Hur blev det med mina ögon?

Ni som följt mig här vet ju hur jag såg ut för ca 7 månader sen, när mina ögon fullkomligt protesterade efter ca 6 månaders små varningar.
 
Att vakna med detta utseende en oktobermorgon 2014 var ingen nice upplevelse. Dessutom gjorde det jätteont. Akuten besöktes och jag bad om kortisontabletter som jag åtfrån och till i 2 månader medan jag väntade på min remiss..... Läkaren trodde allergi, men jag var skeptisk. Mot vad?
Sen började strulet med min remiss som aldrig kom till rätt ställe förrän härom dagen då jag äntligen kom till en Ögonläkare!!!
 
Till min lättnad hittade de faktiskt något. Jag har en inflammation i ögonlocken, och det är lite stopp i körtlarnas flöde. Detta kan skapa svullnad och rodnad. Jag hade även fått ett litet sår i ögat som nu behandlas med antibiotika och kortison. Inflammationen kan tyvärr vara långdragen och kräver baddning och rengöring samt massage dagligen.... suck vilket pyssel. Ögonen blir torra av detta så jag använder tårersättning lite då och då.
Redan efter bara några dagar känns det faktiskt bättre i ögonen, och jag är liksom lite lättad när jag vet vad det är, även om man kan bli lite dragandes med det.
Orsaken till detta vet man tydligen inte.... Men med en vild gissning finns det säkert ett samband med obalanser i kroppen som skapas av stress och sjukdom. När jag såg ut som ovan hade jag varit med om stort stresspåslag....
Vill du läsa mer om Ögonlocksinflammation (Blefarit) kan du göra det HÄR
 
Vill du se hur jag ser ut idag på ögonen?
 
Nu känns det så mycket bättre. Skönt.
Dock fortsätter min allergiutredning!! Eftersom VC läkaren skickade mig lite felaktigt till yrkesmedicin, så passar vi på att kolla varför jag hela tiden har eksem i vänster hand....
Jag hade det för 15 år sedan i båda händerna (då var jag utbränd..... återigen stress), och vid den allergikollen så visade det sig att jag inte led av allergi.
 
När jag var utbränd då för 15 år sedan tror jag faktiskt att det var startskottet för min läckande tarm och utvecklingen av min taskiga gen som gav mig autoimmun tyreodeasjukdom. :-(
 
Ju mer jag blir inställd på rätt nivåer av nature thyroid, ju mer min stress kan hanteras, ju bättre jag äter desto bättre blir mina eksem Jag märker direkt om jag slarvar. Så just nu mår min vänster hand riktigt bra, så jag misstänker att stressen som kroppen då kan uppleva löser ut mina svaga sidor och i detta fall den handen som är mest är i vatten. Alltså slitageet orkar kroppen inte läka när jag i övrigt stressar kroppen med osunt tänk och andra dumheter.
För 15 år sen kom man fram till att eksemen var slitage, vilket jag gissar även nu.
 
Blodprov är tagna för allergi mot pollen, djur och mat och visar ingenting i alla fall :-)
 
Jag är övertygad om att jag är på rätt väg, även om det är lite guppigt ibland.
 
Kram kram
#1 - - Katja:

Hej!
Jätteintressant att läsa din blogg! Jag har inte läst hela och kanske har du redan berättat något av nedan.
Jag har trötta binjurar och blir lätt stressad pga det. Har provat allt med kost (och har fortsatt med bra kost) mm. Sista utvägen skulle vara en behandling med hydrokortison i låga doser varannan dag men det går läkarna inte med på. Tack vare alla diffusa symptom och dålig hjälp inom sjukvården har jag läst på en del själv och undrar om du känner till att man kan behandla stress (=trötta binjurar) med hydrokortison? Men att man ska akta sig för att långtidsbehandla med kortison då det även kan orsaka trötta binjurar! Det var Krönikören Linda Skugge som skrev om det. Hon blev helt utslagen pga att hon använt astmaspray under lång tid... Du har förmodligen koll på detta redan men då kanske någon annan blir lite mer "upplyst" ;) Må gott och fortsätt berätta!

Svar: Ja man kan behandla trötta binjurar med hydrokortison. Exakt hur det går till kan jag ju inte gå in på eftersom jag inte gjort det själv eller är läkare ;-)Jag stöttar mina binjurar med Adrenal Cortex plus, 1 om dagen. När man har rätt medicin för sköldkörteln kan även binjurar räta upp sig.

Har du mätt ditt morgonkortisol. Läkare behandlar sällan om du inte har toklågt kortisol. Därför kan det vara svårt att hitta en läkare som skriver ut, tyvärr.
Ät inte för lite kolhydrater bara, eftersom det kan försvåra sköldkörtelns arbete. Ät dock alltid art-egna kolhydrater från tex rotgrönsaker och grönsaker. Men du kanske har koll redan.
Kram
Nadja

#2 - - Anni:

Känner du till låghistaminkost?
Det finns histaminer i mkt av det man äter. Det är bara så jobbigt att undvika men det kan ju också ge reaktioner om man är känslig.
Men det där med läckande tarm sa en läkare på radio är ett talesätts diagnos som inte är reell. Hur ställer man diagnos på ,läckande tarm? Röntgar man eller hur vet man det, det måste ju i så fall kunna ses om det är reellt.

Svar: vid autoimmunitet har man sett att läckande tarm är vanligt förekommande. Därför är det vettigt att se över kosten, och ta bort det som "stör" i tarmen.
Nadja Öström

#3 - - Anni:

Känner du till låghistaminkost?
Det finns histaminer i mkt av det man äter. Det är bara så jobbigt att undvika men det kan ju också ge reaktioner om man är känslig.
Men det där med läckande tarm sa en läkare på radio är ett talesätts diagnos som inte är reell. Hur ställer man diagnos på ,läckande tarm? Röntgar man eller hur vet man det, det måste ju i så fall kunna ses om det är reellt.