Nu har jag startat min G.I Detox!

 
Nu är jag inne på min första vecka med GI Detox, för att bli av med lite arsenik (läs om inlägget med arsenik) samt lite rester av parasitbesök i min kropp..... Låter ju så där mysigt att bära omkring på lite maskägg och giftig tungmetall. Inte undra på att kroppen är trött å sliten mellan varven....
 
Men hur vet jag nu detta? Jo jag gjorde ett avföringsprov för en tid sedan och man hittade många bra saker, men även några saker som man bör se efter!

I den gröna rutan ser man att jag har gott om goda bakterier i min tarm, och jag är avslöjad att jag tar extra tillskott av probiotika. 5+ är max man kan ha, så för en perfekt miljö behövs lite mer av Lactobacillus. Numer tar jag även lite opastöriserad surkål, som innehåller dessa bakterier.
 
I den gula rutan så hittar man bakterier som är inte så bra, men stör egentligen inte så mycket. Bra att bli av med, vilket denna kur hjälper till med!
 
Och så har vi den rosa rutan....Dom bakterierna vill man inte ha, men är vanliga då man har tungmetaller i kroppen. Vi vet ju att jag har lite för mycket arsenik, så här har vi svaret på varför kroppen har dessa bakterier. Koltabletterna i GI kuren får med sig främmande ämnen ur kroppen, och då även tungmetaller.
Jag har även ätit undecylensyra Formula SF77 från Thorne, som hjäper bra för att ta bort denna mysiga bakterie vid namn Citrobakter.
Och sen hade vi det underbara fyndet av parasiter och jäst...... Jag trodde jag skulle falla baklänges när Helene Kjellin, som hjälper mig med detta, berättade om det här! Jag som är expert på att googla, gjorde ju genast det för att se vad just dessa parasiter kommer ifrån och vad dom kan ställa till med....
Höll ju på att få hicka när jag läste: Anmälningsskyldighet och skapar sjukdom om denna parasit!!
VA!!!!????
Läste vidare och förstod att denna parasit fanns som två varianter där en är ofarlig och behövde inte anmälas, och dessa två var snarlika. Tyvärr kunde jag inte utröna vilken jag var drabbad av, så det var bara att ringa till farbror doktorn.
Läkaren va superproffsig, och vi tog nya prover för att verkligen veta vad det var. Jag kunde pusta ut när vi såg att det inte var en farlig parasit och att det "endast" var lite maskägg... hmmm. I vården gör man inget åt detta. Man kan lätt få detta av osköljd mat, framförallt i asiatiska länder.
Jag har inga som helst symtom, men kände ett visst äckel av vetskapen, så jag kostar på mig en detox med aktivt kol och Artemisin samt Clear Way Cofactor som innehåller följande:

Polyfenolerna och natriumbuffrad R-liponsyra ha visat sig ha förmågan att uppreglera avgiftningssystemet i kroppen, speciellt glutationssystemet. Dessutom har man upptäckt att många av ingredienserna (haritaki, tallbarksextrakt, R-liponsyra, och Gotu Kola) har visat sig ha strålskyddande effekter. 

Glutationssystemet innehåller flera molekyler och enzymer som verkar för att dämpa oxidativ stress, reparera skadade proteiner och avgifta/ta bort endogena (internt skapade) och exogena (externt förvärvade) toxiner. 
Det enda sättet att verkligen optimera funktionen av glutationssystemet är att stimulera produktionen av systemets komponenter inifrån cellerna. Polyfenoliska antixoidanter har visat enorm effekt i att göra detta genom att "slå på" en cellulär huvudströmbrytare kallad Nrf2-protein. Detta protein aktiverar den cellulära produktionen av flera antioxidanter och avgiftningsmolekyler. Polyfenoler har dessutom extra fördelar med höga anti-inflammatoriska egenskaper, anticarcinogen aktivering och den passerar genom blod-hjärnbarriären. 

Clear Way Cofactors fungerar genom dess starkt koncentrerade extrakt av: 

Haritaki som är Terminalia chebula-trädets polyfenolrika frukt. Haritaki har nyligen visat sig ha extraordinära effekter för antioxidant- och avgiftningssystemen. 

