Tacksam med trött

Den senaste veckan har jag verkligen blivit påmind om att jag faktiskt inte är helt frisk, och att när man kör på för hårt så strejkar kroppen.
Men det känns som jag har så jäkla svårt att varva ner, och min hjärna struntar fullkomligt i att min kropp inte alls vill i samma tempo. Jag gillar att jag får så många idéer, men har ju så svårt att sortera vilka jag inte bör fortsätta agera på. Jag vill ju göra allt.
 
Jag vet inte hur andras hjärnor funkar, men min vilar nog fasiken aldrig. Mindfullness är troligen det som är min medicin, men jag har inte kommit dit där jag vill prioritera detta.
 
De senaste dagarna har jag varit så trött att det känns som jag aldrig vaknar. Att vara i serviceyrket som frisör, blir extra tufft då, för det är bara att bita ihop. Jag har gjort det otaliga gånger, men det blir allt tuffare när man känner att sömn är det enda man önskar.
Den här helgen fick jag faktiskt lov att tacka nej till en middag tillsammans med släkten, för att jag helt enkelt behövde andrum och bara göra ingenting. Men det innebar ju förstås inte att hela helgen var tom....
 
Maken var borta, så efter fredagens stängning kl 18 på salongen blev det inköpt sushi och en snabbhandling inför helgen på Coop. Så middagen blev så där vid 19:30. Det lustiga är att sluta kl 18 för mig är tidigt, men kvällarna blir så korta. Jag höll mig uppe en stund innan jag tog sonen i handen och kröp ner i säng och somnade innan jag nådde kudden.
 
Lördag morgon och klockan väcker mig 08:30, så att jag hinner med frukost, långpromenad med hårbollen innan det är dags för möte med en härlig kvinna med massor av kunskap, Cecilia Nisbet Nilsson som driver Swedish Paleo och även producerat kokboken om autoimmun kost. Cecilia har precis som jag en historia med autoimmun sjukdom där hennes även började med Hashimoto som blev underbehandlad som ger kroppen en chans att reta igång fler autoimmuna sjukdomar.
 
Vad jag vet idag så har jag "bara" Hashimoto som utvecklad autoimmunitet, som jag backat med hjälp av kosten och mina antikroppar är under diagnosnivån. Men om jag inte tar hand om mig själv finns alltid risken att nåt annat skit dyker upp som finns i mina gener,,, inget jag har lust med faktiskt! Det är dags att dra i nödbromsen, som jag nu börjat med denna helg även om det finns uppbokade grejer.
 
Cecilia och jag går sedan vidare för att lyssna på en föreläsning som jag ordnat med Sköldkörtelföreningen i Stockholm, med bästa nörden Helene Kjellin.
 
 
Som några kanske vet så är jag ordförande i Sköldkörtelföreningen, och jag tillsammans med andra jobbar hårt för att få en ändring i vården eftersom kunskapen hos våra läkare är skrämmande låg. Under tiden måste vi hjälpa våra medlemmar att kunna hjälpa sig själva.
Det finns så mycket kunskap utanför vårt sjukvårdsystem, och Helene Kjellin är en av dom som själv kunnat bli frisk och välmående genom en kostomläggning. Hon har även hjälpt både sin dotter och mamma. Så det finns hopp att man kan må så mycket bättre.
Tyvärr saknas dessa kunskaper inom vården, så vi måste själva betala. Det kan bli dyrt, men det är mycket kostsamt att vara sjuk också.
 
Min dröm är en (flera så klart) Sköldkörtelmottagning där man ser hela människan, och där kosten är en självklar del i att få symtomlindring och bättre hälsa. Sen finns det fler saker att se över, men med kosten kan man göra underverk.
Dock är människan en komplicerad apparat, så jobbet är olika krävande!
 
Jag vet idag att jag kör på för hårt för mitt eget bästa, och att jag fortfarande få dra i nödbromsen då och då.
Igår fick jag möjligheten att prata med flera av deltagarna på föreläsningen, vilket är både upplyftande men även tufft att höra om så många som söker hälsa och välmående när vårdsystemet sviker.
Ibland är det en tung börda på mina axlar, då jag känner så starkt att det måste bli en ändring när jag upplever desperationen hos många. Det kommer så många mail som vittnar om det undermåliga vården.ö
 
Jag har fattat min mission i livet, och jag med mina fantastiska medsystrar/bröder kommer fixa det! Det kommer att dröja, men tillsammans är vi starka!
 
Det är rätt häftigt att känna att man gör bra saker för andra människor, när jag ordnat tex denna föreläsning. Jag kan nånstans fatta hur en sångare känner sig när människor applåderar deras bedrifter. Min exhibitionistiska sida gillar det, och ger mig styrka att fortsätta det viktiga arbetet.
Men skulle jag ställa mig upp å sjunga skulle nog folk undra.... ha ha ha  
Jag fortsätter nog som frissa, kostrådgivare och ordförande va....
 
Tack alla för en underbar föreläsning och deltagande. Jag mår bra när jag vet att ni alla får en hjälp på vägen! Det ger mig styrka att fortsätta kampen för bättre vård. Det är ett trögt och segt arbete, så tack för ert stöd!
 
Kvällen spenderades med att bygga om hela hemsidan för Matcoachen efter det att jag och sonen ätit oxfilé, rotsaksgratäng med kokta rödbetor med fetaost.
Här i veckan var jag på föreläsning hos Holistic där man berättade om rödbetors fantastiska fördelar!
  • Kärlvidgande
  • sänker blodtrycket
  • ökar syretransporten
  • hjälper till att läka tarmslemhinnan
  • ökar uthålligheten
  • ökar skydd mot skadliga mikrober
  • ger starkare muskler
  • kan motverka fettlever
  • leveravgiftande
Fick även lära mig om kisset blir väldigt rött efter att man ätit rödbetor, så har man för lite saltsyra! Himla bra att veta faktiskt.
Om man inte vill äta rödbetor hela tiden har Holistic det i koncentrerat i flaska eller i pulverform. För ett vanligt underhåll funkar 0,5 dl per dag/ 2 msk
Du hittar produkterna under Active by Holistic
 
 
Jag själv kör nu en hutt med blandningen lingon, blåbär och rödbeta!
 
I natt blev det välgörande 9 timmars sömn och jag börjar återvända till livet efter ha vaknat upp som värsta bakisdamen igår! Kraften börjar återvända och jag är redo för en shoppingtur med sonen som behöver nya skor, för att sen åka iväg på styrelsemöte!
Det går att vila mellan uppdragen, men jag längtar efter en obokad helg.
 
Ta hand om dig. Jag ska försöka göra lika.....
 
 
 
 
#1 - - Ann-Christine Reimer:

Rödbetor är kanon! Syresättande och bra för dem som håller på med träning. Jag har märkt en väldig skillnad på hot yogan/bikram sedan jag började äta mer rödbetor och gärna juica den med blekselleri, fänkål, ingefära och andra nyttigheter. Innan fick jag alltid ett "vitt skynke" framför ögonen på bikram - krafterna tröt en bit in i den stående serien. Peppar, peppar så händer det aldrig nu.

Svar: Rödbeta hjälper super för att kunna bygga muskler oxå! Häftigt med grönsaker 😀 Kram
Nadja