Nobelpris på väg till han som löste gåtan om autoimmunitet.....

Vilken helg det har varit, och allt jag läst om gluten och fått veta om på min utbildning till Kostrådgivare har bekräftats  så mycket att jag inte har en enda tvekan kvar om vad som orsakar de vi människor dör av mest - Autoimmuna sjukdomar!
 
Lite jobbigt är det ju att sitta bland läkare, utbildade funktionsmedicinare, forskare och lyssna på Tom som pratar om autoimmuna sjukdomar och gluten på medicinsk engelsa.
Ord som translocation of bacteria, endotoxin, Lipopolysaccharide, intestinal permeabilaty, tight junction to Barrier Proteins....
Ibland såg jag nog ut som ett fån.
Men i det stora hela greppade jag budskapet, och dess innehåll. Att sedan vara den som utlöst sin svaga gen, och fått autoimmun sjukdom va ju inte så upplyftande.
Tänk om jag vetat detta redan för 15 år sedan, och förebyggt denna utveckling hade jag verkligen gjort det.
 
 
Det häftiga är att det går att se förhöjda antikroppar för olika antikroppar flera år innan man utvecklar symtom. Man kan se förhöjning av TPO-ak mot sköldkörteln 7-10 år innan man utvecklar sjukdomen.
Och med den kunskapen jag nu besitter, är det min tarm som ska läka och inflammation tas bort för att ta bort risken för sjukdomar som Parkinson tex som troligen finns i mina gener.
Att ha förhöjda antikroppar mot proteiner i hjärnan vill man ju inte hjärna ha, som orsakar inflammation mot hjärnan.
Jag behåller gärna min förmåga att använda hjärnan fullt ut.
 
Vid Hashimoto, eller antikroppar mot TRAK och Tg-ak som är sköldkörteln så har man en läckande tarm, och det är oxå orsaken till att man har förhöjda nivåer av antikroppar. Normalt kan man ha lite antikroppar, men det är för att kroppen naturligt görs sig av med döda celler för att byta ut mot nya. Jag har hört nånstans att kroppens alla celler byts ut på 7 år!
Men det är när mer celler dör, än som byggs upp som en förstöresle av organet sker.
 
Det är 3 faktorer som avgör om/när man får autoimmun sjukdom
1) läckande tarm
2) gener
3) miljö
 
Och våra gener kan vi inte göra så mycket åt, och min svaga länk va tydligen sköldkörteln.... Och med stress, och en trolig NCSG (Glutenrelaterat Syndrom utan celiaki) så har tarmen efter många år slutat reparera sig.
För vid intag av gluten som kroppen inte kan smälta ner till aminosyror, så river gluten upp hål i tarmväggen. När kroppen är stark och inte utsatt för fler irritationer, stress, för mycket alkohol så klarar tarmen av att läka tarmväggen efter intaget av tex en smörgås.
Men lever man på mackor, så får väl tarmen ingen chans att återhämta sig.
 
Jag är rätt övertygad om att min tarm gav upp hoppet så där för 15 år sedan, då jag brände ut mig. Jag gissar att det va då antikropparna bildades då proteiner började läcka ut ut min trasiga tarm...
Även om jag återhämtade mig från detta, så började en sakta resa mot autoimmun sjukdom.
 
Eftersom jag inte hade de vetskaper jag har idag, fortsatte min rökning, dåliga kosthållning med pizza, mackor och light cola. Träning va inte aktuellt, och min stressnivå kom nog aldrig riktigt i fas.
Flera saker innan denna utbrändhet påverkade även min stressuppbyggnad.
 
Efter 8 år började symtomen, som förstorade lymfkörtlar och läckande bröst. Ett år senare började hjärtat hoppa konstigt och året därefter så kom samtalet som berättade att jag hade Hashimoto.
 
Idag inser jag hur tokigt allt blev, och att laga tarmen, äta glutenfritt och arbetat med stressen hade undvikit min autoimmuna sjukdomsutveckling.Så alla ni som läser detta, och inte har utvecklat autoimmun sjukdom.... GE FAN I GLUTEN!!! Den tar död på din tarm.
Inte ens för 9000 år sedan tålde man gluten och fynd av celiaki har hittats av människan redan då.
 
När gluten börjat raspa sönder tarmen, och tarmen förlorat sin förmåga att laga sig själv så får man även ett dåligt näringsupptag. Jag har haft lågt järn, B12, zink och magnesium vilket är klassiska symtom för NCGS.
Därför är det superviktigt att kolla sig för celiaki som är den värre varianten om man har symtom på detta. Dessa sytom kan variera mycket, men här är några som jag fick ta del av idag:
Diarre, magsmärtor, uppsvälld mage, trötthet, utmattning, blek, kräkning, sömning, äter jord som liten, försenad pubertet, irritationer,alopecia areata.
Fynden är ofta låga nivåer av zink, låg folsyra, lågt B12, kalciumbrist,benskörhet.
 
Sjukdomar som balnd annat hör ihop och orsakas av Celiaki kan vara Dermatitis herpetiformis (hudceliaki)
Kronisk hudsjukdom med klåda, hudutslag och blåsor.
Även autoimmun hepatit och förstörelse av lever kan orsakas av Celiaki.
Har du vita vågrätta streck på naglarna eller en tunga som svider och bränner? Kolla dig för celiaki på så många sätt som finns att tilgå i Sverige. Prova att utesluta gluten för bättring....
 
