❤️ Behöver T3

Att hamna i denna röra av symtom tror jag få läkare förstår. De förstår inte att Hashimoto faktist är en mycket större bov än va de meddelar oss.
De rycker på axlarna och bara konstaterar att vi har en kronisk inflammation som sakta förstör vår sköldkörtel, och det finns inget vi kan göra åt detta.
 
De har fel. Det går att göra något, eftersom det handlar om en tarm som gått sönder.
Tarmslemhinnans barriär som ser till att inget ovälkommet hamnar i blodbanan har gått sönder, och kan ha gjort det av många olika anledningar. Tex långvarig stress, för mycket socker, matintolletanser, gluten mm
 
När barriären är sabbad med orsak av inflammationer släpps för stora molekyler, virus och bakterier ut i blodbanan och immunförsvaret löper amok! Om något liknar tex TPO enzymet eller Tyreoglobulin proteinet i vår sköldkörtel fortsätter angreppet mot sköldkörtelns vävnader! Till sist kan tex TPO inte göra sitt jobb och vi får inte tillräckligt med hormoner.
 
Då får vi värre symtom och T4 medicinering (levaxin) sätts in som ersättning för vad som saknas.
 
Men vad händer med den trasiga tarmbarriären?
När detta aldrig åtgärdas forsätter inflammationerna och hjärnan blir inflammerad och giftiga bakterier slipper in i vårt system och skapar obalanser och obehagliga symtom.
 Vi får näringsbrister som gör att sköldkörtelhormonerna inte fungerar korrekt i kroppen.
 
Förutom ökad risk för fler autoimmuna sjukdomar när tarmslemhinnan är trasig så orsakar näringsbrister att vi inte kan omvandla T4 till det verksamma T3.
tex järnbrist, magnesiumbrist och zinkbrist som är överrepresenterat hos oss med Hashimoto gör att T4 inte omvandlas till det aktiva hormonet.
 
Kortisol i rätt mängd är sen nödvändigt för att cellerna ska få tillgång till T3. Men även vissa enzymer.
 
När kroppen saknar rätt beståndsdelar för att bygga enzymer och proteiner blir det som ett dominospel och T4 medicineringen blir bara kaos i kroppen. Det är det våra kära läkare missat.... Levaxin är nog en bra idé egentligen, men det hänger på att resten fungerar.
 
upp till 97% av de med hypotyreos är orsakat av Hashimoto, så är levaxin det enda vi behöver!?
 
Nä vi behöver se över vår kost, läka vår tarm, minska stressen och anpassa oss efter vad vår kropp behöver, vilket inte är så lätt i vårt moderna samhälle!
 
Visste du att vårt hjärta är beroende av T3, visste du att serotonin som är ångestdkyddande är beroende av T3?
Så behöver vi hjärtmedicin eller SSRI? Eller "bara" rätt medicin med tillgängligt T3, och rätt levnadsförhållanden?
 
En läkare påstod att jag hade ett "känsligt" hjärta bara, när jag menade att hjärtat bara va ojämnt och obehagligt med levaxin.
Hon menade att jag bara behövde betablockerare och SSRI med mitt levaxin.
 
Min ångest, Depp och sömn skulle botas med SSRI och inte T3 medicineringen som tidigare fungerat utmärkt..... Hon vägrade lyssna och skriva ut det som fick mig att må bra- Liothyronin. Hon påstod att jag utsatte mig för fara med lågt TSH och att jag skulle få hjärtflimmer!
 
så länge t3 ligger inom referens, så finns absolut ingen risk för detta, och hon är tyvärr lika illa insatt som många andra läkare som saknar kunskap och blir livrädda för pressat TSH.
De vet tyvärr inte att en undermedicinering och för lite T3 skadar hjärtat!!
 
med för lågt ferritin eller för höga eller låga värden av kortisol kan hjärtat bråka, likaså med för höga/låga värden av T3. Balans är viktigt!
 
stress och för hård träning orsakar även att kroppen bildar inaktivt T3 (reverserad T3) och gör att vi får mindre mängd tillgängliga aktiva hormoner.
 
Så det är klurigare än vad många tror att drabbas av underfunktion i sköldkörteln. Tänk om bara våra läkare och myndigheter skulle erkänna det, då skulle vården kanske skulle förändras och forska mer på området!
 
va rädd om ditt ❤️
Ät bra, återhämta dig, träna lagom, älska mycket och skit i negativ stress
 
kram