En resa i kunskapens tecken!

Oj oj oj, hade ingen aning om att min resa med Hashimoto skulle utvecklas till att jag skulle sitta i skolbänken bland hälsosöjande människor där läraren är nån slags Guru inom näringslära...
 
Jag och ingen annan heller för den delen trodde att jag skulle insupa kunskaper till att kunna föreläsa om kosten. Min tacksamhet till de som undervisat mig är stor, och ju mer jag lär mig desto mer ödmjuk blir jag kring kroppen, och hur olika vi är som individer!
 
Självkkart spetsar jag öronen extra när mineraler som Jod, selen, zink och magnesium tas upp eftersom jag vet att det bla påverkar autoimminitet och sköldkörteln.
 
Hashimoto är en immunpåverkande sjukdom som påverkar sköldkörtelns förmåga att producera hormoner som ger alla kroppens organ livsenergi!
 
Jag har fattat att de flesta sjukdomar kommer från näringsbrister och toxiner i vår mat och miljö. Vissa saker har vi svårt att påverka, men kosten kan vi göra massor med vilket jag redan gjort för 1,5 år sedan.
gräsbetande kött minimerar tex toxiner i djuren som vi äter, samt ett hälsosamt förhållande i omega 3 och omega 6.
 
En viktig vitamin som egentligen är ett hormon, för oss med autoimmuna sjukdomar (tex Hashimoto, MS, R.A, psoriasis, allergi, astma mm) är vitaminen D.
D vitamin får vi framförallt från solen, och vi bör visa upp 50% av vår hud i 15-30 min varje dag i solen, och då även inte högre solskyddsfaktor är 8, för att få tillräcklig mängd D vitamin hormon, som omvandlas i vår njure med hjälp av kolesterol. Så en fettsnål kost försämrar upptaget.
 
D vitamin är viktig i våra celler eftersom den bla korrigerar vårt immunförsvar. När vi behöver öka eller minska! Därför är det viktigt att vi har tillräckligt vid autoimminitet, eftersom immunförsvaret är aggressivt då och vi behöver kanske nåt som korrigerar detta!
 
A vitamin som är otrolig viktig för synen och vårtskydd  för grå starr, men även piskar på sköldkörteln!
De med hypo har många gånger svårt att omvandla betakaroten från kosten till det viktiga A vitaminet Retinol, vilket gör att vi många gånger utvecklar just grå starr.
Så vi kan faktiskt behövs ett tillskott som innehåller just Retinol! 
 
Jag  ska införskaffa ett tillskott som just innehåller A vitamin, jod, selen, magnesium och sådant som hjälper sköldkörteln.
Min syn har nämligen de senaste 5 åren påverkats..... 
Dessutom innehåller detta tillskott koppar och zink.
För mig kommer koppar troligen funka bra, då min kortisolproduktion är lite dålig från binjuren. Koppar hjälper nämligen till att öka kortisol! Så har du en högpresterande binjure ska du hellre äts mer zink och magnesium!
 
Men lite zink behöver även jag, då detta är bra i levern för omvandlingen av T4 till det aktiva T3.
 
Vad jag verkligen får med mig nu är grunden till bättre mående är;
En bas med multivitaminer/mineraler 
Omega 3 kapslar och minskat intag av Omega 6, gör jag redan samt bra intag av antioxidanter!
 
sedan anpassar men tillskott till de hälsoproblem man har.
 
Jag tar ju idag tex tyrosin och extra selen. Selen hjälper sköldkörteln och är en mycket kraftig antioxidant som hjälper till att rena kroppen från gifter och toxiner!
Extra C och B vitamin komplex för att hjälpa övriga ämnen i kroppen! 
 
De de finns som tycker jag är fanatisk och de finns de som tycker jag är fantastisk.....
Jag gör det för min skull och min hälsa. Jag bryr mig om.
Jag gör det för mina nära och kära, och de som vill ha min hjälp!
 
Min resa är häftig, och just nu med en nyproppad hjärna..... Oj vad mycket info som ska sorteras!
 
kram alla ❤️
nu tillbax till skolbänken efter en härlig lunch på söder 🌹