Tyvärr an man även drabbas många av oss som har problem med sköldkörteln. Så kolla dig för celiaki, eftersom celiaki orsakar att tarmen förstörs helt vid intag av gluten och kräver mycket strikt kost.
Celiaki är även den autoimmun......och det verkar som 30-50% av befolkningen har en känslighet för gluten.
Det som kännetecknar en känslighet för gluten som även orsakar läckande tarm är bland annat Hashimoto, allvarlig astma, artrit, kronisk svampinfektion, muskelsmärta, benskörhet, IBS, tandköttsproblem, adhd/add, migrän, huvudvärk, ledsmärta, astma, psoriasis, depression, gasbildning, rapningar, diarre mm
Har du Hashimoto, Crohns, benskörhet, artrit tex då har man kommit långt i sin utveckling av läckande tarm, vilket känns så där när jag själv har hashimoto....
Meeen, under de snart 2 år som glutenfri och mycket bättre kost så har ju mina antikroppar sjunkit till under ref nivå (32), så min tarm kan ju vara hel. Prov som kollar detta kan man för med tex urinprov eller tex blodprov- ett antikroppsprov på zonulin.
Kankse dags för mig att kolla, så att jag kan koncentrera mig på att äta antiinflammatorisk kost, vilket innebär att mejeri nu inte längre kommer passera min mun...... suck vilken sorg.
 
Men risken att utveckla fler autoimmuna sjukdomar för en trasig tarm och inflammationer som då sker i kroppen är liksom inte värt det.
När tarmen rivits upp och proteiner läcker igenom börjar snart även något ännu mer skrämmande slinka förbi som är ännu större än protein...... Lipopolysackarider är stora och tar sig igenom och är ett gift för kroppen som eldar på inflammation ännu mer. LPS (Lipopolysackarider=toxiska bakterier) kan penetrera celler och ökar inflammation ännu mer och skapar cancer.... LPS i hjärnan ställer till stor skada, och fortsätter jag hälla bensin på den inflammatoriska elden så blir livet rätt trist om några år.....
 
Det är jävligt skrämmande när man inser vad som händer i kroppen och varför.... Den goda nyheten är att det går att backa tillbaka detta, men kräver envishet och bestämdhet. Och det har jag!
 
Inflammation, gluten och LPS är absolut det farligaste vi kan släppa ut från tarmen.... Och att elda på detta med att fortsätta äta gluten, socker och mejeri är för mig självmord.... Jag bestämde mig idag!
 
Det bästa sättet att få bort inflammation är förstås att äta ren mat med minskat intag av omega 6, som finns mycket av i oljor och margarin samt snabbmat och hel/halvfabrikat. Mejeri och gluten likaså.
Ät mer fet fisk ocg D vitamin och omega 3 som effektivt ändrar status på inflammation. Vitamin D sänker effektivt inflammation i kroppen!
 
Laga tarmen med rätt kost, pro och prebiotika för att bygga upp bra tarmflora. Ta tillskott på dina brister och ta även pulver med glutamin som hjälper till att laga tarmen. Zink är en otrolig viktig vid läkning av tarmen.
Idag fick jag även reda på ett effektivt sätt att läka tarmen med en pulver av råmjölk.
Det lustiga är ju att jag intar allt ovan, förutom råmjölk som står längst ner på raden. Colostrum står på min inköpslista, så fort den kommer som tillgänglig. Undersöker detta just nu!
Colostrum som är råmjölken pulveriserad, används i behandling av HIV och AIDS då den stärker immunförsvaret, hindrar inflammation och kollererar med de goda bakterierna.
 
Efter denna härliga helg funderar ag starkt på erbjudandet att utbilda mig till en av de 5000 tilltänka över världen till att bli glutenexpert, med cerifikat och slutprov. Ska bara hosta upp 10,000 kr.
 
Det har varit en ytterst lärorik och spännande helg, som även har fått mig att förstå vad jag vill syssla med.... Att dessa kunskaper kommer att landa hos allmänheten och läkare efter mig känns ju lite malligt ;-)
Idag var även pressen där för att intervjua Tom, så vi hoppas det kommer ut till lite fler för det här är viktiga kunskaper som funnits länge och har forkats på tillräckligt mycket för att kallas evidensbaserat.
 
Okej, hoppas jag inte förvirrar upp det hela. Men en enkel slutsats är att om du eller du har autoimmun sjukdom i släkten bör du ta dig en riktig funderare om gluten. Har du redan symtom, take action innan du utvecklar värre symrom.
Läk tarmen, och håll infalmmationen nera.
Va rädd om dig, din hälsa är viktig det inser du när den är förlorad.
 
Puss
 
 
 
 
 
#1 - - Karin Hedblom:

Du formulerar ord och berättar med en sån inlevelse att det går inte att inte bli nyfiken på hur gluten fungerar.

Du inspererar Nadja och jag hejar på dej

//Karin

Svar: Åh, tack vad de orden värmer, Karin! Kram
Nadja