Träna skallen oxå. Min nya utmaning!

Signalsubstanserna acetylkolin, dopamin, noradrenalin, adrenalin, GABA och serotonin berättar mycket om vår personlighet.

 

Dessa signalsubstanser varierar i mängd och tillverkas eller förbrukas beroende på hur våra primära känslor används.

Vrede, Ilska (besvikelse, oro, bitterhet, skuld och skam)

Kärlek

Sorg

Välbehag 

Smärta

 

Dessa känslor har starkast koppling till våra signalsubstanser som vi faktiskt behöver "motionera" samtliga för att ha balans.

 

Vi många autoimmuna sjukdomar har vi obalanser i våra signalsubstanser, eller för lågt av vissa. Tex brist av dopamin vid Parkinson.

 

Vid långvarig brist av någon signalsubstans kan autoimmun utvecklas om vi även har det  genetiska arvet.

 

Jag tror att jag tryckt ner mitt noradrenalin då jag inte motionerat det genom att faktiskt visa vrede vid orättvis behandling, känslor av skuld och skam tidigt i livet och att det helt enkelt inte va tillåtet att visa vrede.....

 

Noradrenalin ger vakenhet och styrka och efter många år av förnekelse blir man trött. Så jag ska öva ännu mer att sätta gränser och tala om när jag är felaktigt behandlat, vilket jag jobbat på i många år. Men först nu jag verkligen jag är riktigt medveten om hur viktigt det är! 

 

Oro och stress dränerar förråden av serotonin. Serotoninbrist kännetecknar bland annat ökad smärta och även diagnosen Fibromyalgi, men även utveckling av autoimmuna sjukdomar.

 

Det finns studier som visar att 70% av de som växt upp under press och stress tex närstående med alkoholistproblem eller kanske "duktiga" flickor och pojkar där krav ställts på medvetet eller omedvetet på att prestera, dessa utvecklar autoimmun sjukdom....

 

När vi inte motionerar alla våra känslor som ser till att vi har balans i våra signalsubstanser så ökar risken för utvecklingen av sjukdom där vi har genetisk ärftlighet.....

 

Så sätt gränser, visa sorg, dansa dig lycklig, kramas och älska mer ❤️

 

Serotonin: ångestskydd. Med för lite ökar smärta och oro, samt sömnstörning.

Öka med ljus, bra kost och välbehag av det som får dig att må bra. Tex fika med en kompis.

 

Acetylkolin är kopplat till avspänning och välbehag. Med för lite har man svårt att slappna av helt.

 

Dopamin ger energi och handlingskraft. Ökar vid träning och förälskelse samt mättnad.

 

GABA är en aminosyra som har en lugnande inverkan. Så är du uppskruvad och har skenande tankar kan grönt te och/eller Theanin hjälpa. Även Glutamin höjer GABA.

 

Noradrenalin som ger vakenhet och styrka bildas bland annat från aminosyran tyrosin. Noradrenalin blir även dopamin och adrenalin.

 

Va rädd om dig och kom ihåg att motionera ditt inte känsloliv regelbundet ❤️

 

Tack Birgitta Brunes, läkare och MS diagnostiserad sedan många år. Din bok "Går signalen fram" är superintressant.

 

Jag träffade Birgitta i Januari i år, och jag kunde inte ens gissa att hon va sjuk.....