Man blir ju inte klok...

Nu är det snart ett år sedan jag la om min kost till lågkolhydratskost utan stärkelser, spannmål och gluten.
Jag granskade allt innehåll i affären och insåg ganska omgående att allt halv/helfabrikat hade massor av tillsatser som våra kroppar inte mår bra av.
Och allt detta gömda socker.... Socker som får heta allt möjligt annat än socker!
 
Snart blev min kost LCHF, och detta va fantastiskt gott! Vi lagade massor med god mat! Mitt intresse för kosten ökade mycket och jag började plugga på ordentligt.
 
Jag hittade böcker och info om paleo- Stenålderskost, som är ren tillagad mat utan mejeri och spannmål/gluten.
Jag förstår verkligen teorin att äta då som våra kroppar är skapta att inta näring.
 
Vad jag även lärt mig på min resa med min sjukdom är just att allt mer eller mindre börjat i magen. Där sitter 75% av immunförsvaret, och med min sjukdom så attackerar mitt immunförsvar mitt egna organ-sköldkörteln.
Så i mitt fall är det immunförsvaret som dummar sig 👿
 
Vid min autoimmuna sjukdom så förekommer alltid läckande tarm.
Inget jag egentligen känt av, och det är tydligen så att man inte alltid mörker det.
Det finns olika orsaker till läckande tarm, och gluten är en mycket vanlig orsak. Att ha en läckande tarm är vanligare än vad man tror.
 
Vid astma, allergi, eksem, autoimmun sjukdom, psoriasis, rosasea tex så är läckande tarm en del av orsaken.
Stress, kaffe, felaktig kost orsakar oxå läckande tarm.
 
Så nu har jag gått vidare och hittat kosten för att läka tarmen - GAPS.
Jag har boken, jag har läst på nätet och med i fb gruppen. Men det är lite förvirrande med alla dessa dieter, de påminner om varandra med sviker med vissa födoämnen... Skitjobbigt att hålla reda på!
 
Lättast va väl AIP (autoimmun paleo) där man utesluter massor av födoämnen dom är allergena för att ta reda på om man reagerar på nåt.
Jag kände ingen skillnad där, och gick tillbaka till min lågkolhydratskost med mer åt paleohållet. Försöker äta mindre mejeri.
Äter inga spannmål sedan ett år. Kaffe har jag ju slutat med, vilket bör hjälpa min tarm att läkas!
 
Men nu är det dags att plugga på GAPS
 
Har småkikat lite på hur man ska äta, och inser att jag måste göra slut med kakao och min älskade mörka chocklad! Suck!
Men vin får jag dricka 👍😜
 
Egentligen är det några få saker som behövs tas bort som tex chocklad och palsternacka så det känns inte som ett jobbigt steg!
Dessutom kan jag lägga till vissa ostar ✌️✌️ Så för mig känns det faktiskt rätt nice 😀
 
Att handla ekologiskt, göra egen buljong, att laga allt från grunden har vi gjort ett tag, så det här blir ett naturligt steg att utveckla kosten! Spännande att få lära sig så mycket! Snart ska jag läsa boken
 
Otroligt va mycket jag har lärt mig det senaste året om kost, hälsa, träning och hur kroppen funkar!
Om en vecka börjar min utbildning till kostrådgivare!
Tur att min medicinering är i ordning, annars hade hjärnan aldrig hängt med på allt nytt!
 
Kram på dig 👋