Året 2015, En bok?

Jag har de senaste dagarna läst på facebook om mina nyfunna vänner som är så otroligt kloka och fantastiska, om hur man kan summera sitt liv eller året som gått som en bok med olika kapitel. Eller som ett bokslut. Det tyckte jag lät så himla smart, så man kan överblicka lite vad man varit med om, både de bra kapitlerna och de lite mer kämpiga och se vad man lärt sig, men framför allt se allt fantastiskt an varit med om som berikar livet. Det är ju så lätt att glömma bort, och sen fokusera på helt fel saker. Ibland kan det vara lätt att fastna i det negativa.
 
Själv ser jag mig som oftast mycket positiv, men det händer att jag fastnar i negativa tankar som är så otroligt dränerande. Så jag tänker nu även jag sätta mig ner och summera året 2015. Det lär ju inte bli en bok precis, om i sådana fall mycket korta kapitel!
Fast det vore kul att få skriva en bok nån gång. Men vad fasiken skulle man skriva om?? Min hjärna går alltid på högvarv, så nåt tokigt skulle ju kunna komma ner på print... Men jag tar det ett annat år. Jag börjar med en kortfattad sammanfattning av ett händelserikt 2015.
 
Januari 2015
Jag inledde året med att febrilt sänka min medicinering, då jag drabbats av svullna ögon som gjorde så vansinnigt ont. Jag hade vaknat en morgon i november och kände inte igen mig själv!
Jag hörde av mig till mina sköldkörtelkunniga systrar som gav mig råd och tips. Men även jourmottagningen fick ett besök, och jag bad om kortisontabletter då jag själv misstänkte att jag led av kortisolbrist pga av en oerhörd stress jag upplevt dagen innan. Dock har de läkare jag träffat pratat om allergi mot hårfärg, då mitt yrke är frisör. Det fattade jag direkt att det inte var, då jag aldrig reagerar på färg annars. Och på natten använder jag aldrig färg!
Denna svullnad la sig så sakta med hjälp av kortisontabletterna som jag åt under ca 2 månader, och jag insåg att detta var inte hållbart, och trappade ner. Även sköldkörtelmedicinen Nature Throid minskades, då en sköldkörtelsyster trodde att det kunde röra sig om för mycket T3 i blodet.
I samma takt som jag minskade medicinering och stress så blev ögonen bättre även utan kortison. När jag var nere på 1 grain från att ätit 4,5 grain så tog jag nya blodprover.
 
Jag gör en scanning av kroppen, som berättar att allt såg tipptopp ut förutom tjocktarmen som var mycket sur, vilket inleder mig på en candida-kur om 7 veckor. Ingen alkohol, inga snabba kolhydrater, inget socker och en hel del örter. Den uppblåsthet jag känt innan försvann och jag blev obeskrivligt pigg! Att rekommendera!
 
Februari 2015
Ny blodprover med endast 1 grain Nature throid visade att jag var tokigt undermedicinerad, och straxt därefter började symtomen på hypotyreos återkomma! Suck.
Håret rasade, vikten ökade men svullnaden var faktiskt bättre.
Det lustiga är att det absolut vanligaste symtomet för hypo är stor trötthet, och jag har aldrig upplevt det! Jag är vid gott humör och alltid slutkörd för jag har ett högt tempo.... Men trött... njaaee. Jo på morgonen vill jag helst ligga kvar. Men så har det varit länge. Jag är liksom mer av en nattuggla!
 
Dosen ökades sakta.
Mitt ideella arbete som ordförande i Sköldkörtelföreningen hade snart gjorts i 1 år, och vi sammanställde allt inför det kommande årsmötet. 2014 hade varit tufft med många avhopp och jag slet för att få allt att fungera tillsammans med de få som var kvar. Jag trodde aldrig jag skulle orka.
 
Jag fyller 44 år denna månad.
Jag sitter i möte med läkemedelsbolaget Takeda första gången och har fått order om att mest sitta å vara tyst.... Här gällde det att ha tungan rätt i munnen. Jag skötte mig galant och fick MVG av bästa sköldkörtelsyrran Rigmor som stöttat mig enormt sedan jag blev ordförande som helt novis mars 2014.
 
Jag tar B12 sprutor i magen, och har gjort sedan hösten 2014 men känner faktiskt ingen större kick av detta som många beskriver, så jag lägger ner detta!
 
 
Mars 2015
Lite mulligare än vanligt och med galet minskade hårmängd inleddes mars månad. Håret rasade av vid varje duschtillfälle och jag fick stärka självförtroende och självkänslan massor när jag brottades med känslorna när jag såg allt hår som fastnade i händerna.
I början av mars har Sköldkörtelföreningen sitt årsmöte och jag har förtroende att fortsätta som ordförande ett år till. Jag jublar över vår nya styrelse, och vi startar genast vårt arbete för att planera.
 
