Är det mitt fel?

 Under de senaste åren då jag förstått att kosten och livsstilen påverkar hur vi mår men även skapandet av sjukdom.
Idag vet jag och praktiserar så gott det går att äta som människan är skapt att äta, samt försöker på riktigt hitta en skön nivå i livet. Ett problem jag ännu har är att förstå min nivå i vad jag tar på mig..... 😱
 
De senaste 2 åren har tankarna tyvärr varit negativa mot mig själv, och det skapar absolut ingen hälsa! Men jag har hela tiden trott och tänkt att det är min livsstil och kost som orsakat min autoimmuna sjukdom, och jag har satsat allt på att bli frisk. Två gånger har jag även hoppfullt försökt sluta med medicinerna. Tyvärr var resultatet nerslående och jag fortsatte att piska mig och hitta fel i mitt sätt.
 
När jag lyssnade på en föreläsning med Helle Sydendal, grät jag när hon sa att det är inte vårt eget fel. Jag hade piskat och anklagat mig själv så hårt. Det var befriande, men det skulle ta ett halvår till och ett nytt försök att sänka medicinen innan det på riktigt sjönk in i mitt medvetande.
 
JAG ÄR SJUK, men jag kan må bra med hjälp av mediciner, och jag kan ge mig minskat risk för fler autoimmuna sjukdomar med min kost och livsstilsförändring!
 
Jag är mycket glad över de kunskaper jag förvärvat i mitt sökande av orsak. många symtom som många upplever kan man på riktigt avhjälpa med livsstilsförändringar. Jag har själv inte märkt jätteförändringar pga tex koständringen för snart 3 år sedan. Dock gick jag ner de kilon jag fick när jag började med levaxinet.
 
Min erfarenhet är att rätt medicin i anpassad dos är det som får mig att må bäst. Där känner jag största skillnaden.
Med vården har jag bråkat i många år och det är fortfarande svårt att få till min licens för Nature thyroid som måste skrivas varje år och godkännas av Läkemedelsverket..... Trots att jag har livslång brist på sköldkörtelhormon.
Nature thyroid får min hälsa åter och livsstil och koständringar gynnar fortsatt hälsa.
 
Idag läste jag om en ny upptäckt gjord av forskare i Norge, som faktiskt fick mig att liksom släppa sista taget om att det ör bara mitt fel.
Det kan vara en mutation som är en vanlig orsak till min sjukdom, och som ärvs.
 
"Forskare vid Haukeland Universitetssjukhus och Universitetet i Bergen har funnit att en rad mutationer i genen autoimmuna regulator (AIRE) gav upphov till de vanligaste formerna av autoimmunitet som låg sköldkörtel (hypotyreos), autoimmun inflammation med vitamin B12-brist och ojämn pigmenttap huden (vitiligo)."
 
 
vi är fler i släkten som har autoimmun sköldkörtel, B12 brist. Dock inte utvecklad vitiligo, men tendens.... Kanske bär vår släkt på den genen/mutationen?
 
 
#1 - - Anonym:

Hej, fin blogg. Har också Hashimoto och hypothyreos. Jag är nyfiken och undrar vad fina Tpo antikroppar ligger på...

Svar: Fina TPO antikroppar? Menar du "DINA" ?Mina antikroppar ligger strax under 34, vilket är gränsen för diagnos Hashimoto. När jag fick diagnosen Hashimoto hade jag 85 i TPO-ak, men troligen har jag haft mycket högre tidigare år, då det tar 8-10 år att utveckla detta så att sköldkörteln går sönder.
Nadja