enkelt.
Det är suveränt om man kan hitta sin orsak till varför den autoimmuna genen Hashimotos släpptes lös, då kan man faktiskt reversera det hela och få allt mindre symtom.
Detta är ett tufft detektivarbete, och jag söker ännu.
 
Jag har kollat infektioner, bakterieangrepp, toxiner, tungmetaller, stress, kost osv och har kunnat åtgärda en hel del. Dock behöver jag jobba lite mer med stress och återhämtning samt min andning.
Min tarm är i lite dysbios bland annat pga av arsentik i för hög mängd, men även pga skräp på osköljda grönsaker eller rå mat.
Så just nu jobbar jag med att bygga upp bakterifloran lite extra, och bli av med skräp. Mitt immunförsvar i tarmen var lågt, och detta behövs åtgärdas. En hel del probiotika är iköpt från Innate. Läs mer här
 
Jag gjorde faktiskt ett avföringstest hos Helene Kjellin, där man får reda på en hel del, som jag kan jobba vidare på! En rolig kommenatr från Helene var: - Du har en mycket tjusig och exklusiv butik, men du säljer en hel del skumt!
Ha ha ha.
Vi hittade alltså en hel del suveräna saker, men även då nån liten amöba och svamp. Inget farligt, men det behövs åtgärdas.
Till hösten ska jag även fördjupa mig i detta "skit-jobb" hos Helene, genom att gå en 3 dagar kurs om tarmen, dysbios och avföringsprov. Så spännande. Jag tror som så många andra inom hälsovärlden att sjukdom börjar i tarmen.....
Här hittar du Helene
 
Okej, var va vi nu...
Just det, TSH och död sköldkörtel. Och en kropp som ändå troligen inte funkar optimalt på cellnivå där typ allt händer.
När man drabbas av Hashimotos och Hypotyreos bör man behandlas som helhet och med hjälp av fritt T4 och fritt T3.
TSH säger så lite om vad som händer, och med erfarenhet ser jag att jag mår bättre med T4 och T3 nivårer som ligger uppe vid övre referns. Mitt TSH har sedan länge legat på 0,02, vilket en läkare utan kunskap skulle få hicka av och typ skicka mig till akuten samt hävda att jag är hyper...
 
Men är man hyper med ett pressat TSH. Är det sant? Nej, så klart inte.
Man är hyper om man har symtom och värden över referens. Hög pus och hög temp.
Det är individuellt vilka nivåer man behöver, och så ska vi bli behandlade.
 
Att eftersträva normal puls och temp, och symtomfrihet, samt mäta fritt T3 och fritt T4 tror jag ger friskare hypotyreossjuka!
Det uppnår inte alla med ett TSH mellan 0,3-4,0. (Dessutom är behandlingsmålen under 2,0 i TSH....)
Kanske behöver man tillägg av T3, en kombinationsbehandling.
 
 
 
En vacker dag kommer vi bli behandlade på rätt sätt. Synd att det tar sån tid bara, så att många fortfarande får lida.
Tack för ordet, och sorry om det dyker upp stavfel...Mina hjärna är snabbare än fingrarna ;-)
 
#1 - - monzilla.blogg.se:

Du skriver så att de som inte är riktigt insatt i vad sköldkörteln gör får ett hum av vad som händer.
Varit sjuk i den i 9 år.

#2 - - monzilla.blogg.se:

Du skriver så att de som inte är riktigt insatt i vad sköldkörteln gör får ett hum av vad som händer.
Varit sjuk i den i 9 år.

Svar: Tack ❤️
Nadja

#3 - - Christina Hagbohm:

Hej Nadja,väldigt bra det du skriver om THS.

#4 - - Henrik:

Hej
Det mest tråkiga är den absoluta likgiltighet inom vården. Det är vid upprepade tillfällen uttalat av dom som är bäst informerade i ämnet att det är INTE provsvaren som är det enda saliggörande men däremot individens upplevelse av symptomen.
Och än en gång kan det konstateras att TSH är ett signal från hjärnan till hormonproducenten huruvida den ska gasa eller bromsa. Sedan är det hormonerna T4, T3, T2 och T1 som balansera ämnesomsättningen i kroppen. Tyvärr har man än så länge inte hittat vad T2 och T1 har för arbetsuppgifter. Vad jag lyckades luska fram är att någon av dom har med insulinet att göra. Vilket inte verkar orimligt.
Tyvärr är det endokrina systemet så komplicerat att vi människor inte begriper oss på det och därför kritiklöst kastar alla möjliga knepiga kemikalier i vår mat och dryck. Än värre blir det när det finns allt färre som inte är fulla av "skit" och som kunde vara lämpade som referens.
Tyvärr finns det inga undersökningar som tar reda på vad som rent kemiskt sker i oss när alla kemikalier - syntetiska såväl som naturliga - interagera i vår kropp.

Svar: Ja, det är så tragiskt att vården visar så lite intresse. Och de som gör, blir mobbade av sina kollegor.Jag har hört att det är T2 som har med effektivare viktreglering att göra. Man forskar tydligen på det, så att det kan användas i bantningspreparat. Sköldkörteln producerar T1 och T2 med hjälp av bland annat Tyrosin och jod. Sedan sätter kroppen tillsammans dessa till T4 och T3. Tex 2 st T2 blir T4, som i sin tur kan släppa en jod och bli T3.
Så med levaxinbehandling, blir man utan T1 och T2, för jag är osäker på om kroppen omvandlar åt andra hållet, mer än att T4 blir T3.....

Helt ok att mäta TSH, om man även mäter T4 och T3 samt tar största hänsyn till symtomen och inte säger att det INTE beror på sköldkörteln.... Med rätt behandling med sköldkörtelhormoner försvinner symtom som många läkare tror beror på annat!
Nadja

#5 - - Marianne :

Tack! Jätteintressant. Hur länge har ditt TSH legat på 0,02?

Svar: Sedan 4 år ungefär
Nadja Öström

#6 - - Cathy:

Hej ! vad härligt att höra, jag har varit felmedicinerad ett tag nu, men har fått det åtgärdat av min operationsläkare. Opererade bort sköldkörteln för 2 år sedan, mitt TSH har legat på 0.05 och jag har mått så in i tusan bra, men min läkare på vc sänkte levaxinet rejält. Blev så sjuk, kändes som om kroppen höll på att stänga av. Nu säger min operationsläkare att man ska inte fixera sig på TSH, utan utgå ifrån hur man mår, tar ju några veckor till innan allt är återställt, men ser positivt framåt. Många tankar har det varit just om TSH, som ska vara ett sköldkörtelhormon som skickas till sköldkörten........men om man inte har någon sköldkörtel då, hur funkar det då? hahaha :D

Svar: Det är fortfarande viktigt att fokusera på mående samt de faktiska hormonerna fritt T4 och fritt T3, även när man är helt utan sköldkörtel
Nadja Öström