Idén om en Sköldkörteldag att börjat blomstra i min aktiva hjärna och nu gällde det att undersöka saken. Även en Sköldkörtelresa med bästa Louise Edlund var klar, som tyvärr visade sig inte kunde bli av. Det sörjer vi, men livet går vidare och vi kommer få nya möjligheter. Det var väl inte meningen helt enkelt. Och med facit i hand, så vet jag inte hur jag skulle ha hunnit. Att vara optimist i alla lägen är inte alltid hälsosamt ;-)
 
Vid det är läget springer jag även hos världens goaste psykolog för jag brottas med barndomshistorian och bråk med föräldrarna som i skrivande stund klarats upp. Jag har accepterat att saker är som det är, och helt enkelt gillat läget. Sen är det rätt skönt att bara förstå att man inte alltid förstår andras tankar. That´s Life. Så fantastiskt att gå vidare <3
 
April 2015
Jag och min man firar 19 år som par och 17 år som gifta. Tack älskade Fredrik för att du finns där. Att du liksom bara är där som min fasta, trygga punkt. Men även du som säger ifrån. I love u.
 
Mitt hår rasar fortfarande och det börjar nu märkas att håret är tunnare... Jösses vad jobbiga känslor som dras upp när håret rasar. Man säger att det "bara" är hår.... Men oj vad det betyder mycket. Jag är nära på att bara snagga av mig till en kort frisyr, efter att ha sparat länge. Men håret faller inte för saxen, och har än inte gjort det.
 
Vi åker till Danmark, jag och min man, i mitten av april för att hälsa på bästa Helle Sydendal, som skrivit boken "Få livet tillbaka". En fin vänskap har utvecklats och nu har vi äran att träffa henns övriga familj och vi har en underbar tid i Danmark. Där träffar vi även deras supersöta "Speedy" som kommer att förändra vårt liv mer än vad vi vid tillfället kunde ana...
Speedy och min allergiske man förälskar sig i varandra... he he
 
Jag och Helle med Speedy/ Fredrik med Speedy
 
Maj 2015
Maj bjuder på en resa till Gran Canaria med make och son tillsammans med Syrran, hennes gubbe, deras son och barnbarn.
Så underbart med sol och värme och lata dagar i poolen.
Mitt tunna hår har inte repat sig och jag lyckas snabbt att bränna svålen på skallen. Aj aj.
Men jag mår riktigt bra! Och det betyder oerhört mycket.
Min fina syster är tyvärr också drabbat av Hashimoto-eländet och har svårt att få Levaxinet att fungera. Med min hjälp har hon nu även fått tillägg av liothyronin, som fick henne att må bra på bara 10 minuter. Från att ta sina första 5 mcg lio kände hon hur humöret steg inom 10 minuter. Det låga humöret vändes till det bättre.
Tyvärr får hon ännu efter 7 månader kämpa med sin läkare för att inte sänka hennes mediciner pga. att lio´t pressar ner TSH. Ja, denna okunskap!! Det är den jag jobbar så hårt för att förbättra, med hjälp av så fantastiska människor, Det finns bra läkare med rätt kunskaper, men allt för få och den kunskapen har inte fått nå alla.... Men det ska bli en ändring på det, även om det tar lite tid!
Den 24 maj har Sköldkörtelföreningen nu anordnat den första Sköldkörteldagen. Vi slet hårt för att få det att fungera, och få alla de idéer jag hade i skallen att bli verklighet. Vi ville uppmärksamma World Thyroid Day som är den 25 maj. Jag tycker vi lyckades riktigt bra, och är oerhört stolt att detta kommer att bli en tradition i föreningen. Det kräver sin energi till att skapa detta och jag lovar att man var rätt mörbultad efteråt. Vi fick dit fantastiska människor att föreläsa, Spec allmänläkare Helena Rooth Svensson, Spec Endokrinolog Stefan Sjöberg, författare Helle Sydendal, samt Karl Hultén
Lite fräckt kontaktade jag även Fria med en fråga om sponsring som vi fick. De levererade så mycket bröd och fikabröd till min salong och jag fick panik.... Hur skulle allt rymmas i frysen tills det var dags. Tur man har vänner som kunde hjälpa till!
 
Juni 2015
Nu hade jag äntligen fått rätt remiss för mina svullna ögon.... eller? Jag hamnade på yrkesallergimottagningen där man snabbt konstaterade att mina ögon inte skulle skötas av dem... Suck.
Men de ständiga problemen jag hade i handen kunde de utreda, som vi nu under hösten 2015 kunde konstatera vara kontaktallergi mot 5 olika ämnen där Methylisotiazolinon var en värsting och där mitt yrke som frisör var den största orsaken.
 105 ämnen testades på min rygg för kontaktallergi.

