Nu är kortisolkurvan bra, även om den är låg....

Om ni minns så gjorde jag ett kortisolprov via saliv här i februari, och när resultatet kom höll jag på att trilla baklänges....
(Den röda texten är provsvar från förra året)
Jag mådde inte som provet visade, men hade ätit binjurestöd från Holistic, AdrenaCortex
Holistic AdrenaCortex innehåller frystorkat rå koncentrat från hel binjurebark från nötkreatur.
Djuren föds upp frigående och gräsätande på gårdar i Nya Zeeland eller Argentina. De föds upp naturligt utan användning av tillväxthormoner och antibiotika i foder eller bekämpningsmedel på marken.
Det råa koncentratet frystorkas och bearbetas försiktigt under låg temperatur för att bevara alla näringsämnen.
 
Jag åt 2-3 st per dag, men inget under provdagen, och resultatet visar ju att det funkar, men kanske skapat lite kaos.... Jag hade ingen direkt rutin mer än att jag tog 1-2 på morgonen och ibland nån under dagen eller på eftermiddagen. Så här i efterhand har jag registrerat att de sköra naglarna jag hade och att jag börjat tappa hår, berodde på för högt kortisol till följd av för står mängd binjurestöd.
 
När jag slutade med binjurestödet, repade sig på hår och naglar. Kraftiga grejer, som man ska ha respekt för alltså!
 
Hur som helst hade jag svårt att tro på detta konstiga resultat, eftersom jag borde känt av det tycker man. Labbet var så bussiga och lät mig ta om testet, vilket jag nu gjorde för några veckor sedan och här är resultatet:

Snygg kurva.... Men ack så låga värden!
Så nånstans fattar jag att jag faktiskt behöver mitt binjurestöd... eller dra i nödbromsen rätt rejält!!!!
Min medicinering med Nature Throid för sköldkörteln är bra och jag har inga symtom kvar, och känner mig frisk!
Dock borde jag prioritera min sömn och min egentid. Jag borde bli lite snällare med mig själv, men jag har en hjärna som kör på som en ångvält! Det går liksom inte att hejda!
Tusen idéer och en vilja driver mig framåt, och nånstans är det väl tur. Min stackars kropp liksom bara får hänga med, även under protester!
 
Jag har idag startat med Adrena cortex med 1 kapsel på morgonen, och andningen prioriteras tillsammans med sköna promenader i skogen med min lilla hårboll, Snickers!

Ha en fin dag!! Kram kram
 
#1 - - Tomas:

Hej, Nadja!

Jag minns att jag läste din blogg någon gång förra året och det var det här inlägget som jag läste då.

Du hade ju väldigt lågt kortisol då. Vad jag förstår så äter du Nature-throid och mår bra idag. Det är fantastiskt! :)

Lyckades du få upp kortisolet till normala nivåer eller mår du bra idag trots fortsatt lågt kortisol?

Svar: Jag har inte mätt mitt kortisol på länge mer än i blod. Blodkortisolet ser ut som det brukar och är bra. Jag går mer på mitt mående numer och är glad över all energi jag har om än som alltid det på morgonen. Borde längta mig tidigare 🤓
Nadja Öström

#2 - - Lasse:

Hej !

Går det att "översätta " salivtestet till blodtest på morgon?

Jag hade straxt under 350 i kortisol värde och har hört att under 350 så bör man utreda om man som mig blivit trött och är bla lågtempad mm .

Går det att testa tex en kapsel /dag Holistic AdrenaCortex med mitt värde ?

Svar: Nya referensvärden gäller sedan förra året på kortisol. Här du kollat vilken referens som finns till ditt blodprov? Nya värden för morgonkortisol är 100-535. Då ligger du inte så lågt. Salivtest är mer exakt skulle jag våga säga, och i blod kan man ha koll på om det är katastrofläge, vilket jag inte tolkar att ditt är. Starkt sötsug är kopplat till riktigt trötta binjurar. Obehandlad eller underbehandlas sköldkörtelsjukdom kan ge lägre kortisol och symtom på binjuretrötthet. Är du osäker på din resultat i blod kan du göra ett salivtest.
Nadja Öström