Spännande

Jag har en stor önskan att förändra vården för alla oss med sköldkörtelproblematik. Det finns så otroligt många sätt att förbättra måendet på, men det krävs individuell behandling, och läkare måste få bättre utbildning. Framförallt när vi är förpassade till vårdcentralen, där kunskapen har samma nivå som för 50 år sedan.

Dessutom råkar vi ofta ut för oförskämda och totalt ointresserade läkare. De påstår saker som är rena rama lögner, och beter sig kränkande. Det är helt oaccepterbart!!!

Jag vet att många mår alldeles utmärkt på levaxin, men 70% blir inte helt återställda...... Det säger en del. Det finns mer att göra, och vi måste väcka medvetandet hos alla! Och det finns så mycket mer än symtomlindring med fler mediciner som ssri, antidepp och betablockerare. Och varför är okunskapen så illa om statiner???? Vi måste ta eget ansvar för oss själva, och läkaren ska vara hjälpsam. Vi måste sluta medicinera symtom utan att ens reflektera över orsaken......

Jag tror att vi måste bli mer hörda i medier, och att alla blir upplysta hur man kan hjälpa sig själv, och ställa högre krav på läkare. Det kommer att ta sin tid, men ju fler vi är och ju mer vi syns och hörs kommer kraven ställas på läkarens utbildning. Kanske det inte sker under min livstid, men jag gör det för mina barn och de som kommer efter mig.

Förstår inte läkare att många är så upplysta idag?? Dom måste sluta trycka ner oss. Visst finns de dem som överdriver och faktiskt har googlat lite väl mycket. Men en större respekt och empati för oss som faktiskt vet.

Mycket snart kommer reportaget tryckas i Amelia, som gjordes i november förra året..... Trots att det är ett tag sedan är jag glad att detta uppmärksammas. Och snart kommer den danska boken i svenskt tryck.

 Helle är en varmt och härlig kvinna med stor kunskap och vilja att förbättra det för oss. Hon delar med sig av sin egen resa, men även hur hennes man upplevt allting.
I denna bok finns patientberättelser, bla min.
 
Jag har just suttit och läst texten som avslutas med detta citat, som fick mig att minnas och tårarna föll....

- Jeg følte mig så ensam, for jeg fik ingen hjælp og ingen forstod, hvordan jeg havde det. Derfor kunne jeg lige så godt tage mit eget liv – for det her var intet liv. 

 
Jag vill, jag hoppas och jag arbetar aktivt för en bättre vård.
Tyvärr är det inte så lätt som en del verkar tro att det är. Byråkratin i detta land är inte skitlätt att borra sig igenom, och jag vet att mina kamrater innan mig i Sköldkörtelföreningen kämpat hårt
 
En dröm som finns hos många av oss är att införliva en Sköldkörtelmottagning..... Precis som diabetiker har sin egen. Inget vi fixar på en kafferast direkt, men den finns antecknad...... Dock har vi många andra saker som ska förverklgas först. Jag tycker det är fantastiskt med alla eldsjälar som jobbar för detta helt ideellt och gratis. Jag är en av dom, och jag lovar det känns ibland. Tänk om vi va fler.....
 
Ja, det är en spännande framtid för oss, och jag är en obotligt positiv människa och åker på mina käftsmällar då och då. Men skam den som ger sig.
 
Och sen har vi ju ytterligare en mycket klok kvinna som har huvudet på skaft! Min mentor och förebild! Hon klurar på många saker och får ner en hel del i bokform! Den senaste är helt i tiden och handlar just om när vi inte blir friska trots mediciner..... Det finns mer vi kan göra!
 
 
Men måste ju erkänna att jag är trött och sliten, då det händer fler saker omkring mig som tar på mina krafter. Det finns mycket positivt oxå, men det tar ju även av min styrka. Jag har insett att min kropp inte vill ha mer stress för då brakar jag. Det är så skönt att bara ha sina vanliga rutiner just nu och mer stimuli än så krävs inte!
Och vet ni, om man stressar och inte får återhämtning produceras mindre sköldkörtelhormoner som drar ner tempot i kroppen.... Det vill man ju inte.
Dessutom minskat kroppsvätskor, vilket leder till sämre matsmältning och magbesvär.
Huden får inte sin näring eftersom blodet befinner sig i musklerna och väntar på flykt.... Och får inte huden näring, rasar håret och eksemen vaknar.
Nä, det finns inget som kallas positiv stress, bara livsnödvändig återhämtning med avstängd hjärna.... (undra var knappen sitter....)
 
Maken är iväg över helgen och jag och sonen får rå om varandra. Imorgon blir det frdagsmys med köpemat och vin. Jättesvensson och exakt vad jag pallar just nu!
Trevlig helg och ta hand om dig. Kom ihåg att vila hjärnan med meningslösa och tomma tankar ;-)