Tallbarksextrakt är den rikaste källan till epikatekiner som är huvudbeståndsdelen i OPC (oligomeriska proantocyanidiner) och är en kraftfullt antiinflammatorisk, hjärtskyddande glutationsuppbyggare. Används även som stöd för GSH-systemet och som skydd och reparation av solskador. 

Extrakt av Granatäpple, som är en rik källa till ellagsyra, har visat en imponerande aktivering av glutationssyntesen (uppbyggandet) och aktiviteten av glutation-S-transferas. 

- Extrakt av Gotukola för dess avgiftande egenskaper, samt för att skydda och stabilisera nerver. 

Extrakt av maskros som skydd för levern och för att stimulera ändamålsenligt flöde av galla och urin. 

Kelp-extrakt som källa till jod och andra spårämnen samt som en källa till polyfenoler. 

R-liponsyra - denna kraftfulla antioxidant ger både vattenbaserat (cytoplasma) och lipid-baserat (cellmembran) skydd vilket är nödvändigt för ett fullgott skydd mot strålningsskador. Dessutom har den en väldigt stor inverkan på mitokondriell integritet. 

Nattokinas och biofilm: 
Utöver det omfattande cellulära skyddet som de antioxidativa beståndsdelarna i produkten bidrar med, hjälper den höga halten av nattokinas till att bryta ner biofilm i tarmen. Dessa biofilmer förhindrar avgiftning och absorption av näringsämnen och håller kvar dysbiotisk tarmflora.

Artemisin tar jag på morgonen efter Clearway Cofactor. Den smakar rätt bittert, men sköljs ner snabbt med mitt citronvatten! Artesimin är effektiv behandling mot parasiter. Läs mer här
Aktivt kol tar jag 2 ggr per dag. Kuren är 10 dagar + 4 dagar vila. Detta gör jag under 2 månader, där dosen av artemisin ökas under månad 2.

I oktober kommer jag även gå Helenes kurs om tarmen, där vi även lär oss mer om just dessa tester. Tanken för min del är ju att ta om testet, för att se hur tarmen repat sig!

 Det mesta ser bra ut, förutom att lite fett smiter igenom och jag behöver tugga mina mat bättre, eftersom grönsakerna inte riktigt är smälta... Fröken bråttom vet ni ;-)
Sen har vi det där med IgA antikroppar, som visar hur det ser ut med immunförsvaret i tarmen. Mitt är tydligen kasst, även om jag aldrig är sjuk...Hmmm. Det där måste jag reda ut! Det kan ju tyvärr vara som så att det här tyder på att min tarmslemhinna är genomsläppbar fortfarande (läckande tarm) Men jag har ju för lite antikroppar... Inte ett påslaget immunförsvar.... Då skulle den visat för hög nivå!
Men det är nice att veta att ingen inflammation pågår i mina tarmar!!
Tur man ska gå kurs så man lär sig även om det!
 
Jag mår alldeles prima, och känner inte av att jag håller på att bli avgiftad. Möjligen lite mer pliter på bröstet. Huvet har värkt en del, men jag har ju även tränat så min nacke blev superkass. Massören fick köra laserbehandling på min nacke och axlar som vara fulla med inflammation efter att jag tyvärr felaktigt tränat övning över mina axlar. Det kan jag inte göra med min kassa nacke. Det borde jag vetat.
 
För dig som funderar på hur det ser ut i din mage, så skulle jag varmt rekommendera detta. Det är ju så otroligt viktigt att veta om det är något som är i obalans i tarmen.
 
Ha en fin dag!
Nadja

 

#1 - - Ida:

Men! Vilken intressant blogg 👻

Svar: Tackar! Va kul att du tycker det 😀😀
Nadja

#2 - - Louise:

Har också gjort det testet. Visade dock förhöjda IgA, vet du vad man gör åt det?


Svar: Hej.

Vid högt IGA kan det vara tarm inflammation. Har du kollat att du inte är gluten eller mjölkprotein intolerant?

Du kan även utesluta dessa för att se om du blir bättre  (om du inte redan gjort)

Paleo-kost är utan dessa
Nadja