Ögonläkare jag senare sen fick träffa konstaterade ögonlocksinflammation som egentligen bara skulle skötas genom daglig rengöring... Gissar att detta orsakas av ett autoimmunt system......
Nu hade dock ögonen blivit så bra att jag inte längre besvärades av svullenheten, och min Nature Throid dos hade åter igen kommit upp i ca 3,5-4 grain, där mina celler verkar vara mättade av sköldkörtelhormoner. Så pass att även håravfallet slutat. Vilken lycka!
 
I föreningen tar vi nu välbehövligt ledigt, och tyvärr har redan 1 hoppat av sitt uppdrag i styrelsen.
 
Juli 2015
SEMESTER MED FAMILJEN
Jag är en riktig hemmagris och skulle kunna spendera hela min semester hemma. Men varje år åker vi till Gotland tillsammans med barn och barnbarn och hälsar på svärfar med fru.
Tyvärr var vädret inte mycket att hurra för, och man förblev hypo-frussen... burr.
 
Augusti 2015
Min dotter på 17 år åker första gången på semester själv med kompisar..... Tårarna rinner på Arlanda när jag vinkar hej då till min vackra dotter. Fy fan för att vara tonårsförälder. Jag litar på henne... Men kanske inte på alla andra som passerar hennes liv! Jag har gjort vad jag kan i uppfostran och håller tummarna hårt för att en vecka i Bulgarien med pojkvän och väninna ska bli precis som hon önskat! Jag vill såå att det ska bli den perfekta semestern som hon drömt om. Och det blev det. Älskade unge, så stolt över dig.
 
Nu drar en hektisk höst igång, och flera möten i föreningen hålls.
Men jag passar även på att vara ansvarig i tomtägarföreningens festkommitté och ordnar tillsammans med min andra syrra en fest för 70 pers... Varför säger jag ja till allt?
 
September 2015
Nu har vi möte med Socialdepartementet och berättar för dom hur eländigt det är med Sköldkörtelvården, och jag överlämnar nästan 9000 underskrifter jag har på den petition jag startat för något år sedan.
Ett härligt arbete med fantastiska Marianne och make har dragit igång och jag får en fin hjälp när en viss grinig barndoktor attackerar föreningen, och det jag skrivit på vår FB sida. Detta resulterar att en av medlemmarna i föreningen får ett inslag på bästa sändningstid på SVT den 9 september.
 
Detta rullar sedan vidare till att vi får in en debattartikel i fina rummet på SVT Opinion, som sedan i sin tur leder till att en Motion skrivs av riksdagsledamöter.
 
Tåget är i rullning och nu arbetar vis i föreningen stenhårt för en fortsättning! Spännande. Nu jäklar ska vi väl få till det.
Ett stort tack till er som är med på detta tåg, snart ökar farten ;-)
 
Mitt eget privata liv liksom bara är, och jag lägger mycket energi på föreningen. Helle kommer till Stockholm och föreläser för en stor publik. Självklart sover hon hos oss, och när vi sedan kör henne till Arlanda för hemresa åker vi vidare till Uppsala för att titta på en liten Bolonka valp...
Lilla Speedy blev upptäckten till att min man kanske tål en hund, och nu skulle vi undersöka det hela genom att ev köpa en Russkaya Tsvetnaya Blolonka (Rysk färgad knähund).
Barnen visste ingenting, även om de tjatat då vi berättat om att vi ev. skulle kunna testa.
 
Lilla Snickers som vi ville kalla honom fick vår första puss i slutet av september och Fredrik sa ja till att testa. Vi fick hålla tyst i en hel månad innan vi berättade för barnen att vi skulle hämta honom.
 
Oktober 2015
Nu fick vi äntligen hämta hem vår lilla Snickers. Sötare än sötast och vi var 16,000 kr fattigare men otroligt lyckliga. Men skulle det nu funka med makens allergi?
Vet ni, det funkar ännu!
 
Fler möten i föreningen hålls och mitt privatliv finns knappt. Jag äter och sover hemma, men sitter mest vid datorn och svarar på så många mail i föreningen. Möten och samtal avlöser varandra och tröttheten görs sig tillkänna genom att jag typ dör på kudden sent på kvällen.
 
Jag kan ändå inte tacka nej till erbjudanadet att skriva på Hälsorapporten...... Tokiga jag.
 
