B12

Jag har haft så otroligt fullt upp med jobb, med barn och rollen som ordförande i Sköldkörtelföreningen att jag inte orkat skriva här!
 
Jag har just tagit min första spruta i magen....  Jag har fått B12 vitamin i sprutform, och min kära doktor gav mig en snabbutbildning! Helt otroligt att det inte kändes ett skvatt att köra in en 3-4 cm lång nål rakt in i fläsket på magen.... 😱
 
 Men innan jag fattade hur jag skulle öppna denna ampull i glas, slängde jag in ett inlägg i FB gruppen i Sköldkörtelföreningen (suck vilket långt ord som jag skriver så ofta och som är såååå långt å jobbigt att skriva).
 
Jag tänkte att där har man ju koll, eftersom många sv oss hyposar har b12 brist.
Och visst fick jag hjälp! Vips hade det ramlat in 50 tips, samt en onödig kommentar från en viktigpetter som menar att man ska äta mat och inte ta sprutor eller äta piller!
 
Jag skulle väl inte ta piller eller sprutor om jag inte hade brist..... Och min kosthållning tillhör ju den medvetna och kunniga i näringssyfte nu för tiden....
Troligen dog min farfar av anemi, vilket bla är B12 brist. Anemi är ärfligt, så jag är glad å tacksam min läkare som erbjöd mig detta!
 
Hoppas mina små blackouter nu minskar, ni vet när det blir helt blankt i skallen. Jätteläskigt faktiskt!
 
Nu har jag även ÄNTLIGEN hittat en underbar läkare. Hen lyssnade, var seriös och äkta. Varför är inte fler så?
När hen sa till mig att Oj, vad tufft du haft det. Vad stark du är!.... Så sjönk det in att, ja, det har varit otroligt jobbig resa de senaste 5 åren, och att träffa otaligt många läkare som inte haft kunskapen och varit tom otrevliga har inte gjort saken bättre!
 
Jag börjar landa, och jag mår så mycket bättre!
Jag börjar återvända till mig själv, men ändå inte.
Jag har även mognat, mjuknat och tacksamt tagit emot alla nya härliga människor jag fått möta!
 
I helgen ska jag nu sitta i skolbänken och plugga vitaminer och mineraler samt detox.
Ska bli jättespännande!
 
kram 🌹
#1 - - Mia:

Undrar vad du hade för värde i blod på B12? Försöker också att få injektioner men dom vill inte ge mig det!?/kram och tack för en fin blogg

Svar: På mig var det ett annat blodvärde som avgjorde att jag fick sprutor.Det är ett värde som visar förstorade röda blodkroppar (MCV), och när jag åt b vitaminkomplex förbättrades värdet. Det var dock privat läkare som ansåg att blodkropparna va lite för stora ännu, då jag hamnat inom ref. Vc läkare kunde inte detta och trots ett värde på kobalamin på ca 300 så är det inte brist enligt ref värden som är 200-800. Nevrologiska skador kan man få redan vid 300. För bästa mående med b12 bör man ligga nära övre ref.
Nadja

#2 - - Mia:

Tack för ditt svar :) tar du fortfarande b12sprutor eller endast tabletter. Jag låg senast på ett värde på 530 kobalamin och tar 3 sugtabletter b12 varje dag. Gick inte att få sprutor med det värdet. Ska kolla MCV.......

Svar: Vilken mängd B12 innehåller dina B12 tabletter? Men 530 i värde förstår jag att du inte får sprutor. Märker du skillnad med tabletter, och om du tar bort tabletterna? Man kollar även ett värde som heter MMA för B12 brist. Varför vill du ha sprutor?
Jag tar B12 spruta endast 1-2 ggr i månaden nu, eftersom jag inte märker någon skillnad. Har inte heller tagit nytt blodprov så jag har ingen aning om mina värden just nu. Jag äter även B-vitamin komplex där även B12 ingår, men mycket svagare dos.

Om du tar B12 tillskott är det viktigt att du även kompletterar med övriga B vitaminer, tex ett B-komplex tillskott.
Nadja