Fibro, trötthet, järnbrist, B12 brist, infertilitet mm Alla kan bero på sköldkörteln!

Men dagens moderna vård kan tyvärr inte behandla detta med de sköldkörtelhormoner som faktiskt är det som orsakar tex att du inte blir gravid, din kropp värker, tröttheten går aldrig över, du vaknar om nätterna.
Vården mäter oftast endast TSH och T4 vilket inte räcker för många av oss.
 
Jag hade "tur" som hade blodprov som visade ett förhöjt TSH och antikroppar, och fick genast levaxin. Frågan om vad man gör åt den kroniska inflammationen i sköldkörteln möttes med oförtående blick och en förklaring att det gör man inget åt. Man låter sköldkörteln dö, och sen fyller man på med ökad dos levaxin.... Kändes helt rubbat i min värld, och idag vet jag att det visst går att göra något och mina antikroppar har sjunkit avsevärt. Tyvärr har jag inte fått något ultraljud eller liknade för att se hur mycket skada den redan tagit.... Att jag minskat min medicinering känns ändå som om nåt positivt händer.
 
Men alla som har klassiska symtom på hypo OCH låg temp men inget syns i blodet på sköldkörtelhormonbrist tycker jag riktigt synd om! Det räcker med alla mina tråkiga möten med vården när levaxinet inte funkade. Som jag gråtit!
Hur är det då för de som aldrig kan få barn, ständigt har smärta, är deppiga och låga och livsgnistan tryter, där mötet med vården blir lönlöst och möjligen ett erbjudanade av ssri eller ännu värre nån som fnyser och säger att inget är fel och att det sitter i huvet!!!
Det skär riktigt i mitt hjärta och kan jag på något sätt förändra så vill jag det.
 
Idag lyssnade jag till intervjun av Ewa Berthagens, som själv lidit av den sk Hypo2 (som enligt läkare inte existerar) i 14 år innan hon fick hjälp.
Det är så konstigt att alla gamla kunskaper kring hypotyreos gick förlorad när endast TSH skulle bli standard för att medicinera underfunktion på sköldkörteln??!!
Symtom och låg temp ignoreras idag av många inom vården och det är en skam utan dess like.
Ewa är även en av grundarna till hypotyreosföreningen Hypotyreos.info
 
Vill du lyssna till denna mycket informativa intevju kan du göra det här, jag rekomenderar dig varmt att lägga en timme för att lära dig lite till.
Jag kan allt det hon pratar om, men att bli påmind är så otroligt viktigt!! För mig blev det en påminnelse om hur viktigt det är med tillräckliga nivåer av järnlager (ferritin) i kroppen för att vi inte ska bilda mer reverse T3, som faktiskt bromsar vår ämnesomsättning.
Likaså är det om vi bantar med kalorimetoder eller svälter (tex 5:2) så sker även detta.
 
Kroppen bildar alltid naturligt lite reverse T3, och extra vid stress, sjukdom, näringsbrister och svält för att faktiskt varva ner kroppen och dra lite i bromsen och inte göra av med för mycket energi. Så det är kroppens naturliga och fantastiska system att göra oss långsammare för att uppmana oss att återhämta oss....
Men i dagens samhälle har vi slutat lyssna på kroppen och kör på ändå. Jag har alltid varit en sån..... Idag jobbar jag dock stenhårt på att verkligen lyssna.
Och du, lyssna till kloka Ewa HÄR och tack härliga Anna Sparre på 4Health för att du lyfter detta viktiga ämne!
 
Kära hypotyreos-resenärer det går att må bra och ha energi. Jag känner att min resa har nått en sån härlig höjdpunkt här i livet, där jag är så medveten om alla faktorer som spelar in i vårt mående. Långt mer än bara vå kost.
Kosten är A och O, och som en bas för många saker för att återfå livsenergi igen. Den har jag rätt bra koll på nu och jobbar vidare med den mentala biten.
Min resa kommer att pågå livet ut och jag kommer dö leende. My misson.
 
Puss