Planering för medverkande på Allt för Hälsa mässan med föreningen är i full gång, och som vanligt tar jag på mig för mycket.... Men jädrans så bra det blir!
Men min hjärna börjar bli överkokt och det är lätt att bli lite virrig!
Tur att mitt arbete som frisör flyter på mer på rutin (tyvärr), men det behövs nu i allt virrvarr och frisörarbetet blir min avkoppling. Men tårarna tränger på inifrån av ren stress.
 
November 2015
Nu ska vi inte tro att det bli lugnare i november, utan vi kör på med en föreläsning med bästa Louise Edlund
Ibland undrar jag varför jag vill dra igång alla dessa projekt? Men jag kan liksom inte låta bli.
Kan det vara så att jag har ADHD?
Flera har påpekat det, och det blir en utredning så småningom. Det sjuka är att jag ser det som en tillgång, bara jag har vett att hitta återhämtning! Jag jobbar på det, och har tom bokat in Yogapass på lördag.
 
I slutet på november kommer då mässan och det är några hektiska dagar, men även fantastiska dagar med så många möten. Jag får även en sån energi av detta.
Jag blir presenterad för härliga Helene Kjellin och i början av januari ska vi ses över en lunch! En föreläsare till föreningen kanske?
    
En ny fin vän har jag även funnit i Lovisa Ryding som driver företaget Blodkollen
 
Hur kommer det sig att jag arbetar så frenetiskt för föreningen helt utan betalt? Dum i huvet? Eller är det detta som innebär att man är en eldsjäl? Tror det, va. Men man blir mycket trött av detta, och med en hypo i botten så strejkar kroppen till sist.
 
Nu vaknar jag åter igen, efter många månaders frånvaro, med svullna värkande ögon.
Jag har kört på för hårt, och nu säger kroppen stopp! Denna gång tar jag det mer på allvar och drar hårt i handbromsen, och lyckas med återhämtning och endast ett fåtal kortisontabletter vid värsta svullnaden komma tillbaka. Svullnaden har gett med sig, men det tog 3 veckor. Samtidigt har jag minskat medicineringen av sköldkörtelhormoner. Det hjälper.
 
December 2015
En tuff höst fortsätter i en överbokat bokning som frisör. Jag har fullt upp med alla som vill bli fina till jul. Privat har vi varit tvungna att uppsöka vården i olika ärenden och det är tufft att vara påstridig för det man tror på, men vi når resultat. Även detta tär på krafterna, och jag börjar längta efter ledighet.
När en i min närhet helt plötsligt går bort kollapsar mitt system och det känns som något kört över en med en ångvält! Trots detta så repar vi oss ändå och julen firas med delar av släkten i olika omgångar.
 
När någon går bort väcker det många tankar och tårarna finns där ofta. Det väcker en tacksamhet hos mig, och jag är så vansinnigt lyckligt lottad som har så många underbara vänner och en så fantastisk familj.
Jag lever ett oerhört rikt liv även om Hypotyreos har tryckt ner mig på jorden och ner i dojjerna rätt rejält de senaste åren.
Men det har även lärt mig mycket om livet, om hälsan, om kroppen, om psyket, om människan.
Det har berikat mitt liv med kunskap jag aldrig skulle fått annars, det har berikat mig med vänner jag aldrig skulle mött.
 
Så trots motgångar och tuffa dagar så är mitt 2015 på plus.
Ett varmaste tack till er som finns i mitt liv. Även mina kunder på salongen är en stor del av mitt liv, de berikar mig med så mycket erfarenhet. De är likasom som min extra familj.
 
Nu ser jag fram emot 2016, som en bok med oskrivna sidor!
Jag vill förändra den vård vi Sköldkörtelsjuka får, och jag vet att vi kommer lyckas tillsammans med all den expertis vi har samlat omkring oss.
Jag vet att det kommer hända massor av roliga saker nästa år, och ser fram emot att skriva bokslutet även för 2016.
 
Ha en fint årslut, och skriv själv ditt bokslut för 2015. Det påminner om så mycket fint.
Gott nytt år från en Sköldkörtelsjuk med positivt sinne. Jag känner mig friskare än någonsin!

Här nedan finner ni två kvinnor som har gett mig inspiration och glädje att fortsätta! Tack tjejer.
Anna Hallén har väckt intresset att våga tänka själv och lita på mitt sätt att tänka.
Anna Hallén är en stor inspirationskälla som skriver så mycket klokt. Här kan du läsa hennes "årsbok"
 
Louise Edlund som även hon är helt galet fantastisk och en nyfunnen vän, har skrivet om att göra "bokslut" redan år 2012. Hitta din inspiration och läs hennes rader!
#1 - - Jennifers.nu - Fotograf & mamma tack vare IVF:

oj det har varit ett händelserikt år för dig :) jag gör alltid en årsbok med alla instagram och systemkamera-bilder så där får jag min årsredovisning :) så kul att kolla på i efterhand